About Me

KPM Menang Anugerah Inovasi VMWARE di VMworld 2014

Teradici(R), pemaju teknologi PCoIP(R) terkemuka industri untuk ruang kerja maya, hari ini mengumumkan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) adalah antara senarai terpilih penerima anugerah pada Anugerah Inovasi VMware pada VMworld(R) 2014.

KPM diiktiraf untuk "Transformasi IT dengan Menentang Konvensi" melalui pengerahan 25,000 komputer meja maya di 1,250 buah sekolah di seluruh negara dengan peranti VMware Horizon(TM) dan Teradici PCoIP Zero Client sebagai sebahagian daripada usaha kebangsaan untuk memodenkan pendidikan dan merapatkan jurang digital bandar-luar bandar.



Anugerah Inovasi VMware yang dimenangi oleh KPM

Pelaburan dalam teknologi infrastruktur komputer meja maya (VDI) memberikan kanak-kanak sekolah akses kepada komputer yang berkualiti tinggi dan sumber pendidikan digital - tanpa mengira lokasi, sambungan atau peranti pengguna akhir - dalam beberapa kes untuk kali yang pertama.

"Anugerah Inovasi VMware 2014 mengiktiraf organisasi yang melaksanakan teknologi baharu untuk meningkatkan kerjasama dan memacu inovasi sepanjang tahun lepas," kata Dan Cordingley, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Teradici.

"Kami berbesar hati untuk mengucapkan tahniah kepada KPM sebagai mengiktiraf penggunaan berdaya cipta mereka teknologi komputer meja maya untuk memberi kesan mendalam kepada kehidupan kanak-kanak sekolah di Malaysia dan untuk mengubah pengalaman pendidikan pelajar, guru dan pentadbir,” katanya.

Permohonan dinilai mengikut kriteria ketat panel pakar Computerworld dan VMware, yang memilih lima organisasi pemenang - Agensi Sumber Asli California, Universiti Indiana, KPM, TIAA-CREF IT Production Services dan Perubatan/SpaWar Tentera Laut Amerika Syarikat.

Kementerian mewujudkan untuk prasekolah melalui pendidikan universiti dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Malaysia, 2013-2025. Ia dijangka memberi kesan kepada kira-kira 6 juta pelajar di 10,000 sekolah, matlamatnya adalah untuk meningkatkan hasil pendidikan pelajar, memajukan daya saing negara dalam pasaran buruh global dan membawa pariti pendidikan ke sekolah bandar dan luar bandar.

Bersama Bitara Induk, sebuah penyepadu sistem terkemuka, Teradici dan VMware bekerjasama untuk membantu Malaysia memenuhi wawasannya.

Sehingga Mac 2014, pelajar, guru dan pentadbir mendapat akses kepada komputer meja, aplikasi dan data menggunakan infrastruktur komputer meja maya. Dengan persediaan IT yang minimum di lokasi atau pengubahsuaian kepada persekitaran bilik darjah, pengkomputeran berprestasi tinggi dan sumber pendidikan disampaikan kepada pelajar dan guru. – Bernama, 28 Ogos, 2014






Catat Ulasan

0 Ulasan