About Me

Falsafah Pendidikan Kebangsaan Selepas 30 Tahun. Masihkah Relevan?

Peluang hari nih bertemu dengan salah seorang bijak pandai yang merangka Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) kita, iaitu Prof Ulung Datuk Dr Osman bin Bakar.



 FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
"Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."




Mendengar sendiri hasrat dan impian #FPK yang dah berusia 30 tahun, dari mereka yang menghasilkannya sendiri, cukup berbeza. Sebab tu katanya perlu tafsiran dan kefahaman baharu, sesuai dengan konteks kita hari ini.


Cikgu Hailmi bergambar kenangan dengan Prof Ulung Datuk Dr Osman bin Bakar
Cikgu Hailmi bergambar kenangan dengan Prof Ulung Datuk Dr Osman bin Bakar


Saya cukup tertarik dengan penekanan berulang kali Prof Datuk pada petikan, "melahirkan insan yang seimbang dan harmonis".


Cukup mendalam saya kira, bagi mereka yang berfikir. Jom kita faham dan hayati kembali FPK!
#GNN #GuruNadiNegara


Catat Ulasan

0 Ulasan