About Me

4 Langkah Mudah Beli Insuran Untuk Travel

Ini pertama kali saya beli insuran untuk travel. Selaku kakitangan awam, sebenarnya kita berkelayakan untuk mohon perlindungan insuran daripada kerajaan bila kita buat perjalanan ke luar negara. Tetapi, kelayakan nya hanya sekali saja setahun. Maka buat yang kerap travel berkali-kali, maka kena lah beli insuran sendiri. 


4 Langkah Mudah Beli Insuran Untuk Travel
4 Langkah Mudah Beli Insuran Untuk Travel

Buat yang bertanya kenapa kena beli insuran untuk travel nih, saya bagi beberapa kelebihan dan perkara yang kita kena fikirkan bersama. Pertama, kes kehilangan luggage / beg duit. Kedua, kemalangan atau kecederaan semasa di luar negara. Ketiga, berlakunya bencana alam di negara yang kita pergi. Dan ada pelbagai lagi situasi. Jadi, sebagai langkah berjaga, insurans adalah jalan terbaik!

Masa saya survey untuk beli insuran untuk travel nih, saya buat carian seperti biasa di Google. Tapi yang paling menarik perhatian saya adalah daripada AIG. Saya pilih AIG sebab laman web dia dan antaramuka yang digunakan memang sangat mesra pengguna dan mudah. Senang faham, walaupun saya pertama kali nak gunakan khidmat tu. Saya share sket apa yang saya lakukan seterusnya, sampai siap beli semua. 



Langkah 1 : Trip Details


1. Trip Details
Nampak tak? Mudah giler kan? Pilih saja mana destinasi yang anda nak pergi, letak tarikh travel dan seterusnya pilih untuk individu atau kumpulan. Pastu tekan butang GET A QUOTE, maka terpampanglah pakej-pakej yang ditawarkan dengan kemudahan dan keistimewaan yang seperti yang anda hajatkan.


Langkah 2 : Select Plan

2. Select Plan
Untuk langkah kedua, anda diberi beberapa pilihan pakej yang sesuai dengan kemampuan dan keistimewaan yang ditawarkan. Anda boleh buat sendiri perbandingan dan pilihan yang sesuai dengan anda dan keperluan. 

Semasa saya melayari laman web ini pada 14 September 2018, harga insuran untuk travel adalah seperti berikut:

Deluxe : RM65.00
Standard : RM39.00
Basic : RM26.00

Dan saya pilih pakej STANDARD yang sesuai dengan apa yang saya nak dan apa yang insuran tu boleh tawarkan. Harga pun tak lah mahal sangat.
 
Langkah 3 : Traveller Details
Langkah 3 : Traveller Details



3. Traveller Details
Selepas memilih pakej yang sesuai dengan anda, maka langkah ketiga adalah memasukkan maklumat penting mengenai pengembara tersebut. Maklumat yang diminta, maklumat asas sahaja. Tapi kalau yang beli untuk berkumpulan tu, kena ready lah dengan maklumat ahli keluarga yang lain tu jugak.  Senang urusan nanti.
 

4. Payment
Langkah terakhir adalah dengan membuat bayaran. Anda boleh pilih samada mengunakan kredit kad atau pun debit kad. Proses pembayaran juga mudah dan tidak mengambil masa yang panjang.

Pakej Standard + stamp duty (RM10.00) = RM49.00

Bagi 5 hari perjalanan dengan RM49 saya rasa satu pelaburan yang menguntungkan. Bak kata orang tua dulu, sediakan payung sebelum hujan.


4 Langkah Mudah Beli Insuran Untuk Travel
Yes! Dah beli insuran untuk travel

Lepas buat bayaran, maka akan keluar satu page yang menunjukkan nombor polisi anda dan juga untuk cetak. Cetak lah satu untuk simpanan anda bawa ke luar negara supaya senang nak rujuk nanti.  Ada juga disertakan nombor telefon yang anda boleh hubungi jika berlaku apa-apa.

Semoga perkongsian ini membantu rakan guru yang lain dalam mendapatkan insuran untuk travel dengan mudah. Anda boleh cuba dengan agensi insuran yang lain juga untuk lihat perbezaan keistimewaan setiap satunya. Nanti komen kat bawah ok.





Catat Ulasan

0 Ulasan