About Me

Tutorial Bina Video PdPc Guna VivaVideo; Ini 10 Shortcut Anda Kena Tahu!

Demam #cikgooTUBE melanda pendidikan Malaysia. Semakin banyak permintaan terhadap bengkel penghasilan video Pdpc di serata negara. Alhamdulillah, sehingga kini team CikgooTUBE sudah berjaya jalankan bengkel seumpamanya di Perak, Terengganu, Perlis, SM Bahiyah, MARA Perak dan terkini di Kulim.

Dan seperti biasa, saya suka sangat nak syorkan peserta belajar buat video gunakan aplikasi VIVAVIDEO. Saya dah terangkan dalam artikel saya yang lalu kenapa saya pilih VIVAVIDEO sebagai aplikasi kegemaran saya dalam bab menghasilkan video PdPc, termasuklah satunya adalah tak perlukan effect yang funky funky sangat. Anda juga boleh baca 6 aplikasi lain yang boleh digunakan sebagai apps untuk edit video.





Untuk artikel ini, saya nak kongsikan video tutorial menghasilkan video PdPc menggunakan smartphone. Selain itu saya akan kongsikan juga 10 shortcut untuk anda gunakan, bagi menghasilkan video PdPc yang lebih menarik. Jom!


Shortcut 01 - Rakam 'Clip by Clip'
Bagi dapatkan hasil video yang menarik, rakam video menggunakan kamera biasa anda dulu, secara clip by clip. Untuk guru yang baru berjinak dengan penghasilan video, ramai yang cenderung nak merakam secara berterusan, main pakai PAUSE saja. Kualitinya ok saja, tapi anda akan hadapi masalah bila nak edit video nanti.


Tab THEME VIVAVIDEO menawarkan pelbagai pilihan THEME sediaada yang menarik
Tab THEME VIVAVIDEO menawarkan pelbagai pilihan THEME sediaada yang menarik

Shortcut 02 - Pilih Video atau Photo
Sebaik sahaja, aplikasi VIVAVIDEO dibuka, paparan pertama ada memaparkan 2 pilihan. Salah satunya adalah EDIT VIDEO. Maka klik EDIT VIDEO, kemudian anda dah boleh pilih klip yang anda nak masukkan. Kalau nak masukkan PHOTO pulak, tengok sebelah atas, ada perkataan VIDEO | PHOTO, so pilih PHOTO, dan masukkan foto yang anda nak seperti biasa.


Shortcut 03 - Masuk Muzik Latar
Tab MUSIC menawarkan pilihan untuk anda masukkan muzik latar belakang. Mesti boring kan kalau video anda kosong saja tanpa lagu ke apa ke kan.. So klik kat situ kemudian tambah muzik pilihan anda. Boleh pilih daripada lagu FREE pilihan sedia ada, atau pun yang ada dalam koleksi fon anda.

Kalau perhatikan juga, ada VOLUME yang anda boleh control dan adjust sesuai dengan keperluan anda. Hati-hati, sebab kadang-kadang tak dapat dengar suara anda kerana muzik latar yang sangat kuat.


Shortcut 04 - Trim Klip
Bahagian seterusnya adalah pada tab CLIP EDIT. Di situ anda boleh trim dan cut klip anda supaya lebih sesuai bahagian yang nak digunakan.Untuk TRIM tu, mudah saja. Klik dan boleh drag ikut bahagian mana yang nak dipotong.

Trick saya biasanya semasa merekod video adalah, beri masa senggang sebelum mula beraksi pada awal dan akhir klip supaya mudah nak edit nanti.


Tab CLIP EDIT untuk fungsi Trim, Split, Mute dan banyak lagi
Tab CLIP EDIT untuk fungsi Trim, Split, Mute dan banyak lagi


Shortcut 05 - Efek Slow Pastu Laju
Pernah kan tengok video yang mula-mula slow, pastu dia laju dan kemudian dia slow balik kepada normal? Ok tricknya mudah saja. Ambik tab CLIP EDIT, kemudian pilih SPLIT. SPLIT satu klip tadi kepada 3 klip. Bahagian awal dan akhir tu lebih pendek sket. Kemudian bahagian klip yang tengah tu kita ubah SPEED dia jadi laju.


Shortcut 06 - Ubah Speed atau Nak Slo Mo?
Kalau nak ubah SPEED klip kita, anda boleh ambik tab CLIP EDIT, pastu cari SPEED. Kalau tak nampak, boleh swipe ke kiri. Dah pilih SPEED, boleh adjust kelajuan klip kita tu. Nak buat slo mo pun boleh. Nak buat laju-laju pun boleh. Seperti yang saya selalu kongsikan, video yang baik ada kombinasi kelajuan normal, laju dan slo-mo. Ada dinamik!

Oh ya, jangan lupa juga MUTEkan klip anda kalau tak nak dengar sound yang tak berapa nak sedap tu nanti.


Shortcut 07 - MUTEkan klip anda
Ini juga trick yang selalu saya guna. Especially jika saya shooting video tersebut di luar (outdoor) atau pun saya rasa kualiti suara tak berapa bagus. Maka sebelum kita nak buat voice over ala-ala dubbing, maka MUTEkan dulu.

Ambik tab CLIP EDIT, kemudian swipe tepi dan cari button MUTE. So klik untuk hilangkan suara. Klik kali kedua untuk bagi ada balik suara tu. Boleh jumpa ambik function Apply to All supaya semua klip pun MUTE.


Shortcut 08 - Suara Voice Over
Untuk yang sukakan suara Voice Over macam yang selalu saya buat pada video PdPc saya, cikgu-cikgu boleh lah ambik tab EFFECTS. Pilih butang SOUND, dan akan terpapar butang berwarna oren. Klik untuk rekod. Boleh ubah dengan cara drag jika nak bawak kan sound tu ke tempat lain.




Shortcut 09 - Guna Theme
Tab bahagian bawah apps yang pertama juga menawarkan pilihan THEME sedia ada yang menarik. Boleh pilih dan download dulu untuk gunakan dalam video anda. THEME yang disediakan ada yang sesuai untuk travel dan holiday dan macam-macam lain lagi.


Shortcut 10 - Masuk Teks
Tab EFFECTS juga menawarkan pilihan untuk anda tambah teks atau tulisan. Boleh pilih jenis font dan juga kotak yang sesuai dengan video anda. Jenis font kena download dulu.


OK, semoga perkongsian video dan shortcut ini membantu guru-guru dalam menghasilkan video Pdpc menggunakan smartphone. Jangan lupa juga yer bagi berkongsikan amalan terbaik guru-guru. Semoga pendidikan kita jadi lebih baik. Amin!

Catat Ulasan

0 Ulasan