.

.

KARTiKEL

Jumaat, 25 Mac 2016

Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas

Untuk pelajar kelas 4C nih, lain macam sikit cara saya ajar mereka. Nak mengajar dan lecture macam biasa memang tak jalan. Budak nak tidur. Nanti cikgu pun nak mengamuk. Hahahahha.. :D

Maka untuk mereka saya selalu gunakan seni untuk tarik minat mereka 'belajar' dalam kelas. Budak-budak camni kalau bab melukis mewarna memang diorang suka.


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Masuk kelas bagi pinggan kertas. Terus suruh diorang lukis fasa-fasa mitosis dan meiosis ikut buku teks. Buat ikut kumpulan. Satu kumpulan dalam 4-5 orang.

Diorang lukis dan warna dengan gembiranya.


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Pastu apa jadi?

Bila melukis dan mewarna tu diorang akan jumpa benda-benda pelik yang menarik. Maka keluar lah segala macam soalan.


" Ini apa cikgu? "

"Kenapa dia jadi camnih cikgu?"

"Apa jadi lagi pasnih cikgu?"


See? Masa nih lah cikgu bagi diorang input betul-betul. Tak perlu lecture kan? Bagi jawapan untuk benda yang dia nak tahu.. pasti dia tak bosan.


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Pastu uji diorang balik boleh tak dia ceritakan semula apa yang dia tahu tadi. Gunakan bahan yang dia hasilkan sendiri supaya self esteem dia tinggi dan rasa lebih confident. InshaAllah kalau dia faham, dia akan mampu ceritakan semula dengan baik.

InshaAllah juga dengan buat aktiviti mewarna dan melukis mampu menambah daya ingat mereka lagi.


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Idea P&P Sains : Mitosis dan Meiosis Guna Pinggan Kertas


Jangan tak tahu, kajian juga menunjukkan bahawa melukis dan mewarna mampu meningkatkan lagi daya fokus dan konsentrasi murid. Sesuai sangat lah dengan murid-murid 4C nih.

Untuk para pendidik, selamat mencuba!



0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan