About Me

Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang

Rasa bertuah benar apabila terpilih menerima jemputan daripada PPD Kuantan untuk menyertai Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21. Menjadi antara orang paling jauh dijemput, seminar PA21 bagi sasaran pentadbir sekolah dan pegawai JPN PPD ini bertujuan membentangkan kajian impak keberkesanan pelaksanaan PA21 di sekolah.


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Seminar membincangkan Impak pelaksanaan Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang

Ada juga beberapa pihak lain seperti, wakil dari kementerian, guru besar dari Johor bagi membentangkan impak terhadap pencapaian sekolah. Dari bahagian saya sudah tentulah, mewakili guru sekolah bagi membentangkan impak keberkesanan pelaksanaan Pembelajaran Abad 21 terhadap murid di dalam bilik darjah.


Urusan Baik Dipermudahkan Memandangkan seminar dijalankan pada hari persekolahan, maka saya mohon jasa baik pihak penganjur memudahkan urusan pergerakan saya dengan memohon kebenaran terlebih dahulu melalui JPN Kedah dan juga PPD Kubang Pasu. Alhamdulillah, segalanya dipermudahkan. Urusan baik, orang kata.


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Bagi saya, ini adalah peluang terbaik memandangkan ini juga kali pertama saya akan bentangkan kajian impak keberkesanan PA21 sepanjang melaksanakannya pada tahun 2016 dengan pelajar kelas 3 Arif, terutamanya. 


Sebelum ini, dalam banyak perkongsian saya, hanya banyak membentangkan mengenai apa itu Pembelajaran Abad 21. Ternyata usaha PPD Kuantan dengan kerjasama Yayasan Pahang ini merupakan satu usaha proaktif dalam membudayakan amalan PA21 di sekolah. Tahniah saya ucapkan!



Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Saya tiba di Kuantan sehari sebelum Seminar dijalankan. Penerbangan yang memakan masa lebih kurang 40 minit itu, selamat tiba di Lapangan Terbang Sultan Haji Ahmad Shah pada jam lebih kurang 9.00 malam. Dijemput oleh Encik Nazeri, pegawai SISC+ Matematik, seterusnya dibawa makan malam dan terus dihantar ke Vistana Hotel. 


Hari yang sangat meletihkan!



Awal Pagi ke Seminar Awal pagi selesai bersarapan pagi di hotel, saya dijemput oleh Pegawai SISC+ Bahasa Melayu, Puan Roa'ani, atau lebih mesra dengan panggilan Kak Ani. Beliau lah yang banyak berurusan dengan saya bagi tujuan ke seminar ini sejak daripada penghujung bulan Disember 2016 lagi. Terima kasih banyak kak!

Kemudian kami bergerak ke Kompleks Yayasan Pahang yang terletak lebih kurang 20 minit perjalanan dari sana. Saat kami tiba, dah hampir penuh kawasan  parking yang beas disediakan yang hampir dengan tempat majlis berlangsung.



Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Di bahagian depan disambut dengan AJK Pendaftaran. Memang sibuk melihat pasukan menguruskan pendaftaran para tetamu yang datang. Tetamu seramai hampir 500 orang tersebut terdiri daripada Ketua Sektor, Pegawai JPN Pahang, Nazir JNJK, Pegawai SISC+ seluruh daerah Pahang, guru besar dan pengetua daerah Kuantan, dan ramai lagi lah. 



Slot Dari Kementerian
Slot pengisian pertama bermula dengan wakil daripada Kementerian Pendidikan Malaysia, Dr Roslan Hussin yang menggantikan Datuk Amin Senin. Kami difahamkan Datuk Amin sangat berminat untuk hadir ke majlis ini, tetapi terpaksa memberi laluan kepada orang lain kerana perlu berada di Putrajaya bagi pengumuman keputusan STPM 2016. 


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang


Dr Roslan Hussin memulakan perkongsian beliau dengan visi dan misi Kementerian Pendidikan Malaysia serta relevannya dengan Pembelajaran Abad 21. Banyak perkara yang perlu dilihat kembali bersama-sama untuk kita majukan pendidikan kita. Tetapi ada dua perkara yang saya rasa tertarik untuk berkongsi dengan pembaca, iaitu:


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Dr Roslan Hussin sebagai wakil daripada Kementerian Pendidikan Malaysia

1. Kesilapan kita adalah terlalu mentafsirkan Pembelajaran Abad 21 dengan terlalu 'kaku' (direct). Kita perlu lebih fleksibel dengan teroka lebih banyak lagi apa yang boleh kita manfaatkan dan meriahkan Pembelajaran Abad 21.

2. Jika Pembelajaran Abad 21 hanya berpaksikan kepada teknologi semata-mata, maka sudah pasti dunia tidak akan memilih Hanan Hroub, guru dari negara yang kalut dengan kancah peperangan sebagai Guru Terbaik Dunia!


Slot Bersama LeapEd
Ini kali pertama juga saya tahu bahawa pengurusan Sekolah Amanah diberi konsultasi mengenai Pembelajaran Abad 21. Antara mereka yang diberi kepercayaan tersebut adalah LeapEd, dengan senarai kepakaran dalam bidang Pembelajaran Abad 21, serta dibantu oleh sumber kewangan daripada badan besar seperti Yayasan Amir dan juga Yayasan Pahang sendiri. 


Slot  Bersama Pentadbir Sekolah
Seterusnya adalah sesi perkongsian daripada Encik Muhd Fuad yang juga Guru Besar SK Taman Kota Jaya, Johor. Beliau pernah menjadi  Guru Besar di lima buah sekolah sebelum ini termasuk juga sekolah amanah. 


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Aksi bersahaja tuan GB masa membentangkan kajian impak

Beliau banyak berkongsikan maklumat dari sudut bagaimana dan apa yang seorang pentadbir boleh lakukan bagi memulakan pembudayaan Pembelajaran Abad 21 di sekolah masing-masing.

Pencapaian dan kejayaan yang dikongsikan adalah sangat membantu para pentadbir yang datang pada hari ini, bagi benar-benar melaksanakan Pembelajaran Abad 21 di sekolah.


Slot Bersama Guru Pengamal (SK)
Turut berkongsi impak keberkesanan adalah Puan Mariani Ghani dari SK Kempadang. Beliau banyak berkongsikan pengalaman beliau dalam menggunakan tools PA21 semasa sesi pembelajaran di dalam kelas. Tingkahlaku murid dan juga impak ke atas juga dikongsikan dengan para hadirin. 


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Penggunaan Traffic Light sebagai Tools dalam PdPc Abad 21


Slot Bersama Guru Pengamal (SM)
Sesi saya adalah pada sebelah petang. Dengan hanya masa peruntukan 30 minit, maka saya terpaksa sumbatkan semuanya dalam slaid dengan masa yang terhad. Sesuai dengan keperluan seminar, maka saya hanya fokuskan kepada apa yang saya buat dengan anak murid saya, dan impak keberkesanan pelaksanaan PA21 kepada mereka.


Cikgu Hailmi di Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Pembentangan Kajian Impak Pelaksanaan Pembelajaran Abad 21

Saya mulakan dengan latar belakang murid saya terlebih yang rata-rata mereka adalah anak kepada petani dan nelayan. Hampir 90%. Hal ini menyebabkan mereka kurang yakin diri, kerana jarang terdedah dengan dunia luar dan kurang pengalaman. 

Seterusnya saya tunjukkan video aktviti yang telah kami jalankan sepanjang 2016. Fokus saya tentulah pada pelajar kelas 3 Arif yang merupakan pelajar yang mendapat pendedahan paling banyak dengan Pembelajaran Abad 21. 


Impak Pelaksanaan Pembelajaran Abad 21 oleh Cikgu Hailmi
Impak kemenjadian murid hasil daripada pelaksanaan Pembelajaran Abad 21

Impaknya dapat dilihat daripada sikap mereka, pencapaian akademik mereka melalui peningkatan markah dan juga kreativiti mereka. Saya tunjukkan juga perbezaan markah sebelum dan selepas pengamalan Pembelajaran Abad 21 bersama pelajar 3 Arif. Daripada peratus lulus tak sampai 20%, peratusan tersebut meningkat sehingga 100% pada akhir tahun!

Ramai hadirin yang memberikan respon positif memandangkan apa yang ditunjukkan kepada mereka merupakan bukti sebenar pelaksanaan PA21 oleh saya sendiri. Ini juga membawa maksud bahawa, pelaksanaan PA21 yang betul boleh memberikan impak yang mampu meningkatkan pencapaian murid!


Slot bersama Tuan PPD
Slot terakhir adalah sesi perkongsian visi dan misi tuan PPD Kuantan, Tuan Haji Mohd Razali Mustafar. Hala tuju dan juga sasaran PPD kepada sekolah-sekolah dalam daerah Kuantan ini dinyatakan dengan jelas dan mantap dan menyeluruh.

Sebagai orang luar yang berada di majlis yang sama, saya sendiri dapat menghayati visi dan misi tersebut dengan baik kerana disampaikan dengan jelas. Jika dilaksanakan dengan baik, inshaAllah boleh memberi  impak besar kepada daerah Kuantan khususnya.


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Bergambar kenangan dengan Tuan PPD Kuantan, Tuan Haji Razali

Segalanya selesai pada jam 4.30 petang. Majlis penutupan berlangsung dengan sangat meriah, siap ada pasukan menari dari sebuah sekolah rendah yang berdekatan. Majlis penutupan dihadiri oleh wakil daripada Yayasan Pahang yang dari awal ucapan menyatakan komitmen jitu mereka dalam menyokong usaha pendidikan di Pahang, khususnya di Kuantan.  

Usaha yang sangat baik dan wajib dicontohi oleh badan-badan luar dengan sumber kewangan yang mantap. Pendidikan adalah suatu pelaburan terbaik bagi sesebuah negara!


Tak nama habis majlis lah kalau tak ambil kesempatan bergambar bersama warga pendidik yang hadir pada hari yang sama.


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Bersama Ketua Sektor Akademik JPN Pahang dan juga pasukan beliau

Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Bersama Ustazah Norhaliza, JU PA21 bagi Bahagian Pendidikan Islam

Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Bersama Datin Seri Diraja Dato' Seri Hajjah Junaini binti Kassim, isteri Menteri Besar Pahang

Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Bersama SISC+ dari Temerloh

Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Orang kuat PA21 di PPD Kuantan

Dari Kompleks Yayasan Pahang, saya bersama pasukan SISC+ Kuantan bergerak ke sebuah kedai makan di kawasan berdekatan. Sesi makan ikan celup tepung, ataupun orang Kuantan panggil ICT. 


Ikon Guru Malaysia
Tak lupa juga sesi pertemuan pertama dengan Cikgu Noorjahan Sultan yang merupakan Ikon Guru Malaysia 2016, yang juga finalis Top 50 Global Teacher Prize 2015. 

Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Kami baru lepas makan ICT (Ikan Celup Tepung)

Sebenarnya dah lama saya berhubung dengan Cikgu Noorjahan atau lebih mesra dikenali sebagai Kak N nih. Alhamdulillah kali ini dapat bertemu muka dan bergambar. 

Sempat juga saya hulurkan poskad limited edition saya dan juga menerima bookmark special daripada Kak N. Thank you Kak N!


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Bersama Ikon Guru Malaysia, Cikgu Noorjahan Sultan

Selesai makan ikan celup tepung, saya terus dihantar ke lapangan terbang bagi menunggu penerbangan saya ke KL pada jam 8 malam. Agak rushing, tapi itulah yang saya terpaksa lalui pada kebanyakan masa. Terkejar masa, kerana perlu kembali ke Kedah untuk persekolahan hari seterusnya.


Tahniah dan Terima Kasih! 
Apa pun saya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada semua pegawai daripada PPD Kuantan, terutamanya Kak Ani, Cg Nazri, Cg Akhirudin, Ticer Azura, En Saiful yang bertungkus lumus menyediakan yang terbaik untuk sepanjang keberadaan saya di Kuantan.


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Team SISC+ dari PPD Kuantan

Selaku 'adik kecik' yang baru nak mencari tapak dalam dunia pendidikan, sokongan sebegini sangat lah memberikan motivasi dan inspirasi kepada saya untuk terus menyumbang kepada pendidikan Malaysia, khususnya. Terus doakan kejayaan saya yer!

Tak lupa juga kepada Tuan PPD Kuantan, Haji Razali yang sangat mesra dan caring, serta pasukan semua pegawai PPD Kuantan atas penganjuran Seminar Impak Pembelajaran Abad 21 yang pada hematnya saya, adalah Seminar PA21 yang sangat berjaya! Tahniah kerana sentiasa proaktif dalam menjadi peneraju kepada PA21. 


Seminar Memacu Pembelajaran Abad 21 di Kuantan, Pahang
Sukses apabila dapat belajar lebih banyak mengenai Pembelajaran Abad 21 di Kuantan

Saya doakan juga segala perkongsian daripada Seminar Pemacuan Pembelajaran Abad 21 di Kuantan ini menjadi ilmu yang sangat berguna kepada semua hadirin. Saya sendiri juga banyak belajar dan beroleh ilmu daripada seminar ini. Terima kasih saya ucapkan kepada semua! 



Catat Ulasan

2 Ulasan