.

.

KARTiKEL

Jumaat, 8 Mac 2013

Sistem Peredaran Darah Dalam Badan Manusia

Jantung merupakan antara organ yang paling penting dalam badan manusia. Jantung juga adalah organ yang tidak pernah berhenti berdegup dalam menjalankan tugas mengepam darah ke seluruh badan kecuali mati.


Struktur jantung manusia

Jantung adalah berbentuk kon. Genggam jari anda sebesar penumbuk, dan itulah lebih kurang saiz jantung kita. Dikatakan bahawa jantung juga akan berhenti berdegup seketika semasa kita bersin. Jadi, jangan bersin lama-lama, takut nanti jantung berhenti terus. LOL!

Jantung juga merupakan organ pertama yang tercipta saat pembentukan bayi, iaitu kira-kira 4 minggu setelah bercantumnya sperma dan ovum. Pusaran cap jari kita terbentuk kerana pergerakan dan saluran darah semasa kita bayi dulu!



Salur darah manusia arteri vena dan kapilari


Terdapat 3 jenis salur darah yang ada dalam badan manusia, iaitu kapilari, arteri dan vena

KAPILARI
Kapirlari adalah salur darah yang paling kecil. Salur darah ini sangat nipis, dan ini membenarkan berlakunya pertukaran bahan-bahan antara darah dan badan.

ARTERI
Arteri adalah salur darah yang tebal dan membawa darah keluar dari jantung. Kenapa perlu tebal? Sebab tekanan tinggi diperlukan untuk mengepam darah ke seluruh badan. Kalau nipis, mungkin salur akan pecah akibat tak mampu menanggung tekanan tersebut.

VENA
Vena adalah salur darah yang membawa darah ke jantung. Uniknya vena, kerana ia nya mempunyai struktur "penghalang" disebut sebagai injap. Injap akan menghalang darah tidak beroksigen daripada berpatah balik dan bercampur dengan darah yang beroksigen.



Sistem peredaran darah dalam badan manusia


Gambar di atas adalah proses yang menerangkan bagaimana darah beredar dalam badan kita. Hmm susah nak hafal kan? OK, saya dah ringkaskan dalam bentuk jadual untuk memudahkan penghafalan murid.


cara mudah hafal Sistem peredaran darah dalam badan manusia


Jaga jantung anda dan Selamat mencuba!


45 ulasan:

  1. ooooo
    tringat ms sklh menengah dulu..blaja part2 jantung ni

    BalasPadam
  2. hak3.. nih untuk bekalan murid sekarang dan masa depan plak.. ;)

    BalasPadam
  3. cikgu, jadual untuk sel sel takde ke ? maklumlah saya ni agak gementar nak duduki exam sains dlm pmr ni, saya belajar last minute baru boleh masuk hehe. harap cikgu boleh tolong ye :)

    BalasPadam
  4. cikgu tak ada lagi ke maklumat pasal salur darah?

    BalasPadam
  5. cikgu buatla video pengangkutan darah supaya kami senang faham!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  6. tima qseh cgu, law bkn cgu yg tlog....xtaw nx uad cam na........

    BalasPadam
  7. terima kasih banyak semua sebab support blog cikgu...
    mengenai cadangan munif[najah] untuk video pengangkutan darah tu, inshaAllah cikgu usahakan.. macam menarik tu.. ;)

    BalasPadam
  8. Macam mana nak hafal semua bahahian temasuk trikuspid dan bikuspid , ye ?

    BalasPadam
  9. cikgu pasal vetrikal dn fungsinyer x der ker

    BalasPadam
  10. cikgu,yang dari peparu ke jantung(darah beroksigen) dipanggil vena pulmonari an?

    BalasPadam
  11. Terima Kasih Cikgu.. Ingat, jangan bersin lama-lama yer, nanti takut jantung berhenti terus >_< xD

    BalasPadam
  12. TERIMA KASIH CIKGU

    BalasPadam
  13. Cikgu b3d4e1 xde ke?

    BalasPadam
  14. Terima kasih cikgu kerana banyak membantu saya dan rakan2 bagi menyiapkan kerja2 skolah.. :)

    BalasPadam
  15. cikgu ini kalau jawab dalam periksa boleh dapat a tak

    BalasPadam
  16. assalamualaikum,, cikgu nk tnye,, yg darah terdeoksigen tu sama mksud dgn darah yang mengandungi karbon dioksida kan?

    BalasPadam
  17. assalamualaikum,cikgu

    BalasPadam
  18. assalamualikum cikgu.. saye nk tanya.. Apakah yg akan berlaku pada badan jika sistem peredaran darah tidak berfungsi dngn cekap..??

    BalasPadam
  19. fungsi jantung takde ke?

    BalasPadam
  20. fungsi sistem peredaran darah manusia apa ?

    BalasPadam
  21. terima kasih... sgt membantu ;)

    BalasPadam
  22. belajar sains dalam makmal komp bersama ckg hailmi :D

    BalasPadam
  23. senang faham. Like it..

    BalasPadam
  24. searching google,,,,n everyone's answer were same,,,n we whole classmate know you 'Cikgu Hailmi',,btw,,thnx,,help a lot :D

    BalasPadam
  25. salam,sir,,i need to use your picture in 'BM' project,,n yours is mix both language,,it hard,,

    BalasPadam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. Assalamualaikum cikgu,Bagaima saya nak kenal pasti salur darah yang tercedera di tangan salur darah tu ARTERI, VENA, KAPILARI?

    BalasPadam
  28. cikgu....
    still x dpt tngkp lgi la ckg..
    walaupon mak sya dh terang kan pon x dpt lgii
    btw thank cikguu

    BalasPadam
  29. Cikgu,bagaimana ciri ciri yang diperoleh oleh jantung dapat mengawal peraliran darah

    BalasPadam
  30. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  31. Assalam cikgu, saya amat menyukai nota cikgu yang ringkas,padat & berkualiti. TQ cikgu

    BalasPadam
  32. persamaan dan perbezaan darah beroksigen dengan darah terdeoksigen

    BalasPadam
  33. persamaan dan perbezaan darah beroksigen dengan darah terdeoksigen

    BalasPadam
  34. cikgu dalam system peredaran darah ada vena pulmonary kah

    BalasPadam
  35. Such a simple but it make me understand thnks for once again

    BalasPadam
  36. baguslah harini kita trial pt3

    BalasPadam
  37. cikgu tentang pemindahan darah takde

    BalasPadam