About Me

The Real Adiwira: Terima Kasih Cikgu Mie Ubai dan Cikgu Amril!

Bertemu dengan dua guru hebat pada kali nih cukup mengujakan saya. Satunya guru yang gigih berkhidmat lebih 17 tahun di sekolah Asli dan seorang lagi guru muda beza upaya pendengaran yang gigih buat kerja motivasi untuk kumpulan murid kelainan upaya.


The Real Adiwira: Terima Kasih Cikgu Mie Ubai dan Cikgu Amril!
The Real Adiwira: Terima Kasih Cikgu Mie Ubai dan Cikgu Amril!


Cikgu Sahaimi atau lebih di kenali sebagai Mie Ubai nih memang cukup terkenal sebagai guru sekolah Asli. Kisahnya pernah diangkat oleh PADU sebagai kisah inspirasi atas kerja buat beliau yang pernah membawa anak Asli hingga ke peringkat Kebangsaan.

Mendengar 17 tahun pengalaman beliau mendekati masyarakat Asli di Runchang dan Simpai, rasa kecik sangat diri ini jika nak dibandingkan dengan jasa dan pengorbanan beliau sebagai pendidik.


Cikgu Sahaimi atau lebih di kenali sebagai Mie Ubai
Cikgu Sahaimi atau lebih di kenali sebagai Mie Ubai


Cikgu Amril Nurman pula guru muda yang cukup bersemangat dengan kerja buat sebagai pendidik. Tak terjejas sikit pun dengan beza upaya beliau, rasa malu plak kalau yang lain tu tak sekuat beliau dalam mendidik.

Baru follow Instagram beliau, dan serious saya nampak potensi beliau yang cukup besar dalam dunia pendidikan jika di bentuk. Siap abam offer jadik mentor untuk Guru Cemerlang weyh. Hehhe.. Ingat senang ker abam nak offer jadi mentor nih.. 😝


Cikgu Amril Nurman watak guru hebat
Cikgu Amril Nurman watak guru hebat

Namun yang paling utama sekali adalah kisah yang diangkat oleh kedua-dua watak guru yang hebat ini. Mereka tak buai masyarakat dengan kisah-kisah sendu kesukaran yang mereka alami. Sebaliknya kisah-kisah kejayaan kemenjadian murid mereka lah bukti kepada usaha mereka selama ini.

Bab nih saya sangat setuju. Kalau nak angkat kisah sendu pengorbanan, semua orang pun ada kisah pengorbanan sendiri. Takyah tunggu gi ajar kat pedalaman atau sekolah Asli. Ajar kat tengah Bandar pun, ada pengorbanannya. Ye tak?


Saya doakan kedua mereka ini dipermudahkan segala urusan mereka dalam mendidik. Dalam setiap kesulitan, pasti ada kemudahan.

Buat Cikgu Sahaimi dan Cikgu Amril, andalah the real ADIWIRA!


#Adiwira #GuruNadiNegara @ Kementerian Pendidikan Malaysia


Catat Ulasan

0 Ulasan