.

.

KARTiKEL

Isnin, 12 Ogos 2013

PBS | B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

PBS Sains Tingkatan 2
B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

Dalam tugasan Band 6 daripada Bab 10 ini, pelajar dikehendaki untuk membina model yang menggunakan prisnip tuas. Pelajar dibenarkan membuat rujukan daripada internet dan juga media bercetak. Bagi yang menyiapkan tugasan ini, pelajar dikehendaki membentangkan hasil kerja di hadapan kelas. Tempoh masa yang diberikan kepada pelajar untuk menyiapkan tugasan membina model ini adalah selama 1 minggu.

Berikut adalah beberapa contoh gambar model yang menggunakan prinsip tuas. Pelajar boleh gunakan gambar-gambar model ini sebagai rujukan. Oh ya, ada juga sebahagian daripada gambar-gambar tersebut yang tidak menggunakan prinsip tuas, jadi pilih model yang betul yer.. Selamat mencuba!

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas


B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas

B6D6E1 : Membina Model Yang Menggunakan Prinsip Tuas



148 ulasan:

  1. cikgu,mcm mana nk buat tuas ( penyepit ais ) punya . nak guna bahan apa ?

    BalasPadam
  2. owh.. itu mudah saja.. ;)

    boleh beli chopstick, pastu cabut penyepit baju.. ambik bahagian besi tgh tuh, dan cuba pasangkan pada chopstick td.. modify sket dengan buat takukan pada batang chopstick tadi.. kreatif!

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu,,chopstick kne gune brpe??

      Padam
    2. assalamualaikum cikgu,untuk model tuas tu, kan manggunakan kayu dan benda merah uh. apekah bende merah tuh dan macam mne nak dapatkannye?

      Padam
    3. terima kasih cikgu.alhamdulila.saya punya tuas sudah siap.

      Padam
    4. macamana kau buat sial, tanpa nama.

      Padam
    5. Assalamualaikum, saye baru dapat tugasan B6D6E1 .. hope dpt idea drpd blog ney

      Padam
  3. ow , thanks cikgu ;)

    BalasPadam
  4. kena cipta sesuatu yang baharu?

    BalasPadam
  5. sy tk phm yg nk buat penyepit ais

    BalasPadam
  6. buat takukan? macam mana tu?

    BalasPadam
  7. maaf.. saya guna bahasa yang orang tak paham ;)

    takukan = lekuk

    lekuk kecil macam yang ada kat penyepit baju tu

    BalasPadam
  8. cikgu , saya nak tanya , kalau drawer/laci digunakan sebagai alat yang menggunakan prinsip tuas boleh x ? saya dah x tau nak wat model ape .

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf.. drawer/laci tidak termasuk dalam senarai alat yang menggunakan prinsip tuas..

      rujuk semula, alatan yang boleh dikategorikan sebagai tuas (mesti ada fulkrum, beban dan daya)

      Padam
  9. Cikgu, ada tak model lain yang lebih ringkas dan senang dibuat selain penyepit ais ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba buat model jongkang jongkit.. mungkin lebih mudah.. ;)

      Padam
    2. assalammualikum cikgu sy nak tanye model lain macam pisau boleh tak buad? sebab cikgu sy cakap cube bine model bahru yang lebih ringkas. kalau jentolak boleh tak cikgu ? mohon penjelasan cikgu ye :) terima kasih :D

      Padam
    3. Waalaikumsalam..

      Kalau pisau lipat, ya.. itu memang tuas
      jentolak pun ya, sebab ada daya, beban dan fulkrum..
      tapi saya tak rasa ringkas kalau nak buat jentolak tu.. ;)

      Padam
  10. Cikgu, saya mahu membuat satu model yang bagus dan boleh diuji tapi proses membuat model tu senang dan tidak mengambil masa. Boleh beri cadangan ?

    BalasPadam
  11. cikgu, saya minta sangat pendapat dan bantuan dari cikgu untuk bantu saya untuk buat penyepit ais tu. Boleh beri cara membuatnya dengan lebih detail?

    BalasPadam
  12. cikgu, bagi pendapat cikgu, antara penyepit ais dengan kongkang jongkit, mana lebih senang? bantu saya :(

    BalasPadam
  13. cuba jongkang jongkit.. mungkin lebih mudah..
    tengok contoh jongkang jongkit yang mudah

    BalasPadam
  14. macam mana cara nak buat penyepit ais dengan lebih detail ?

    BalasPadam
  15. Catapult kelas yang ke-2 atau ke-3?? Tolong.

    BalasPadam
  16. Cikgu , macam mana nak buat ' garbage bin lever ' ?Dengan menggunakan bahan -bahan apa ?

    BalasPadam
  17. cikgu, saya buat penyepit ais ikut macam mana yang cikgu cakap. saya rasa ianya jadi hehe thanks cg!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum, awak boleh tolong jelaskan lagi tak macam mana nak buat penyepit ais tu?

      Padam
  18. cg macam mne nk buat gerudi?

    BalasPadam
  19. ckg...saya suka blog ckg..
    sng sume bdk PBS nk buat evidence...
    thanks ckg ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye...betul tu! sng nk dapat info dlm blog cikgu..

      Padam
  20. cg macam mne nk buat gerudi?

    BalasPadam
  21. ckg...sye nk tahu lh...ade bhn lain x selain drpd kayu untuk buat jongkang jongkit? :)

    BalasPadam
  22. cg mcm mne nk buat troli/kereta sorong

    BalasPadam
  23. salam cikgu. bagaimana kia hendak membina teko teh?

    BalasPadam
  24. Tahniah kepada yang berusaha untuk menghasilkan model berdasarkan gambar di atas..
    Untuk yang belum menyiapkan hasil, cuba lebih kuat berusaha.. jadikan gambar di atas sebagai rujukan dan contoh kepada anda untuk hasilkan model yang baik..
    Selamat Mencuba! ;)

    BalasPadam
  25. mcm mane nk buat troli? *bls

    BalasPadam
  26. cikgu tolong ajar saya buat jongkang jongkit

    BalasPadam
  27. assalamualaikum cikgu , bole x saya tau , kene reka model sendiri ke? atau guna model yang sudah digunakan oleh manusia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. model tuas yang sudah digunakan manusia, tetapi dengan menggunakan bahan sendiri..

      selamat mencuba yer

      Padam
    2. terima kasih sebab balas , tetapi guru sains saya bagi arahan 'mereka' model tuas yang baru . jadi saya nak tau, adakah cikgu sains saya ada hak untuk mengubah serba sedikit soalan sebab nak reka tu susah la , kalau bole bgi la sikit idea2 ye

      Padam
  28. cg, macam mna nak buat pembuka penutup botol? ((pls reply))

    BalasPadam
  29. CIKGU, saya nak tanya serba sedikit tentang laporan yang harus dibuat semasa presentation ni. Apa butiran yang kena ada dalam laporan tu? tlg balas as soon as possible cikgu, saya kena siapkan hari ni :(((((

    BalasPadam
  30. bgus blog nii ..

    BalasPadam
  31. cikgu besi yg dekat penyepit baju tu nak letak mana pada chopstick tu ? maaf menganggu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya idea untuk awak , awak gunakan pembaris besi dan dua sudu
      1)bengkokkan pembaris tu sama panjang , then gam kan sudu tu kat dalam bahagian pembaris tersebut menggunakan gam saletep , hope berjaya

      Padam
  32. Cara untuk membuat lengan manusia sebagai tuas.

    BalasPadam
  33. Terima kasih kepada pelajar yang menjadikan blog ini sebagai rujukan..
    Ambil gambar di atas sebagai contoh untuk anda..Cuba tiru dan olah sebaik mungkin
    Selamat mencuba!

    BalasPadam
  34. cikgu... adakah buaian jga menggunakan prinsip tuas??

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung kepada jenis buaian..

      jika buaian yang gantung kat pokok tu, itu bukan tuas
      sebab tiada daya dan beban, sekalipun fulkrum ada..

      selagi anda dapat kenalpasti di mana bahagian fulkrum, daya dan beban, maka alatan tersebut boleh kita sebut sebagai tuas

      Selamat mencuba!

      Padam
    2. cikgu bagaimana nak buat tong sampah yg menggunakan prinsip tuas??

      Padam
    3. cikgu.. cikgu kata "bergantung pada buaian" kan? so.. buaian apa yg menggunakan prinsip tuas?

      Padam
    4. buaian yang jenis 2 orang duduk berhadapan tu.. fulkrum di tengah.. orang berfungsi sebagai beban dan daya..

      Padam
    5. sorry, cikgu.. saya kurang fahamlah.. saya dah cari kat google tp, tak jumpa jga.. bleh cikgu terangkan serba sedikit? agar mudah utk saya membuat gambaran...

      Padam
  35. please reply...

    BalasPadam
  36. cikgu , selain jongkang jongkit , ada lagi yang lebih senang kah . ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Playar lha dey...dey poda tambil keleja!

      Padam
  37. kalau buat dacing boleh tak?

    BalasPadam
  38. cikgu, di manakah kedudukan daya,fulkrum dan beban pd dacing?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau pada dacing, fulkrum ofkoz lr yang bahagian tengah yang tak bergerak tu..

      beban adalah barang yang kita nak sukat, eg: beras
      daya adalah pemberat yang dah ketahui, eg: emas 20kg

      Padam
  39. cikgu , kalau jongkang jongkit , fulkrum terletak kat tepi pon dikatakan tuas kee..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. jongkang jongkit, fulkrum kat tengah.. tempat yang budak2 duduk tu akan bertindak sebagai beban dan daya..

      Padam
    2. ouhh..ok..terima kasih bnyk2 cikgu..:D blog nie sgt membantu..:)

      Padam
  40. cikgu...contoh untuk buat folio mengenai prinsip tuas nie ade tak..? nak buat rujukan kejap..tolong balas ASAP ekk cikgu..hihihi

    BalasPadam
  41. assalamualaikum cikgu.........cmne nk buat model tuas dengan menggunakan barang2 terpakai dan cepat dihasilkan???

    BalasPadam
  42. boleh rujuk gambar2 di atas sebagai panduan..

    BalasPadam
  43. nurliyanamohdara9 Oktober 2013 10:06 PTG

    cikgu,projek ini perlu buat sesuatu yang belum dicipta atau yang sudah dicipta?

    BalasPadam
  44. salam , cikgu . boleh tak bagi contoh model yang lain selain jongkang jongket dan penyepit ais ?

    BalasPadam
  45. cg macam mne nk buat troli?please reply cg. :((

    BalasPadam
  46. Cikgu , apakah bahan bahan yg diperlukan untuk membina troli ?

    BalasPadam
  47. thank you very much cikgu..........
    cikgu banyak tolong saya.......

    BalasPadam
  48. cikgu kalau saya nak buat model kereta boleh tak?
    tapi macam susah je...
    cadangan lain???

    BalasPadam
  49. assalamualaikum cikgu,benda merah yang ade sekali bersama model tuas tuh macam mane nak dapatkannye? dan apakah ia?
    harap balas,, terima kasih.

    BalasPadam
  50. Waalaikumsalam.. boleh gunakan kreativiti daripada bahan lain untuk menggantikan bahan tersebut.. selamat mencuba yer!

    BalasPadam
  51. cikgu, adakah cangkul dan kapak merupakan barang yang menggunakan prinsip tuas? Kalau ya, apakah bahan yang diperlukan untuk membuatnya?

    BalasPadam
  52. cangkul adalah merupakan tuas..
    bahagian mata besi tu adalah beban
    bahagian tengah adalah daya
    bahagian hujung yang dipegang adalah fulkrum
    tuas kelas ketiga

    BalasPadam
  53. cikgu tolonglah saya...sy dah x de idea dahh
    mcm mane nk bina somethng gune prinsip tuas??

    BalasPadam
  54. Assalamualaikum....cikgu saya dikehendaki membina permainan berpandukan prinsip tuas.saya xtahu nk buat mcn mana?

    BalasPadam
  55. tlongla sye cikgu,,habis raye aji ni sye da kne anta kt cikgu sain sye,,
    ajarla sye cre nx buat ,,
    plizz

    BalasPadam
  56. Good. I like this blog muchly.. thanks cikgu..

    BalasPadam
  57. cikgu..mcm mane skrg?saye perlu membine satu model lastik..
    tapi saye tk de idea langsung..lagipun jumaat sudah perlu hantar!

    BalasPadam
  58. cikgu, mcm mne nk buat patung menggunakan prinsip tuas..? sye x brape faham..dan ape bahan yg blh digunakan..

    BalasPadam
  59. cikgu kalau buat cangkul bole tk ? Mohon reply cikgu :( *desperate

    BalasPadam
  60. Pelajar semua boleh gunakan pic di atas sebagai panduan dan rujukan utk tugasan ini..
    Selamat mencuba!

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu, sye x brape fhm mcm mne nk buat patung gne prinsip tuas..? mohon ckgu reply.. :)

      Padam
  61. Cikgu ada x benda lain yang bole buat ,,,tanpa menggunakan benda yg rumit ?

    BalasPadam
  62. Cikgu,bagaimana tulis terang jongkang jongkit

    BalasPadam
  63. Cikgu ada tak idea ringkas utk buat ICE TONG ?

    BalasPadam
  64. saya nak kena antar keje ni lepas raya aji ni tapi sampai skang blom grak apaperr lagi.saya memang pemalas

    BalasPadam
  65. usaha tangga kejayaan.. jom kita berusaha
    hanya kejayaan untuk orang yang berusaha.. ;)

    BalasPadam
  66. Apakah isi-isi yang perlu dibentangkan semasa menerangkan tentang model tuas?

    BalasPadam
  67. Soalan yang baik!
    Untuk menerangkan mengenai model tuas yang anda bina, beritahu maklumat mengenai:
    - bahan yang anda gunakan
    - bahagian tuas (fulkrum, beban, daya)
    - kelas tuas model anda
    - kebaikan model tuas anda
    - penambahbaikan yang boleh anda lakukan
    - apa2 lain yang berkaitan

    Semoga berjaya yer!

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih cikgu ^_^

      Padam
  68. cg mcm mana nk buat kereta sorong guna bhn terpakai?

    BalasPadam
  69. Folio anda harus mengandungi perkara berikut
    Tajuk
    Latar belakang/pengenalan
    Objektif
    Perbincangan
    Kesimpulan
    Rujukan

    BalasPadam
  70. Bagaimanakah nak tulis objektif
    Bagaimanakah membina kereta sorong
    Harap cikgu ajar, terima kasih=)

    BalasPadam
  71. cikgu macam mana nak buat tong sampah tapi guna bahan terpakai? tolong rep sangat² :(

    BalasPadam
  72. Salam,sekolah saya perlu mencipta model kereta yang stabil,kalau boleh ckgu boleh tolong saya cara untuk membinanya

    BalasPadam
  73. Cikgu, kalau bakul kain tu menggunakan prinsip tuas juga ke?

    BalasPadam
  74. cikgu,chopstick 2 tuas ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. chopstick bukan tuas.. yg dimaksudkan di atas, adalah menggunakan inovasi mencipta tuas daripada chopstick

      Padam
  75. semua projek ini sangat susahkut

    BalasPadam
  76. cikgu model-model ini sangat susah.
    tidak yang senangkah cikgu? :(

    BalasPadam
  77. assalam cikgu,, saye nak tanye, barang ape yg boleh dicipte yg mnggunakan prisnsip tuas untuk kegunaan dapur selain chopstick=penyepit ais ?'

    BalasPadam
  78. assalam cikgu,, saye nak tanye, barang ape yg boleh dicipte yg mnggunakan prisnsip tuas untuk kegunaan dapur selain chopstick=penyepit ais ?'

    BalasPadam
  79. Ckg, mcm mana nak ubah suai jongkang- jongket?

    BalasPadam
  80. please reply ckg! penting sgt2 ni!

    BalasPadam
  81. assalamualaikum cikgu,kalau saye buat perigi boleh tak...dan cikgu tlg bagi skit cadangan camne nk buat perigi tu...arap balas

    BalasPadam
  82. cikgu,perigi ada guna konsep tuas ker? terima kasih... (asap)

    BalasPadam
  83. x silap saya,perigi punya takal tu guna konsep tuas....kalau tak salah saya la..harap cikgu dapat bagi jawapannya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya rasa perigi tak meggunakan prinsip tuas
      tp dlm perigi kan ade tempat nk cedok air
      tempat nk cedok air tu guna teknik gandar

      Padam
  84. eh silaplah...kalau ikut pengatahuan saya...air yang diangkut adalah beban,takal pulak fulkrum dan daya pulak dkt tali yang kita tarik tu...

    BalasPadam
  85. asalamulaikum cikgu .. blh beri cntoh laporan tntang tuas ini kah cikgu ..

    BalasPadam
  86. assalamualaikum cikgu, benda merah tuh ape?? beli di mana ye??
    terima kasih :)

    BalasPadam
  87. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  88. assalamualaikum cikgu, mcm mane nk buat model tong sampah??

    BalasPadam
  89. Blog cikgu AWESOME !
    Saya suka saya suka ! :D
    Thanks cikgu :)

    BalasPadam
  90. Budak Macho Budu4 November 2013 10:24 PG

    encik..harap baca ye..tlong hantarkan contoh prinsip tuas yg diperbuat drpd kotak...sebab saye baru drjh 6 nieyh..cikgu liza dah suruh buat gitu....please. cikgu....
    kene buat satu model menggunakan kotak yg menyamai prinsip tuas!! contoh ?

    BalasPadam
  91. Cikgu,saya nak tanya,macam mana nak bina satu model lastik yang dapat melancarkan objek sejauh 1m + .guna batang aiskrim

    BalasPadam
  92. salam, macam mana nak buat pengepit ais? saya ada baca comment2 diatas tapi kurang faham. boleh cikgu terangkan lagi sekali kepada saya. terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sediakan 2chopstik . lepastu cabut yang besi dekat pengepit baju tuu.. buat lekukan dekat chopstick dan letak besi tu kat tgh tuu :)

      Padam
    2. tak boleh bayang laa :( . apa kegunaan besi tu?

      Padam
  93. cikgu kalau nak buat dacing ....kena guna bahan apa utk nak buat???

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh guna chopstik, tali dan kotak . dacing kecil :D

      Padam
    2. chopstick yang kayu ker ? atau yang cina slalu pakai mkan tu ?

      Padam
  94. Assalamualaikum. Boleh tolong sumbangkan idea , macam mana nak hias pengepit ais supaya mnjadi lebih menarik& kelihatan kreatif? Maklum balas amat dihargai :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  95. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  96. Cikgu untuk gambar 5 macam mana lqngkah untuk dihasilkan? dan manual penggunaan serta kelebihannya????????

    BalasPadam
  97. Cikgu bagaimana nak buat lever dengan menggunakan recycle materials?

    BalasPadam
  98. Salam. cikgu. Macam mana nak buat see saw ? Nak guna bahan apa ye? Mana saya boleh dapat bahan ?

    BalasPadam
  99. salam.. tmpng tnye.. ade xprmainan lain yg mnggunakan tuas dn keseimbangan yg boleh smue org main berulang kali..sng crite yg menarik dan mencabar minda seseorng tu??

    BalasPadam
  100. Urgent !
    paper fan guna prinsip tuas takk ?
    please ! i must submit my works by tomorrow morning :/

    BalasPadam
  101. urgent!!!
    cataputl atau lastik ni tuas kelas pertamakan kerana fulkrum ditengah ...........adakah sesuai dibuat model yg dikehendaki guru

    BalasPadam
  102. cikgu,jika mau buat jongkang jongkit patut.guna bahan pe/

    BalasPadam
  103. cikgu , mcam mna nak sambung besi penyepit baju dengan chopsticks ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. guna gam uhu???

      Padam
    2. ouhh , gam uhu erk ? ouhh , okee ..

      Padam
  104. ckgu klu alat penyepit , pencucuk dan penyedut atau pencedok sampah ada x yg guna prinsip tuas klu ada saya nk....untuk kerja khusus saya ni..........

    BalasPadam
  105. Assalamu 'alaikum, wr.wb.
    Cara pembelajaran yang bagus. Saye sangat setuju, dengan sistem pemahaman dengan alat peraga, macam cikgu ajarkan.
    Terima kasih...
    Wassalamu 'alaikum, wr.wb.

    BalasPadam
  106. assalamualaikum cikgu .. macam mna klau nak buat guna kotak ?

    BalasPadam
  107. TERIMA KASIH..........thank you..........

    BalasPadam