KARTiKEL

Isnin, 3 Jun 2013

PBS | Interaksi Dalam Ekosistem : Kepentingan Interaksi, Kawalan Biologi dan Peranan Fotosintesis

PBS Sains Tingkatan 2 B6D3E1 Mengkehendaki anda untuk menghasilkan risalah (brochure)  mengenai kepentingan interaksi dalam ekosistem dan membentangkan hasilnya kepada kelas. Brochure yang dihasilkan mestilah mengandungi kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran. Selain itu brochure perlu menjelaskan mengenai kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian serta menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.
 
Risalah Interaksi dalam ekosistem


Berikut adalah sedikit panduan dan rujukan bagi anda menghasilkan risalah / brochure tersebut. Selamat berPBS! ;)


  • Kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran.

    • Mengekalkan keseimbangan dalam alam sekitar (bilangan dan jenis benda hidup dalam alam sekitar sentiasa dikekalkan)




    • Kebaikan
      • Tidak mencemarkan alam sekitar
      • Tidak membunuh organism yang lain selain perosak.
      • Kos yang rendah.
      • Selamat digunakan
      • Kesannya adalah lebih lama
    • Keburukan
      • Kesannya adalah lambat
      • Sesetengah pemangsa mungkin membahayakan manusia. Contoh: Ular menggigit pekebun./


  • Menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.          
    • Meningkatkan kandungan oksigen dalam atmosfera 
    • Menghilangkan karbon dioksida dari atmosfera

 
 Jenis-jenis Lipatan Risalah / Brosur

jenis lipatan risalah / brochure


77 ulasan:

  1. hak3.. titan! .. hang tak tengok ka blog aku nih penuh dgn benda2 sains... ;)

    BalasPadam
  2. sangat membantu. terima kasih. semoga Allah membalas jasa baik tuan :)

    BalasPadam
  3. terima kasih .aku tak lah sangat minat sain :) :) :) :)

    BalasPadam
  4. cikgu, boleh menghuraikan sedikit tentang kepentingan interaksi antara organisma dengan persekitaran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pon nak dlm bentuk forum

      Padam
  5. Cikgu, boleh x tolong huraikan sedikit tentang kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem yang seimbang ?

    BalasPadam
  6. thanx. sy pun kene baca balik semua ni. semata-mata nk tolong adik buat projek ni. dia kata dia x faham. huhuhu

    BalasPadam
  7. sangat membantu.. terime kasih..

    BalasPadam
  8. terima kasih jugak kerana menjadikan blog cikguhailmi.com nih sebagai rujukan anda..
    teruskan memberi sokongan yer! ;)

    BalasPadam
  9. T.k cikgu...

    BalasPadam
  10. Best of luck 4 study guides

    BalasPadam
  11. T.K cikgu. saya mudah belajar dan dapat pengetahuan.

    BalasPadam
  12. maklumat semua lengkap


    TERBAEKKKKKK.

    BalasPadam
  13. AQ SKE lman web ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pilih cikguHilmi.... (y)

      Padam
  14. cikgu boleh bg banyak lagi isi?? tolong sangat2.. :(

    BalasPadam
  15. cikgu seperti cikgu Norhailmi Abdul Mutalib telah membuatkan blog yg penuh dengan ilmu

    BalasPadam
  16. ad x dlam bentuk forum ,, harap dpt bntu scpt mungkin ,,

    terima kasih ,,

    BalasPadam
  17. cikgu..bagi bnyk lagi kepentingan interaksi tuew...plz..:)

    BalasPadam
  18. tolonglah tulis dalambentuk forum

    BalasPadam
  19. ade x buat forum???

    BalasPadam
  20. thanks....
    :D

    BalasPadam
  21. cikgu, boleh menghuraikan sedikit tentang kepentingan interaksi antara organisma dengan persekitaran?

    BalasPadam
  22. cikgu tambah kepentingan interaksi antara organisma boleh?

    BalasPadam
  23. tq...bnyak dpat faedah nye...

    BalasPadam
  24. tq..byk dpt mnfaat..
    TERBAEKK ARWW ....

    BalasPadam
  25. terima kasih cikgu kerna sudi berkongsi !tq

    BalasPadam
  26. cikgu blh x beri maklumat dlm bentuk forum?please mintak tlg sangat ni cikgu ..

    BalasPadam
  27. terima kasih sebab bagi cadangan yang baik.
    tapi lebih jika anda sendiri yang terjemahkan
    maklumat2 yang cikgu bagi ke dalam bentuk forum.
    nak berjaya, mesti kena ada usaha... ;)

    BalasPadam
  28. betul 2 cikgu nak berjaya kena ada usaha.barulah kejayaan 2 berkat.cikgu dah bagi maklumat alhamdulillah.nak bentuk forum watlah sendiri.nanti cikgu yang dapat band 6

    BalasPadam
  29. hak3.. mekasih sebab memahami.. cikgu pun risau jugak sebenarnya kalau cikgu yang dapat Band 6 nanti!.. ;)

    BalasPadam
  30. terima kasih atas informasi nya ya pak,,,aku dari bangladesh

    BalasPadam
  31. sama-sama.. semoga beroleh manfaat yer.. bangla pun bangla lah..

    BalasPadam
  32. cikgu hurai la sikit tentang kepentingan interaksi antara organisma dan persekitaran,saya x faham la.

    BalasPadam
  33. assalamualaikum ckgu ,,
    utk tugasan ni, ckgu subjek sains saya minta sediakan forum..
    ni arhn yg diberikan oleh ckgu saya..
    dalam kumpulan 3 atau 4 orang, kaji pelbagai artikel yang berkatan dengan topik-topik berikut :

    -kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran

    -menjelaskan kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian

    -menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan okosistem seimbang

    bentangkan hasi kajian anda dalam forum yang sepanjang 20 minit

    BalasPadam
  34. waalaikumsalam..

    Saya rasa tak ada masalah, jika cikgu sains kamu nak PBS nih dilaksanakan dalam bentuk forum.

    Ini adalah kerana, maklumat yang ada di atas masih relevan dan boleh digunakan sebagai isi penting dalam forum tersebut. Cuma format eseinya haruslah ditukar kepada bentuk forum saja lah...

    Saya rasa kamu mesti mahir nak buat esei bentuk forum kan.. Sebab dalam subjek BM pun ada ajar.. Boleh aplikasi dengan guna maklumat dalam artikel ni.

    BalasPadam
  35. hai cikgu , boleh buat dalam bentuk forum tak ?

    BalasPadam
  36. Kalau Panel ,, macam mana isi Nya ??

    BalasPadam
  37. Maklumat yang ada di atas masih relevan dan boleh digunakan sebagai isi penting dalam forum tersebut. Cuma format esei ditukar kepada bentuk forum...

    BalasPadam
  38. kenal x ustaz asim

    BalasPadam
  39. tahniah cikgu, blog cikgu banyak membantu bukan sahaj kepada pelajar tetapi kepada warga guru juga....teruskan usaha bagi memantapkan profesionalisme perguruan kita...

    BalasPadam
  40. terima kasih atas kata-kata semangat..
    InshaAllah,semoga bermanfaat kepada semua

    BalasPadam
  41. usefull to me

    BalasPadam
  42. cikgu, tolonglah saya....... macam mana nak cari 20 artikel pasal kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran, menjelaskan kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian, menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.....

    BalasPadam
  43. tolong saya :(

    BalasPadam
  44. banyaknya nak cari artikel.. sampai 20.. boleh gunakan keyword yang bersesuaian dan buat carian dalam Google.. boleh juga gunakan artikel yang berkaitan yang ada dalam blog cikgu nih.. semoga berjaya yer

    BalasPadam
  45. terima kasih cikgu................ sy dpt byk faedah drpd blog ini dan sy juga dapat membuat pbs sy dgn baik........... terima kasih banyak banyak.......

    BalasPadam
  46. tapi cikgu............ cikgu kat sekolah sy tak cukup maklumat yg cikgu bagi cikgu sy nak banyak lagi... boleh tak cikgu berikan banyak maklumat lagi

    BalasPadam
  47. saya x berapa yakin..sbb sye lme x hadir ke sekolah...sbb ad opration,balik2 skolah je sye kne sruggle, dan sye x berapa yakin nk buat brocher ni,kerana terlalu ringkas

    BalasPadam
  48. priya darshu : terima kasih jugak untuk kamu.. semoga beroleh manfaat yer..

    syakir : xpe syakir, masih ada masa.. inshaAllah, kalau buat sikit2, nanti siap lah tu

    BalasPadam
  49. salam, cikgu.. boleh tak cikgu tolong jelaskan lagi mengenai isi cikgu ni- Mengekalkan kesimbangan kitar oksigen dan karbon (kandungan oksigen dan karbon dalam atmosfera sentiasa dikekalkan). saya kurang faham mengenai ini. harap cikgu tolong...

    BalasPadam
  50. cikgu isinya sangat membantu saya untuk membuat forum.
    terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
  51. cikgu isinya sangat membantu saya untuk membuat forum.
    terima kasih cikgu :)

    BalasPadam
  52. Kalau huraikan boleh tak,cikgu?

    BalasPadam
  53. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  54. saya suka blog cikgu ni... tq, senang faham

    BalasPadam
  55. maafkan saya...
    tp bukan ke sains ting 2 B6D3E1 kena buat forum

    BalasPadam
  56. assalam, cikgu
    selain dalam bentuk brochure, ap lagi yg boleh?
    untuk menjadikan dia leebih menarik?

    kalau dalam bentuk kalendar boleh ke cikgu?

    BalasPadam
  57. terima kasih cikgu
    cikgu punya blog membantu saya:)

    BalasPadam
  58. Cikgu KBAT dh selesai? sudi kiranya cikgu memberi tunjuk ajar.....saya masih kosong tentang ini. Terima Kasih

    BalasPadam
  59. Terima Kasih Cikgu ia sangat membantu saye disaat2 akhir ni

    BalasPadam
  60. asalam cikgu.. bab4 nie x de yg bntuk forum ke ? *mengharapkan bantuan*

    BalasPadam
  61. Saya nak tanya... Apa kah guna Ekosistem dalam menyelesaikan masalah Subsidi?
    Selain itu, adakah masalah disiplin akan dapat diselesai kan dengan menggunakan kawalan Biologi.. Sila beri jawapan.

    BalasPadam