About Me

Bagaimana Cacing Bergerak? Apa Peranan Rangka Hidrostatik?

Untung mengajar kat kampung, camnih lah. Kelmarin ko pesan murid bawak cacing tanah, hari nih sebekas dia bawak kau! Amekkkk..

Kisahnya hari nih nak belajar pasal Rangka Hidrostatik, salah satu sokongan kepada benda hidup selain endoskeleton (Rangka dalam) dan eksoskeleteon (Rangka luar)

Murid boleh belajar pakai gambar dalam buku teks. Tapi kan lagik best kalau dia dapat tengok sendiri, semua benda yang kita sebut tu. Baru lah real baq ang!

Pastu dapat plak guna mini mikroskop yang ble snap guna fon. Terus murid ble nampak segala struktur halus pada Cacing Tanah, macam Keta iaitu struktur serupa kaki dia laa..

Korang boleh tengok kat sini
https://youtu.be/GZUkY7jL1Zo





Dan abam tahu, bukan semua murid ada pengalaman dapat tengok Cacing secara dekat. Maka abam siapkan satu video khas explain camana Cacing ni ble bergerak dengan bantuan Rangka Hidrostatik dia. Tengok video atas OK! #cikgooTUBE

SOALAN TRIVIA
Acaner nak kenai cacing tu jantan ke betina? 😜 @ Smk Jerlun


Catat Komen

0 Ulasan