About Me

Scan Dokumen dengan Mudah Guna Tiny Scanner

Teknologi telefon pintar banyak membantu guru dalam menguruskan dokumen. Banyak aplikasi yang ada membolehkan guru mengimbas atau bahasa mudahnya, scan dokumen dengan lebih cepat, mudah dan tanpa sebarang kos. Iaitu dengan menggunakan Tiny Scanner. Saya kongsi kan langkah mudah untuk menggunakan Tiny Scanner bagi urusan scan dokumen anda!




Langkah 1
Download dan Install aplikasi Tiny Scanner daripada Play Store and . Banyak lagi aplikasi lain yang cikgu boleh cuba. Tapi yang syorkan ini sebab interface dia yang simple dan memudahkan.




Langkah 2
Buka aplikasi Tiny Scanner anda, dan kemudian tekan butang kamera untuk scan dokumen. Set kan jugak sempadan bahagian tepi kiri dan kanan, atas dan bawah dokumen yang nak discan.



Langkah 3
Tentukan tahap gelap dan cerah dakwat yang nak digunakan sesuai dengan dokumen yang anda ada, dan dokumen yang anda nak simpan. Biasanya saya pakai set yang dah standard saja. Dokumen dah nampak bersih.


Langkah 4
Letak nama yang bersesuaian dengan tajuk dokumen yang anda nak simpan.



Langkah 5
Pilih format mana yang anda nak simpan. Ada dua format yang anda boleh pilih, sama ada dalam bentuk .pdf atau .jpg. Favorite saya tentu lah format .jpg yang lebih mudah nak urus dan nak di kongsi dengan orang lain.


Langkah 6
Jika format .jpg yang dipilih, anda terus boleh simpan ke Gallery dengan menekankan butang Share. Jadi lebih senang nak dihantar ke WhatsApp atau pun Telegram.



Alhamdulillah selesai. Demikianlah 6 langkah mudah yang cikgu-cikgu boleh guna kan untuk scan dokumen yang cikgu perlu kan. Hanya guna telefon pintar Masing-masing, dengan cara guna yang Sangat mudah dan menyenangkan. Semoga membantu dan selamat berkongsi!


Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. oh. selalu sy guna scanner yg attach ke pc.. atau gi kedai scan.. cara cikgu ni lgi cepat dan mudah! tq kongsi tips.

    BalasPadam
  2. I have used this app alot in Covid because we have to submit all of our assignment and projects online. We have to scan it first and I used this app for that. Best scanning app.

    BalasPadam