About Me

Infografik Piramid Makanan

Infografik mengenai Piramid makanan, iaitu panduan bagi memilih makanan yang sihat. Piramid makanan ini boleh dibahagikan kepada 4 bahagian utama, iaitu kumpulan makanan paling banyak, makanan banyak, makanan sederhana dan makanan paling sedikit. Kesemua kumpulan makanan ini dibahagikan mengikut keperluan dan fungsi kelas makanan tersebut kepada badan kita.


Infografik Piramid Makanan
Infografik mengenai Piramid Makanan

Kumpulan paling banyak adalah daripada bijiran serta ubi ubian yang majoritinya terdiri daripada kelas makanan Karbohidrat dan Serat. Kumpulan jenis ini adalah kumpulan makanan yang perlu diambil paling banyak. Karbohidrat penting untuk membekalkan tenaga dan Serat adalah penting untuk menjadi pelawas bagi mengelakkan sembelit.

Kumpulan makanan banyak pula terdiri daripada kumpulan buah-buahan dan sayur-sayuran dari kelas makanan Vitamin, Mineral dan Serat. 

Kumpulan makanan sederhana terdiri daripada susu, dadih dan keju. Manakala kumpulan makanan paling sedikit adalah terdiri daripada lemak, minyak, dan gula. Kebanyakkan daripada kelas makanan Lemak. Pengambilan bagi kumpulan ini adalah yang paling sedikit perlu diambil.



Catat Ulasan

4 Ulasan