About Me

JEREBU : Teater Eksperimen Yang Penuh Berjerebu!

Sejak mula berkenal-kenal dengan budak-budak ASWARA nih, makin kerap pula saya didedahkan dengan hal-hal seni persembahan nih. Tak ler serasi sangat dengan jiwa saya nih. Tapi boleh masyuk lah, memandangkan saya juga ada lah minat sket-sket dengan perkara-perkara seni nih. Nak merasai tu boleh lah. Tapi tahap penghayatan tu kureng ar, sebab jiwa tak cukup mendalam.. hu3..

JEREBU : Teater Eksperimen Yang Penuh Berjerebu!
Teater Eksperimen Jerebu

Apa pun, saya nak ajak para penggemar seni teater untuk menonton satu lagi teater eksperimen oleh pelajar-pelajar ASWARA yang bertajuk 'JEREBU'. Teater eksperimen ini adalah sebuah kolaborasi idea pelajar Ijazah Sarjana Muda Fakulti Teater tahun pertama di bawah bimbingan Shahrul Mizad dan Iefiz Alaudin.



Poster Teater Eksperimen Jerebu
Poster Teater Eksperimen Jerebu

So, apa maksud Teater Eksperimen nih sebenarnya?


Teater Eksperimen adalah satu bentuk teater yang baru, yang cuba untuk melakukan pembaharuan kepada sesuatu karya, dalam bentuk yang berbeza daripada yang diketahui umum sebelum ini. 

Aiseh! Pandai-pandai lak saya mendefinisikan sendiri maksud Teater Eksperimen tu. Itu dari apa yang saya faham ler.. Hu3.. Pakar-pakar teater, sila betulkan yer kalau salah.. ;)


Ok, berbalik kepada Teater Eksperimen Jerebu tadi, secara ringkasnya menceritakan mengenai 3 buah cerita dengan kisah yang tersendiri. Kisah mengenai sifat individualistik manusia sehinggakan komunikasi tak lagi penting, sampai kita mengabaikan orang sekeliling. Cerita-cerita ini kemudiannya disatukan melalui gerak-gerak fizikal, muzik dan visual yang perlu difahami. So, perlukan lebih banyak penghayatan ler kalau nak faham cerita.



JEREBU : Teater Eksperimen Yang Penuh Berjerebu!
Tu dia.. Jenuh nak menghayati nih.. ;)

Bagi mereka yang berjiwa seni, tentu tak ada masalah sangat. Makanan diorang. Tapi, jangan risau. Untuk mereka yang tak cukup 'deep' jiwanya pun masih boleh faham. Sebab semua yang digambarkan adalah perkara biasa yang kita boleh lihat di dunia nyata. 

Kita tengok sket gambar-gambar preview sebahagian daripada persembahan Teater Eksperimen Jerebu di bawah nih.



Orang di belakang tabir Teater Eksperimen Jerebu
Orang kuat di belakang tabir Teater Eksperimen Jerebu

Team Teater Eksperimen Jerebu
Team Teater Eksperimen Jerebu

So nak bagi faham lagi, jom kita pi tengok teater Jerebu nih yang akan dipentaskan pada 6  September jam 3.00pm & 8.30pm dan  pada 7 September 2014 jam 3.00pm di Blackbox Aswara. Tiket berharga Rm15 (dewasa) dan RM10 (pelajar). Tak mahal pun kan?. 

Kalau ada sebarang pertanyaan, boleh hubungi Alia di talian 017 3809959 atau lawati laman Facebook Teater_Jerebu , Twitter dan Instagram Jerebu (Teater_jerebu).




p/s: Kalau saya ada di KL masa nih, confirm saya dah pegi tengok! Nak cadangkan pada Tuan Director dia, sila buat masa cuti sekolah. Boleh saya pegi, siap bawak anak sedara, anak murid semua.. ;(


Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. wah... program bagus ni... boleh bawa anak murid..

    salam tuan tanah... jemput blogworking..
    www.yatiadam.com

    BalasPadam
  2. silakan.. silakan..
    bawak ramai-ramai yer.. ;)

    BalasPadam