About Me

Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017

Majlis Guru Cemerlang Kubang Pasu dengan kerjasama PPD Kubang Pasu telah menganjurkan satu Seminar Bagi Guru Baharu Daerah Kubang Pasu. Seminar bertujuan untuk memberi peluang kepada guru yang mengajar kurang daripada 5 tahun dalam daerah ini mendapat perkongsian eksklusif daripada Guru Cemerlang Kubang Pasu yang berpengalaman.



Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Ahli Jawatankuasa Gerak Kerja Utama Seminar Guru Baharu

Seminar yang berlangsung di Dewan Muazam, SM Sultan Abdul Halim ini juga bertujuan memberi pendedahan haluan kerjaya Guru Cemerlang kepada guru baharu, bagi menyediakan mereka dengan perancangan dan persediaan menjadi guru yang lebih baik dan berkualiti. 

Dengan kepakaran yang ada, dah tentu banyak perkara dan pengetahuan yang boleh dikongsikan oleh para Guru Cemerlang dengan guru-guru baharu ini. Antaranya adalah perkongsian daripada Guru Cemerlang Kelas Khas C bagi subjek Kimia, iaitu Puan Aishah binti Mokhtar dari SMK Jitra.



Seminar kerjasama Majlis GUru Cemerlang dan PPD Kubang Pasu

Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Puan Aishah Mokthar, Guru Cemerlang Kelas Khas C bagi subjek Kimia

Saya juga diberikan satu slot perkongsian bagi tajuk, "Penggunaan Media Sosial Sebagai Platform Perkongsian Ilmu Dalam Kalangan Guru". Teringat pulak kenangan membentangkan tajuk yang sama semasa Seminar PLC Peringkat Negeri Sarawak pada tahun 2014. 

Terima kasih Mr Lau Shin Chai, pegawai Sains JPN Sarawak yang sangat banyak membantu saya pada ketika itu, hinggalah sekarang.



Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Perkongsian Media Sosial sebagai platform perkongsian ilmu dalam kalangan guru

Dalam slot ini, saya kongsikan bagaimana saya boleh terlibat dengan aktiviti menulis dan berkongsi pengetahuan sejak tahun 2012 dengan menggunakan media sosial seperti blog dan juga facebook. 

Selain itu juga saya kongsikan bagaimana saya menggunakan blog dan facebook untuk menggalakkan guru lain juga untuk turut berkongsi ilmu pengetahuan mereka. Tak lupa juga sebagai nak memotivasikan lagi mereka, saya tunjukkan juga beberapa kejayaan yang sudah saya capai melalui aktiviti perkongsian ini.



Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Sejarah penglibatan saya dalam menulis blog sejak tahun 2012

Saya akhiri perkongsian saya dengan 6 nasihat yang saya rasa berguna untuk 'adik-adik' ini dalam menentukan arah dan hala tuju mereka dalam kerjaya pendidikan. Boleh FOLLOW Instagram saya seperti di bawah.





Saya seterusnya terpaksa bergerak ke Alor Setar pula untuk menghadiri mesyuarat guru cemerlang Kedah bersama Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Kedah. Sayang pula sebab tak dapat nak lihat beberapa rakan lain yang turut berkongsi pengetahuan mereka pada hari ini.

Antara mereka adalah rakan Guru Cemerlang Kubang Pasu yang aktif dengan aktiviti inovasi, iaitu Cikgu Asmaliza, Cikgu Nurul dan Cikgu Zulianis. Memang handal mereka bertiga nih!



Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Guru-guru inovatif daerah Kubang Pasu

Selain itu ada juga forum otai-otai Guru Cemerlang Kubang Pasu yang berkongsikan haluan kerjaya Guru Cemerlang mereka dengan guru-guru baharu ini. Pendek kata, masing-masing ada kelebihan dan cerita tersendiri dalam mencapai cita-cita menjadi Guru Cemerlang. 



Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Bersama Otai-otai Guru Cemerlang dalam daerah Kubang Pasu

Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017


Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Tangkap gambar kenangan dengan Guru Cemerlang daerah Kubang Pasu

Secara keseluruhannya saya rasakan seminar ini sangat berjaya. Berjaya mendedahkan adik-adik baharu ini dengan dunia pendidikan dan haluan kerjaya yang kita ada selain daripada masuk ke Jabatan atau pun menjadi pentadbir. 

Pendedahan seperti ini sebenarnya boleh memberikan pilihan kepada guru baharu, dan tak lupa juga apa persediaan yang patut mereka lakukan sekiranya mereka berminat untuk bergerak ke laluan Guru Cemerlang. 

Tak lupa juga khas buat warga kerja Seminar Guru Baharu ini di bawah pimpinan Puan Aishah dan juga seliaan Puan Fadzillah dari PPD Kubang Pasu, tahniah atas penganjuran seminar yang diharapkan memberi impak besar kepada guru baharu daerah ini.



Seminar Guru Baharu Daerah Kubang Pasu 2017
Bersama sebahagian guru baharu yang hadir untuk seminar perkongsian bersama Guru Cemerlang

Saya secara peribadi mengucapkan Selamat Maju Jaya buat guru-guru baharu ini. Semoga menjadi pelapis kepada rakan Guru Cemerlang dan tak lupa untuk menjadi guru yang terbaik bagi anak didik kita! AMin



Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. semoga cikgu2 baru tu terinspirasi dgn perkongsian cikgu2 hebat ni.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Agaknya siapakah otai-otai yang berkongsi pengalaman sebagai GC tu,yea?

    BalasPadam