.

.

KARTiKEL

Selasa, 17 November 2015

80 Hari di Korea : Hari 66 (Perkongsian Koperasi Sekolah Malaysia di Korea)

Hari ini saya menerima pelawaan daripada sekumpulan guru-guru dan kakitangan kerajaan di Pejabat Metropolitan Daegu untuk perkongsian mengenai koperasi sekolah di Malaysia. Pada pertemuan yang lalu, saya telah dimaklumkan bahawa koperasi sekolah di Malaysia merupakan yang terbaik di dunia. Maka jemputan kali ini adalah bagi sembang santai mengenai perkara tersebut.





Saya dijemput bersama dengan Jii, seorang guru bahasa Inggeris sebagai penterjemah. Bagi memudahkan lebih ramai yang faham, maka saya sediakan pembentangan dalam bentuk prezi. Setidaknya, yang tak faham bahasa inggeris, boleh lah melihat kepada gambar yang saya sediakan. Lagi satu, lebih memudahkan untuk saya menerangkan perkara yang berkaitan dengan lebih menarik.






Tempat pertemuan agak jauh sebenarnya. Macam kawasan kampung dan sedikit terpencil. Berdekatan dengan gunung dan bukit bukau. Memang nyaman sungguh udara kat sini. Ada pula sebuah sekolah swasta yang didirikan di sini. Sekolah khas bagi pelajar-pelajar yang bermasalah di sekolah. 



Menarik sekolah nih. Pelajar yang tak dapat mengikuti pembelajaran di sekolah (akibat dibuli, tak ada kawan, masalah keluarga, agresif dll) akan diberikan pendidikan secara tidak formal. 








Pelajar-pelajar ini akan belajar bermain muzik, bercerita, bermain golf, membela kambing dan juga belajar bercucuk tanam bagi mengurangkan tekanan terhadap masalah yang mereka alami. Memang satu pendekatan yang baik untuk pelajar-pelajar sebegini.



Sementara nak menunggu yang lain datang, maka kami ambil masa untuk berjalan-jalan di sekitar kawasan sekolah tersebut. Rupanya ada bukit dan juga laluan orang berjalan kaki. Di akhir pemandangan akan kelihatan deretan kubur-kubur lama orang Korea yang berbentuk seperti busut, lengkap dengan batu nesan. 









Dalam jam 6 petang, semakin ramai yang mula datang ke tempat berkenaan. Maka majlis makan-makan pun bermula, sambil bercerita.


Saya disediakan makanan vege dan juga seafood seperti biasa. Lagipun bukan senang nak dapatkan daging halal kat Korea nih. Mujur juga ada mereka-mereka yang faham dan juga biasa berurusan dengan orang Islam, maka tak banyak sangat saya perlu jelaskan kepada mereka.





Sambil-sambil tu mereka bertanya beberapa soalan yang berkaitan dengan koperasi sekolah di Malaysia. Jika di Korea ini, hanya baru bermula pada tahun lepas. Dan bilangan sekolah yang ada koperasi juga adalah sangat sedikit. Katanya tak sampai 10 di seluruh Korea. Mereka sangat kagum bagaimana Malaysia dapat menerapkan amalan berkoperasi dalam kalangan pelajar sekolah.


AKtviti perkongsian yang santai ini membuatkan saya rasa sangat selesa untuk berbual dengan mereka. Kebetulan pula ada beberapa orang dalam kalangan mereka yang pernah ke Kuala Lumpur, maka perbualan jadi semakin rancak. 




Seperti juga ketika bersama kawan-kawan team muzikal, kali ini juga saya dapat rasakan keakraban berkomuniti bersama masyarakat Korea. Mereka memang agak pendiam pada mulanya. Tapi jika kena gayanya, dah boleh bersembang macam sembang dengan orang kampung!




0 Kata-kata Bijak Pandai:

Catat Ulasan