About Me

Anak Malaysia Gegarkan Sofbol Amerika

Kisah perjuangan bakat muda Sofbol rakyat Malaysia yang menetap di Amerika. Dikongsikan daripada group Facebook Sarawak Softball Association, semoga kisah ini menjadi teladan dan kebanggaan kepada rakyat Malaysia yang sama-sama meminati sukan sofbol. Diharapkan juga bakat anak-anak kecil ini menjadi sesuatu yang akan dibanggakan oleh rakyat Malaysia suatu hari nanti! InshaAllah.

Iman Noraiza Lobonowski of Windermere


Diterjemahkan dengan bantuan Google Translate
Ini adalah Keona Ain dan Iman Noraiza Lobonowski dari bandar Windermere, sebuah bandar di Orange County, Florida, di Amerika Syarikat. Keona adalah 13 dan Iman adalah 9 tahun. Lahir dari Salbina Sidek Labonowski, orang Sarawak berketurunan Melayu Melanau, dan William Labonowski, bapa Amerika.

Salbina, Keona, Iman Lobonowski of Windermere

Keona mula bermain sofbol pada usia 11 dengan Windermere Little League. Sebagai pemain baru, dia bernasib baik kerana mempunyai seorang jurulatih yang sangat membantu dan bersabar dengan dia. Kebanyakan rakan-rakan pasukannya bermain sofbol sejak mereka berusia lima tahun lagi. Jadi dia perlu berusaha keras bagi setanding dengan mereka. Pada masa yang sama, ibu bapa beliau juga mula untuk melatih beliau di halaman belakang rumah mereka. Mereka tidak mempunyai banyak pengalaman dan hanya menonton klip youtube untuk membantu anak-anak mereka pergi lebih jauh. 

Pada akhir musim ini, separuh daripada rakan sepasukan Keona telah dipilih untuk mewakili Pasukan 11/12 tahun AllStar Windermere. Keona dan beberapa yang lain telah dipilih untuk mewakili Pasukan 10/11 tahun All-Stars Windermere pada tahun 2012. Bermain sebagai Fielder kanan, Keona adalah seorang yang sangat pantas. Beliau telah berjaya mendapatkan Home Run yang pertama semasa kejohanan peringkat daerah. Pasukannya kemudian memenangi Daerah dan pergi ke Debarry, Florida untuk kejohanan peringkat Negeri. 

Windermere Softball

Pasukan mereka telah kalah pada inning ketujuh dengan skor hanya 1-0. Hujan juga telah melambatkan sehingga permainan berakhir pada 11:55 malam. Pada masa yang sama, Pasukan All-Stars 11/12 tahun Windermere telah layak untuk menyertai Little League World Series. Mereka mendapat Naib Johan dalam Kejohanan Siri Dunia 2012 di Oregon, dengan merupakan satu-satunya pasukan 11/12 tahun yang layak menyertai kejohanan tersebut!Melihat potensi kepada perkara ini untuk tahun yang akan datang, William dan Salbina Keona bertanya jika ini adalah apa yang dia mahu lakukan, Beliau berkata, 'Ya'. Mereka mula mengenalpasti kem sofbol, klinik sofbol dan mendapatkan nasihat daripada ibu bapa lain untuk mendapatkan latihan peribadi serta mendaftar Iman & Keona untuk kem sofbol selama 2 minggu di Pusat Latihan Kebangsaan AS di bawah pengawasan Dr Dot Fichardson, serta satu hari kem dengan Jennie Ritter, Cat Osterman dan Francesca Enea.  

Bakat Muda Malaysia Gegarkan Kejohanan Sofbol Amerika

Melihat perubahan peningkatan dalam prestasi mereka, mereka mengambil keputusan untuk mendapatkan kemahiran Francesca Enea bagi latihan batting secara persendirian. Di rumah, mereka terus membaiki kemahiran throwing dan catching. Pada masa yang sama, mereka melihat Iman juga mula menunjukkan minat pada sukan sofbol. Sofbol musim bunga kembali lagi pada bulan Februari 2013. Pada percubaan untuk musim ini, seorang jurulatih telah memberitau Salbina bahawa Iman berpotensi untuk menjadi seorang pitcher yang bagus. Iman kini berlatih dan bermain sebagai seorang pitcher.

Bakat Muda Malaysia Gegarkan Kejohanan Sofbol Amerika

Pada tahun ini, Keona telah dipilih sekali lagi untuk Windermere All-Stars dan telah menyertai Kejohanan Sofbol Fastpitch Florida dan pasukan tersebut mendapat tempat ke-2 lagi. Ia mungkin hanya satu permainan untuk sesetengah orang, tetapi bagi Keona dan Iman dan orang-orang yang suka bola lisut, ini adalah kehidupan mereka. Sebagai ibu bapa, William dan Salbina menghabiskan masa di padang untuk membantu anak-anak mereka dengan Little League iaitu organisasi sukarelawan yang tidak berasaskan keuntungan. Ibu bapa dan adik-beradik lebih tua sukarela dengan tugas konsesi, penyelenggaraan bidang dan persediaan, urusan pengadilan dan bimbingan. Masyarakat akan membantu mereka dengan dana kewangan. 

Lobonowski

Kebanyakan ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka untuk latihan 2 hari pada setiap minggu juga biasanya akan bersama-sama turut serta membantu jurulatih. William tidak mempunyai latar belakang sofbol, tetapi selepas membantu semasa latihan, dia juga banyak mempelajari seperti anak-anaknya. Kini, ibu bapa yang lain pula meminta William untuk melatih anak mereka. Di Amerika, Sofbol adalah sukan yang terus berkembang sejak tahun 1887 di mana hari ini lebih daripada 40 juta orang akan bermain sofbol pada setiap musim panas. Sekolah tinggi memainkan peranan penting kepada perkembangan sukan dan sofbol pula sentiasa berjaya menarik ramai penonton. Seluruh masyarakat akan keluar dan menonton permainan sekolah tinggi.


Sumber

p/s: Pening kepala kena betulkan semula terjemahan En. Google Translate nih! Harap maaf yer kalau ada yang tersalah terjemah...


Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. wahhh hebatnye :) lagi best kalau dia berbakti untuk negara kita :)

    BalasPadam
  2. memang hebat dan terbaek.. harap2 boleh jadik pemain sofbol amerika suatu hari nanti.. Malaysia boleh tumpang glamer.. ;)

    BalasPadam
  3. The tale of young softball players from Malaysia who are living in America and their struggles. Shared from the Sarawak Softball Association Facebook page, hopefully this narrative can serve as a source of inspiration and pride for Malaysians with a similar passion for softball. I appreciate you giving your knowledge! Continue your fantastic effort! Keep sharing. I invite you to browse my website.

    BalasPadam