.

.

KARTiKEL

Sabtu, 10 Ogos 2013

PBS | B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 
 . Anda  dikehendaki untuk membina model permainan  dengan mengambil kira konsep kestabilan dengan menggunakan bahan-bahan terbuang sahaja.
2. Anda dibenarkan membuat rujukan dari internet dan media bercetak.
3. Laporan anda hendaklah mengandungi :
a.     Bahan-bahan yang digunakan,
b.    Langkah-langkah pembinaan
c.     Faktor-faktor keselamatan.
d.    Gambarajah
4. Pelajar perlu membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
5. Tempoh waktu yang diberikan untuk menyiapkan tugasan ialah selama 1 minggu.
 
Berikut adalah 20 contoh model permainan yang boleh dibina dengan menggunakan bahan-bahan terbuang. Adik-adik pelajar harus ingat, bahawa setiap model permainan yang dibina haruslah dikaitkan dengan konsep kestabilan, iaitu  perlu ambil kira pada keluasan tapak dan juga ketinggian pusat graviti.
 
B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil

B6D5E1 Bina Model Permainan Yang Stabil
 
 
 
 
 Selamat Mencuba!
 
 

67 ulasan:

  1. This is awesome! I'm going to use this for my English class too! =D

    BalasPadam
  2. mcm mna nak terangkan tntang benda kat atas tu ketika kita di suruh untuk membentangkan , mohon balasan .

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi tujuan pembentangan, anda boleh mulakan pembentangan anda dengan menceritakan:
      1) bahan yang anda gunakan untuk membina model tersebut
      2) langkah-langkah pembinaan, dari mula sampai siap model
      2) faktor yang dipertimbangkan bagi membina model yang stabil sebagai contohnya faktor pusat graviti yang lebih rendah supaya stabil atau faktor luas tapak yang lebih besar... atau pun kedua-duanya sekali.

      harap ini boleh membantu.. ;)

      Padam
    2. kalau untuk bwat folio mcm mane pulak?maksudnye kalau dh siap model tu ,nk kene buat folio pasal model tu..same je ke.

      Padam
  3. "Faktor-faktor keselamatan"ini macam mana,cikgu?mohon balasan

    BalasPadam
  4. Cikgu,boleh tak selain model kereta ?

    BalasPadam
  5. Boleh.. x jadi masalah.. selagi ianya adalah model permainan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh , terima kasih cikgu

      Padam
  6. assalamualaikum cikgu
    cikgu, boleh bantu saya dalam karangan pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup? as soon as possible

    BalasPadam
  7. cikgu, macam mna nk cari faktor-faktor keselamatan permainan

    BalasPadam
  8. it's really creative
    thank you..............

    BalasPadam
  9. Cikgu, kalau bangunan ?? Tak ada contoh ke ??

    BalasPadam
  10. bangunan juga boleh dianggap sebagai model permainan...
    tapi ingat, perlulah menepati kehendak soalan
    bangunan mesti stabil dan ada penjelasannya..
    Selamat mencuba!

    BalasPadam
  11. Cikgu, kalau untuk contoh model yang ke 6 dan 7, dekat mana kestabilan dia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk model 6 dan 7 tuh, kestabilan tentulah pada pusat graviti nya yang rendah.. boleh juga kaitkan dengan luas tapak.. tambahkan sedikit beban dalam kotak tersebut untuk menstabilkan lagi model tersebut.. ;)

      Padam
  12. tq cikgu.comel je model yg ke 6 tu.saya rse nak wat yg tu lh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dipersilakn...
      sila modified dan kaler2 sket bagi nampak laghik comel.. ;)

      Padam
  13. Cikgu selainpermainan kereta, permainan lain apa yang sesuai?

    BalasPadam
  14. Terima kasih cikgu.Ini yang saya nak.Model permainan yang kreatif dan stabil.

    BalasPadam
  15. sama-sama.. semoga semua beroleh manfaat nye..
    cepat siapkan yer, dah nak tarikh tutup untuk key in markah dalam sppbs.. ;)

    BalasPadam
  16. macam mane nk buat model anjing tu and ape bahan nye ?

    BalasPadam
  17. Kalau yg kapal terbang tu mana keluasan tapak dgn pusat graviti dia?

    BalasPadam
  18. Luas tapak adalah panjang sayapnya
    Pusat graviti adalah bahagian tengahnya

    Selamat mencuba

    BalasPadam
  19. cikgu saya punye soalan kena bina jambatan...
    so,saye nak guna bahan ape ye ?

    BalasPadam
  20. boleh gunakan kayu aiskrim sebagai papan jambatan.. ;)
    sekadar cadangan..

    BalasPadam
  21. Cikgu, bangunan pun masih dikirakan model permainan juga kan? Sekiranya ya, saya ada terfikir untuk buat menara Eiffel sebagai model permainan saya.. Tapi, saya ter-stuck pada bahagian bahan model itu.. Mohon bantu..

    BalasPadam
  22. Cikgu , apakah bahan yang diperlukan untuk membuat sebuah troli ?

    BalasPadam
  23. susah la pbs band 6 ni,,bley pecoh kpale otak nk buatnyer,,m
    mcam mna niii,

    BalasPadam
  24. sabar separuh dari iman..
    usaha tangga kejayaan.. ;)
    selamat mencuba yer!

    BalasPadam
  25. Blog CikguHilmi ini sangat membantu.
    Terima kasih Cikgu :)

    BalasPadam
  26. terima kasih,cikgu.

    BalasPadam
  27. salam...klau model kestabilan nie same ke dgn model keseimbngn (cntoh helang ats piramid...dan patung belon bawahnya ade pasir....) MOHON BALASAN

    BalasPadam
  28. assalamualaikum.. cikgu... soalan saya jga sma sperti di atas..... blehkah klaau sya gnakan sperti model keseimbangan...(contoh helang atas pyramid) mohon

    BalasPadam
  29. kalau nak buatt pasu bungaa boleh tak ?

    BalasPadam
  30. cikgi minta tanya macam mana tulis faktor-faktor keselamatan ??????????

    BalasPadam
  31. macam mana nak terangkan tentang konsep kestabilan?

    BalasPadam
  32. cikgu,semua model ini ada konsep kestabilan ke??

    BalasPadam
  33. Saya hantar pada Cikgu saya kereta permainan macam di atas, cikgu saya kata "Tak menarik!" :(

    -murid sekolah Khir Johari, SP, Kedah.

    BalasPadam
  34. assalamualaikum cg . sye nk tnye . sye dh ade buat m0del . sye buat m0del bola pingpong . dn sye dec0rate dia jadi cam badut . s0 , sye nk tnye . cam mne sye explain kt cg ttg kestabilan ni erk ? sye krang fahm , TQ! :)

    BalasPadam
  35. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  36. Cikgu, hanya satu permainan, tidak boleh dua?

    BalasPadam
  37. kalau kite buat piramid boleh kan cg.?

    BalasPadam
  38. boleh.. tapi ingat mesti mengikut kehendak tugasan..
    huraian pun mesti mengikut kriteria yang ditetapkan

    BalasPadam
  39. awesome gilerrrrrrr

    BalasPadam
  40. cikgu, saya tidak faham tentang model pepatung.
    dimana kestabilan dan pusat graviti ?

    pelajar SMK Air Tawar

    BalasPadam
  41. kestabilan adalah pada sayapnya yang panjang dan badannya yang panjang..
    pusat graviti adalah pada bahagian tengah badan pepatung tersebut

    BalasPadam
  42. boleh jadi bahan rujukan....hebat...

    pelajar SMK Tun Aminah

    BalasPadam
  43. Daebak..
    Thankz,ia sgt membantu....

    BalasPadam
  44. Cikgu nk tnye kenapa kereta api dikatakan sebagi sesuatu yg stabil....??????

    Pelajar smk air tawarr

    BalasPadam
  45. assalammualaikum. cikgu klau menara berkembar tu dikira kestabilan ke

    BalasPadam
  46. Cikgu, nak copy ilmu yg cikgu bagi ye :) Terima kasih cikgu! Cuti ni dah 3 folio saya siap.

    BalasPadam
  47. Cikgu,faktor faktor keselematan tuh macam dari segi ketajaman ke?

    BalasPadam
  48. cikgu, boleh tak saya buat sebuah model yang berasaskan konsep gasing.

    BalasPadam
  49. Assalam, CIKGU..
    cikgu macam mana nk pasang tayar (penutup botol) kat bekas plastik tu?
    TENKIU

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. Junaidah boleh gunakan dawai yang tebal sket. Kemudian terus buat lubang pada botol dan penutup

      Padam
  50. Assalamualaikum cikgu. Saya nak minta pendapat sikit. Ni kerja utk Band 6, Form 3. Antara kapal angkasa, satelit, galaksi, planet, sistem suria dan teleskop.. mane yg paling senang nak buat modelnye (dpd bhan terbuang) n folio. Terima kasih

    BalasPadam
  51. salam cikgu pusat gariviti bagi model satu kat maner

    BalasPadam