About Me

Isu Guru Mualaf Tak Dibenarkan Pakai Tudung

Lambat sket saya sedar akan isu ini disebabkan kesibukan menyediakan bahan pengajaran minggu ini. Agak terkejut juga bila terbaca mengenai isu ini di sebuah laman web berita. Isu serius, tapi tak dipandang. Mungkin juga tenggelam sebab isu kangkung pada minggu lepas.

Isu Guru Mualaf Tak Dibenarkan Pakai Tudung

Kronologinya bermula apabila Pengerusi Lembaga Pengurusan Sekolah SJKC Nan Ya, Teluk Sengat, Johor telah menyuruh seorang guru Mualaf, Choi Yi Shan, 25 tahun (nama Islam dirahsikan) membuka tudung selain mengancam keselamatannya sekiranya enggan berbuat demikian jika mahu terus mengajar di sekolah tersebut.

Hampeh kan?. 

Tak logik akal langsung jika nak dikaitkan pemakaian tudung cikgu tersebut dengan kebolehan dia mengajar dalam kelas!

Tak ada langsung rasa hormat kepada agama rasmi negara ini. Apatah lagi tindakannya tu juga menafikan hak individu di Malaysia ini untuk bebas beragama dan mengamalkan agama masing-masing. Apa punya penyakit daa..

Susulan daripada 'arahan hampeh' tersebut, maka guru mualaf tadi telah membuat satu laporan polis kerana bimbangkan keselamatannya. Penduduk Kampung Teluk Sengat pula yang marahkan insiden tersebut juga telah menggantung beberapa poster dan kain rentang bagi mencemuh tindakan pihak pengurusan sekolah tersebut.

Isu Guru Mualaf Tak Dibenarkan Pakai Tudung

Maka semakin ramai lah yang tampil memaksa pihak pengurusan sekolah agar memohon maaf kepada guru mualaf tersebut.

Kemudian satu perjumpaan mohon maaf telah diadakan yang mana dalam perjumpaan tersebut, pihak berkenaan telah memohon maaf secara terbuka kepada guru mualaf tersebut. Guru mualaf tadi juga sebenarnya telah dipindah kan ke sebuah sekolah rendah lain yang berdekatan dalam PPD yang sama.

Isu Guru Mualaf Tak Dibenarkan Pakai Tudung

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengulas mengenai perkara ini, berkata kejadian seperti ini sepatutnya tidak berlaku malah semua rakyat Malaysia perlu menghormati adat, agama dan amalan masing-masing.

"Ini tidak sepatutnya berlaku tetapi baguslah dia (lembaga pengurusan sekolah) dah ambil keputusan mohon maaf. Sepatutnya tak berulang kerana hal-hal sebegini menyentuh hak seseorang"

Semakin ramai rakyat Malaysia yang nampaknya makin tak sensitif dengan perkara-perkara sensitif yang sepatutnya kena fikir 10 kali untuk bertindak atau bercakap. Semoga insiden ini tidak berulang dan jadi pengajaran yang berguna untuk semua orang. 

Lagi-lagi untuk jenis yang tak reti nak hormat orang!


p/s: Kasihan! Rupa nya ramai lagi yang takut dengan bayang-bayang sendiri...

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Keboleh mengajar dengan tuduk plak yg dikaitkan.. Memang x logik...

    BalasPadam
  2. Yang mengajar dalam kelas tu cikgu, bukan tudung.

    BalasPadam