About Me

Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016

Sebaik sahaja saya dimaklumkan bahawa JPN Kedah akan menganjurkan satu seminar mengenai perkongsian Professional Learning Communities (PLC) mengenai amalan terbaik, terus sahaja saya mengatakan setuju untuk menyertainya. Ini kerana ini lah peluang terbaik untuk saya berkongsi dengan rakan pendidik di Kedah, mengenai sedikit pengalaman dan pengamalan saya di dalam kelas. Mana tahu boleh jadi inspirasi untuk guru lain juga.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016



Saya tak datang kosong. Bagi saya, peluang sebegini elok juga jika direbut oleh rakan-rakan saya lain, terutamanya yang masih baru cuba berjinak dalam bidang perkongsian seperti di seminar ini. Maka sasaran saya, sudah tentu lah Ustaz Asrulnizam, guru Pendidikan Islam di sekolah saya dan juga Puan Noor Laila, guru Bahasa Inggeris yang juga Guru Kanan Bahasa di sekolah. 

Alhamdulillah, kedua-dua nya cukup positif menerima pelawaan tersebut, seperti mana keduanya menerima jemputan Peer Coaching sempena Lawatan Penandaarasan dari SMK  Kajang Utama. Tak lupa juga, saya maklumkan dengan seorang lagi Guru Cemerlang, Puan Norseiah daripada SMK Megat Dewa yang turut bersetuju menjadi salah seorang pembentang.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Seminar PLC Kedah diadakan bersekali dengan Hari Terbuka PPD Kota Setar. Makanya jadi sangat lah meriah. Banyak booth dan pertunjukan yang ada. Manakala kami guru-guru yang terlibat dengan pembentangan untuk best practises ini dikumpulkan di bilik mesyuarat di tingkat paling atas.

Saya dan Puan Noor Laila diberikan bilik Permata Minda 3. Manakala Ustaz Asrulnizam dan Puan Noorseiah di Bilik Permata Minda 2. Memandangkan ada hampir 30 orang guru yang akan berkongsi best practises mereka, maka slot pembentangan hanya diberikan selama 15 minit. 


Project-based Learning Dalam Pembelajaran Aurat
Sebagai satu-satunya guru Pendidikan Islam yang tampil membuat perkongsian di Seminar PLC Kedah 2016 ini, Ustaz Asrulnizam berkongsikan tajuk "Project-based Learning Dalam Pembelajaran Aurat". Dalam sesi tersebut, beliau berkongsikan mengenai aktiviti pdp Pendidikan Islam berkenaan topik aurat. Pendekatan yang digunakan adalah dengan menggunakan project-based learning.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Agak menarik apabila inspirasi yang digunakan beliau adalah datangnya apabila melihat anak perempuan beliau bermain dengan patung kertas, tukar-tukar baju tu. Idea kemudian disesuaikan dengan pendekatan aurat. Cukup lengkap aktviti dengan pendekatan Pembelajaran Abad 21 yang melibatkan konsep 4C.



Differentiated Learning for Cross cultural lesson
Puan Noor Laila pula dengan tajuk "Differentiated Learning for Cross cultural lesson". Dengan menggunakan pendekatan Pembelajaran Terbeza, beliau membahagikan murid-murid mengikut beberapa aspek. Biasanya kita hanya membezakan murid berdasarkan tahap pencapaian. 



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Tetapi sebenarnya ada beberapa aspek lagi di mana pembelajaran pelajar dapat dibezakan mengikut proses, produk, dan juga persekitaran. Pembelajaran mengenai cross cultural juga sesuatu yang menarik, terutamanya kepada pelajar sekolah kami yang hanya terdiri daripada satu jenis bangsa sahaja, iaitu Melayu.



Kajian Tindakan Keberkesanan Penggunaan Google Form Dalam Meningkatkan Akademik Sains SPM
Bagi sesi pembentangan saya pula, adalah mengenai Kajian Tindakan yang saya buat berkaitan dengan Keberkesanan Penggunaan Google Form Dalam Meningkatkan Akademik Sains SPM. Usahasama Cikgu Rahman dan Cikgu Sobrie dalam menghasilkan bahan soalan percubaan SPM Kertas 1 dalam bentuk Google Form, telah banyak membantu pelajar dan guru di seluruh Malaysia.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Maka saya ambil peluang dari sana, menjalankan satu Kajian Tindakan mengenai keberkesanannya. Mungkin dengan data yang diperolehi akan membantu saya dan murid untuk menggunakan kaedah yang lebih baik atau boleh menambahbaik kaedah sedia ada. 

Masa 15 yang diperuntukkan digunakan dengan sebaik mungkin untuk saya berkongsi sedikit latarbelakang murid saya, pelaksanaan dalam kelas dan apa impak yang saya dapat daripada penggunaan Google Form kepada pelajar kelas saya.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Tahukah anda, dapatan daripada survey yang saya jalankan ke atas murid saya yang majoritinya adalah anak petani dan nelayan mendapati bahawa, 82% daripada mereka memiliki smartphone yang lengkap dengan data internet. Alangkah ruginya jika kita para guru tidak memanfaatkan sebaik mungkin kelebihan yang kita ada itu.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Apatah lagi, impak keberkesanan penggunaan Google Form ini berjaya meningkatkan jumlah peratusan pelajar yang mendapat markah yang lebih tinggi berbanding markah-markah peperiksaan sebelumnya. 

Alhamdulillah. Perkongsian mendapat feedback positif daripada para guru. Ternyata penggunaan ICT bukanlah sesuatu yang sukar dan perlukan kemahiran yang sangat tinggi. Cukup sekadar mempunyai literasi ICT dan kesungguhan dalam memastikan pelajar menjalankan tugasan yang diberikan.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Secara ringkasnya, melihat kepada feedback daripada guru yang menyertai, bolehlah saya katakan bahawa Seminar PLC Kedah ini merupakan suatu program yang sangat berjaya. Ramai guru samada yang membentang atau pun yang menjadi peserta mendapat perkongsian ilmu yang sangat berharga pada hari ini. 

Saya pula secara peribadinya juga sangat gembira dengan pendedahan kepada beberapa rakan guru lain yang juga turut sama-sama berkongsi kepakaran mereka. Bila dah ada pasukan, maka lebih mudah untuk kita menjayakan sesuatu dengan jayanya.



Pembentangan Kajian Tindakan Google Form di Seminar PLC Kedah 2016


Semoga juga pihak JPN Kedah terus mengambil langkah proaktif dalam memastikan seminar-seminar sebegini dapat dijalankan lagi pada masa akan datang. Tujuannya adalah bagi membolehkan lebih ramai guru-guru hebat di Kedah untuk mempunyai lebih banyak ruang mengembangkan bakat dan berkongsi dengan warga pendidik senegeri mengenai amalan terbaik mereka di dalam kelas. Untuk itu, Selamat maju jaya! 




Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. The most beneficial Jabodetabek private tutoring for kindergarten, elementary, junior high school. The most beneficial private teachers graduated from well-known state universities. The nearest tutoring place online to your house at low price ... go to https://kursus-jerman.vercel.app/kursus-bahasa-jerman-cengkareng.html for more details

    BalasPadam
  2. Ideal in addition to Least expensive Jabodetabek Individual Lessons, the staff and also trainers appear to your dwelling, arranged your personal analyze timetable and will decide on every field of study ... click https://bimbel-calistung.netlify.app/ for more details

    BalasPadam
  3. Maybe you will see a cheaper fee compared to table above, ensure that again in regards to the qualifications of your teacher / Kindergarten teacher recommended back ... for more information https://kimia-exed.blogspot.com/2022/04/les-privat-kimia-di-bogor-terdekat_8.html

    BalasPadam