.

.

Ahad, 24 Disember 2017

Pengalaman Naik Komuter Arau ke Bukit Mertajam

Hari ini saya berkesempatan naik tren komuter dari Stesyen KTM Arau ke Bukit Mertajam. Hahaha. First time naik, sebab biasanya bergerak guna kereta saja. Disebabkan populariti ETS dan Komuter KTM sekarang, maka saya ambil kesempatan cuti sekolah untuk cuba sendiri menggunakan Komuter.


Stesyen KTM Arau, Perlis

Bukti pertama ramai tak ramai yang gunakan khidmat KTM ni bila kawasan parking bersebelahan stesyen pun penuh. Maka terpaksa saya parking kereta di kawasan lapang yang sedikit jauh dari stesyen. Betul-betul belakang masjid.


Dari sana, saya berjalan kaki ke Stesyen KTM Arau. Jarak lebih kurang 200m tu tak terasa sangat, kerana laluannya berbumbung. Tak panas. Paling penting kalau waktu hujan pun masih boleh bergerak menuju stesyen dengan tidak basah.


Parking penuh oii

Antara yang saya perasan adalah Stesyen KTM Arau nih sangat mesra OKU. Banyak fasiliti yang berguna untuk orang beza upaya. Antaranya parking, laluan pejalan dengan tanda OKU, lift yang luas dan selesa, tandas berasingan dan tempat duduk khas. Untuk ini saya bagi 5 bintang!





Kaunter tiket hanya dibuka satu. Kebetulan saya datang awal, maka tak perlu nak berebut. Tapi bila masa tren dah dekat nak sampai, ramai pulak yang datang sampai terpaksa beratur panjang.


Kaunter pembelian tiket

Waktu perjalanan Komuter KTM dari stesyen Arau ke Butterworth adalah seperti berikut:

5.44 pagi
6.44 pagi
7.44 pagi
8.44 pagi
10.44 pagi
12.44 petang
1.44 petang
2.44 petang
3.44 petang
4.44 petang
5.44 petang
6.44 petang
7.44 malam
9.44 malam


Ramai rupanya yang menggunakan khidmat ETS dan Komuter KTM ni. Kawasan rehat dan tempat duduk yang disediakan penuh. Malah sebahagian terpaksa duduk di lantai sambil menunggu tren datang.


Tempat duduk yang disediakan

Jam 10.30 petugas KTM mula memanggil penumpang untuk bergerak turun ke platform di bawah. Masa ni punya lah ramai orang. Kemudahan lif juga ada bagi orang tua atau yang membawa beg berat.

Hanya 10 minit sahaja sebelum Komuter yang saya tunggu tiba. Paling penting, tepat jam 10.44 pagi, maka bergeraklah tren komuter tersebut. Yang ini pun saya bagi 5 bintang atas ketepatan masanya!


Berebut masuk ke tren Komuter

Cuma disebabkan komuter kini menjadi pilihan ramai atas sebab mudahnya perjalanan, maka orang ramai gila weyh. Saya terpaksa bergayut saja. Huhuhu..

Alangkah indahnya kalau penumpang komuter di Malaysia juga dapat beratur tertib macam di Jepun dan Korea. Nih main serbu saja, siap tolak-tolak. Huhu.

Masuk saja dalam komuter, terpaksa pula berdiri sebab orang ramai sangat. Huhu.. mujor lah ber air cond, maka kalau berdiri tu tak ler stress sangat. Tempat duduk keutamaan yang mesra warga emas, OKU, wanita hamil juga penuh. Ramaiiii..


Dari Arau terpaksa berdiri hingga ke Sungai Petani

Tak dapat sangat saya nak menikmati keindahan di luar sana sebab orang ramai sangat, sambil menahan bau-bau Nepal dan Bangla kat kiri dan kanan. Huhu. Nasib lah.

Perjalanan dari Arau ke Bukit Mertajam memakan masa 1 jam 35 minit camtu. Kalau abam terpaksa berdiri sampai ke sana, memang gilo lah. Ini baru dI stesyen Arau, belum lagi singgah di Kodiang, Alor Setar, Sungai Petani. Huhu. Mohon bertabah!

Kemudahan teksi bagi yang memerlukan

Secara jujurnya saya memang puji akan keberkesanan tren Komuter KTM nih sebagai satu lagi pilihan pengangkutan awam di Malaysia. Stesyen KTM yang serba canggih dan lengkap, membantu usaha meningkatkan penggunaan kenderaan awam di negara kita. Banyak parking, mesra OKU, dengan fasiliti yang lengkap.

Ketepatan waktu, cepat dan keselesaan dalam tren juga antara faktor penyumbang mengapa ramai yang semakin memilih untuk menggunakan ETS dan Komuter sejak kebelakangan ini.


Pemandangan dari atas Stesyen KTM Arau

Cadangan saya bagi menambahbaik kualiti perkhidmatan ETS dan Komuter oleh KTM adalah:

1. Tingkatkan lagi kekerapan waktu perjalanan, terutamanya pada waktu puncak (pegi dan balik kerja) bagi menggalakkan lebih ramai yang boleh menggunakan tren Komuter dengan selesa.

2. Dengan jumlah pengunjung yang meningkat, kebersihan stesyen KTM boleh dipertingkatkan lagi, terutamanya lantai yang semakin kotor.

3. Menyediakan petugas KTM di platform bagi membantu menguruskan penumpang untuk keluar masuk ke tren komuter dengan lebih baik.

Stesyen KTM Bukit Mertajam

Ketibaan saya di Stesyen KTM Bukit Mertajam tepat pada jam 12.11 tengahari seperti yang dimaklumkan. Sahabat saya, Azrul juga sudah sedia menunggu di luar stesyen. Perjalanan 2 jam saya ini bagi mencuba sendiri pengangkutan awam Malaysia merupakan pengalaman yang sangat menarik.

Dah sampai

Ini juga bukti bahawa pengangkutan awam di negara kita sudah jauh lebih baik. Kali terakhir saya naik tren adalah pada tahun 2015. Ternyata pengalaman kali ini mengubah persepsi saya.

InshaAllah ada kesempatan nanti saya cuba ETS pula ok!



1 ulasan:

  1. musim cuti sekolah atau tak cuti sekolah ktm ni sentiasa menjadi pilihan , sentiasa ramai

    BalasPadam