About Me

Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Fetus dan Bayi

Wanita hamil perlu mendapatkan makanan yang berkhasiat dans seimbang,serta menjaga kesihatannya dengan baik untuk melahirkan bayi yang sihat. Keperluan kalori wanita hamil adalah lebih tinggi.

Keperluan kalori dan nutrien yang diperlukan oleh wanita hamil dalam sehari
Keperluan kalori dan nutrien yang diperlukan oleh wanita hamil dalam sehari

Gizi wanita hamil perlu seimbang dan mengadungi lebih banyak karbohidrat, lemak, protein, asid folik, vitamin C, fosforus, ferum dan serat. Setiap kelas makanan ini memainkan peranan yang penting bagi kesihatan ibu dan bayi.

kelas makanan yang diperlukan oleh wanita hamil
kelas makanan yang diperlukan oleh wanita hamil

Wanita hamil juga tidak harus merokok, mengambil alkohol dan dadah.

Kesan yang mungkin berlaku akibat pengambilan rokok,  minuman beralkohol dan dadah terhadap wanita hamil
Kesan yang mungkin berlaku akibat pengambilan rokok,
minuman beralkohol dan dadah terhadap wanita hamil
Kepentingan susu ibu.

   Bayi hanya bergantung pada susu ibu sebagai sumber nutrien mereka. Susu ibu merupakan makanan terbaik untuk bayibyang baru lahir kerana susu ibu lebih berkhasiat berbnding susu formula.
-susu ibu mengandungi segala keperluan makanan bayi
-susu ibu mempunyai antibodi yang dapat melindungi bayi daripada sesetengah penyakit.
-hubungan bayi dan ibu menjadi erat dan penting untuk emosi bayi
-penghadaman bayi lebih baik dengan meminum susu ibu berbanding dengan susu formula.


KEPENTINGAN
Wanita hamil perlu menjaga kesihatannya dengan baik kerana setaip makhluk yang bernyawa mempunyai hak untuk hidup walaupun masih dalam kandungan.
Oleh itu, seseorang ibu haruslah memastikan bayi yang berada di dalam kandungan mendapat nutrien yang mencukupi dan mengelakkan diri daripada mengambil bahan-bahan yang boleh memudaratkan kesihatan ibu dan bayi.

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Are you needing tutoring services or private lessons from the Greater Jakarta area as well as surroundings? Are you looking for private tutoring services... visit https://privat-matematika.vercel.app/les-privat-matematika-johar-baru.html for more information

    BalasPadam
  2. Ideal in addition to Lowest priced Jabodetabek Non-public Coaching, the team and also teachers appear to your home, set your very own examine plan which enable it to decide on any kind of area connected with examine ... visit https://kursus-akuntansi.netlify.app/kursus-akuntansi-kramat-jati.html for further

    BalasPadam