About Me

Nak Blog Mesra Google? Jom Check SEO Guna Website Nih

Ramai juga yang selalu tanya tips untuk saya, macam mana nak bagi blog kita selalu ada kat atas masa carian di Google. Ada banyak tips sebenarnya, tapi untuk kali nih saya kongsi tools yang anda boleh guna untuk kasik blog anda lebih mesra dengan Google dan seumpamanya, iaitu guna satu website.

Woorank membantu semak SEO laman blog anda
Woorank membantu semak SEO laman blog anda

Tapi sebelum tu kita kena tahu dulu apa itu SEO. SEO adalah akronim kepada Search Engine Optimization yang merupakan satu proses untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti trafik ke blog anda dengan meningkatkan keupayaan blog anda untuk dikesan oleh enjin carian seperti Google, Yahoo dan sebagainya.

Ada orang tanpa sedar, dah pasang macam-macam widget dalam blog mereka yang akhirnya telah menurunkan kualiti SEO blog mereka, sekaligus menyukarkan blog mereka daripada muncul di carian utama Google.

Analisis Woorank siap dengan data yang hampir lengkap
Analisis Woorank siap dengan data yang hampir lengkap

Saya pun tak pandai sangat bab SEO nih. Tapi antara satu tools yang saya suka guna adalah Woorank, iaitu satu website khusus untuk review dan menyemak SEO blog anda. Dan yang bestnya pasal Woorank nih sebab dia simple dan datang dengan maklumat yang sangat membantu untuk anda tambahbaik kualiti blog anda.


Kaedah nya mudah saja. Buka laman web Woorank, masukkan url blog anda, dan kemudian tunggu untuk beberapa minit sebelum laporan tentang blog anda dipamerkan. Lengkap weyh. Siap dengan markah berapa lagi blog korang dapat.


Semakan Woorank pada 23 September menunjukkan skor 72
Semakan Woorank pada 23 September menunjukkan skor 72

Preview kepada paparan blog Cikgu Hailmi bagi versi mobile
Preview kepada paparan blog Cikgu Hailmi bagi versi mobile

Untuk semakan pada 23 September 2019, blog www.cikguhailmi.com mendapat skor 72. Markah penuh 100. Saya happy sebab skor nih jauh lebih baik berbanding semasa memakai template blog yang lama. Markah paling ketara adalah bahagian penggunaan mobile.

Yes, itu lah tujuan utama saya terpaksa menukar template baru kerana template lama kurang mesra pengunjung mobile. Apatah lagi pengunjung yang menggunakan mobile adalah setinggi sehingga lebih 80% berbanding yang melayari laman web www.cikguhailmi.com menggunakan laptop.

Blog cikguhailmi.com merupakan blog ke-963 terfamous di Malaysia
Blog cikguhailmi.com merupakan blog ke-963 terfamous di Malaysia

Selain itu korang boleh juga tengok beberapa perkara lain yang turut disemak oleh Woorank. Memang serius best. Sedikit sebanyak sangat membantu saya dalam menyediakan blog saya ini lebih baik dan sesuai dengan keperluan di Internet.

OK.. tu jer perkongsian saya tentang bagaimana nak jadikan blog anda lebih mesra Google. Jangan lupa gunakan Woorank ini yer untuk tambahbaik kualiti SEO blog anda. Semoga juga dapat menjadikan blog anda lebih berkualiti dan dikenali. Chaiyok!




Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. bagus juga tool ni ye. boleh lah guna lepas ni. tq

    BalasPadam
  2. Want a Google-friendly blog? Let's check SEO using this website! And when it comes to optimizing for search engines, trust the expertise of the Top SEO Company in Dubai. Elevate your online presence and rankings with our proven SEO strategies. Ready to boost your visibility? Explore the world of SEO excellence with us!

    BalasPadam