About Me

Kelas Makanan dan Khasiatnya

Makanan yang kita makan sebenarnya dapat dikategorikan kepada kelas makanan yang tersendiri. Setiap kelas makanan ini mempunyai kebaikan dan  fungsi yang tertentu kepada tubuh badan kita. Ada 7 semuanya kelas makanan, iaitu Karbohidrat, Protein, Lemak, Vitamin, Mineral, Serat dan Air. Jom kita lihat satu persatu kelas makanan tersebut dan juga fungsi beserta contoh makanan. Semoga bermanfaat!


KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi : Membekalkan tenaga
Contoh : nasi, roti, coklat, ubi


 Kelas makanan : protein 
PROTEIN
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan kadangkala sulfur serta fosforus
Fungsi : membina sel baharu, baiki tisu rosak
Contoh : Daging, Ikan, Putih Telur, Susu dan Kacang Soya
  

Kelas makanan : lemak
LEMAK
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen, oksigen, tetapi dalam nisbah berlainan
Fungsi : Memanaskan badan, mengekalkan suhu badan, membekalkan tenaga, melindungi organ dalaman daripada gegaran
Contoh : Mentega, Kuning Telur, Minyak Ikan, Lemak Daging

   
 VITAMIN
Sebatian organik yang penting untuk badan
Terbahagi kepada Vitamin Larut Lemak (A,D,E,K) dan Vitamin Larut Air (B,C)
Fungsi : Penting untuk kesihatan badan
Contoh : Tomato, Susu, Limau, Telur, Ikan Kod


Kelas makanan : garam mineral
GARAM MINERAL
Sebatian organik yang penting untuk memelihara kesihatan badan
Diperlukan dalam kuantiti yang sedikit sahaja
Fungsi : Penting untuk kesihatan badan
Contoh : Ikan Bilis, Garam, Tomato, Limau, Telur, Ikan Kod


Kelas makanan : pelawas
 PELAWAS
Bahan bergentian yang tidak dapat dicernakan badan
Merangsang pengecutan otot di sepanjang salur pencernaan
Fungsi : Mencegah sembelit
Contoh : Nangka, Nenas, Betik, Jagung

Kelas makanan : Air
 AIR
67% daripada badan manusia terdiri daripada air

Fungsi : Mengangkut bahan terlarut ke seluruh badan, mengawal suhu badan dan kepekatan darah
Contoh : Air minuman


Tengok Video Ujian Makanan

Catat Ulasan

40 Ulasan

  1. nak huraian yang lebih padat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nk huraian yang lebih padat ada kat Dr Google. search sahaja

      Padam
  2. nak kepentingan ?

    BalasPadam
  3. kepentingan tuh sama dengan fungsi kelas makanan.. ;)

    BalasPadam
  4. geram betul lah dengan pbs ni

    BalasPadam
  5. sabar separuh dari iiiimaaaaann... ;)

    BalasPadam
  6. cikgu....cikgu kenal x saya??

    BalasPadam
  7. ringkas,padat,tepat dan senang difahami~~

    BalasPadam
  8. assalamualaikum cikgu,mempraktikkan amalan pemakanan yg betul tu mcm mne ye nak buat?sye kurang faham tntang tu cikgu..harap cikgu bole jelaskan..sekian terima kasih :)

    BalasPadam
  9. assalamualaikum cg,saye ain boleh x cg tolong bgi sdikit pemulaan untuk mulakan esei nie???...sye x thu nk mulakan mcm mne... :)

    *harp cg dpt tolng...

    BalasPadam
  10. assalamualaikum cg,sye ain..boleh x cg tlong sye buat permulaan untk memulkn esei nie??? sye x fhm nk mula mcm mne..

    *sye hrp cg dpt tlong... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm ain.. ain boleh rujuk contoh2 esei yang dah cikgu bagi pada link kat bawah nih yer

      http://www.cikguhailmi.com/2013/03/pbs-contoh-kerja-murid-untuk-pbs.html

      Padam
    2. ain nk berkenalan

      Padam
  11. ape lagi contoh air cikgu

    BalasPadam
  12. assalam .. cikgu sye kene buat artikel amalan pemakanan yang sihat . harap cikgu dpt tolong sye ...

    BalasPadam
  13. fibre tk da kaaa ...

    BalasPadam
  14. cikgu waduh waduh saya ngak ngerti apa yg lo ngomong dong bilang yang betol masss
    gua mahu berkenalan sama mass siih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pebende sihh..waduh2 lo ni...bodoh ka??

      Padam
  15. mass saya tidak mengerti apa yang mass bilang.. boleh tak terang sama gua lebih terperinci dong. anak murid saya tidak mengerti. boleh translate didalam bahasa indonesia. waduh waduhh...

    BalasPadam
  16. Hamba Allah...orang la31 Ogos 2015 pada 12:11 PTG

    cikgu, boleh bgtau ttg apa kesan2 klau kurang salah satu dripadanya

    .trima kasih

    BalasPadam
  17. Cikgu ape kelas makanan utk bubur asyura??

    BalasPadam
  18. Assalm cikgu ape kelas makanan utk bahan yg jenis ubi-ubian

    BalasPadam
  19. Ape kelas makanan utk bawang,halia dan jagung??

    BalasPadam
  20. Assalm cikgu ape kelas makanan utk bahan yg jenis ubi-ubian

    BalasPadam
  21. Cikgu ape kelas makanan utk bubur asyura??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bubur ada nasi dan air kan maksudnya karbohidrat dan garam
      Mineral

      Padam
  22. Boleh kongsi kan soalan kbat untuk bab nutrisi /

    BalasPadam
  23. Terima kasih cikgu atas info di atas

    BalasPadam
  24. WOW SUNGGUH BERDESUP KE DALAM HATI

    BalasPadam
  25. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    BalasPadam
  26. The very best Jabodetabek private tutoring for kindergarten, elementary, junior high school. The best private teachers graduated from well-known state universities. Closest tutoring place online to the house at low price ... visit https://privat-sbmptn.vercel.app/les-privat-sbmptn-penjaringan.html for further

    BalasPadam
  27. Best and also Least expensive Jabodetabek Individual Coaching, the employees as well as educators can come to your home, placed your review program which enable it to pick virtually any area associated with study ... go to https://kursus-akuntansi.netlify.app/kursus-akuntansi-online.html for further

    BalasPadam
  28. Our company offers private lessons for PAUD, TK, SD, SMP, SMA, and Alumni. With an internal and accelerated method, it is actually hoped that it will foster a generation of those that have good morals... click for more detail https://lesprivat-exed.blogspot.com/2022/02/les-privat-menteng-1-terbaik-executive.html

    BalasPadam