.

.

ISU DAN KONTROVERSI PENDIDIKAN MALAYSIA 2016

Imbas kembali isu dan kontroversi dunia pendidikan Malaysia sepanjang 2016

80 HARI DI KOREA

Ikuti kembara saya sebagai guru pertukaran di Korea

PANDUAN LENGKAP PEMBELAJARAN ABAD 21

Menelusuri segenap sudut Pembelajaran Abad 21

PANDUAN MEMOHON GURU CEMERLANG

Panduan Memohon Guru Cemerlang : Dokumentasi dan Filing

KOLEKSI 100+ IDEA KREATIF SAINS

Dapatkan idea kreatif pengajaran dan pembelajaran Sains

Jumaat, 30 Mac 2018

Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21 di SMK Langgar

Jika sebelum ini saya pernah ke SMK Langgar bagi perkongsian Pembelajaran Abad ke-21, kali ini pula ke sana bagi tujuan bengkel PAK21. Atas jemputan mantan pengetua saya, Haji Abdul Razak yang kini merupakan Pengetua SMK Langgar, bersama dua lagi rakan sepasukan saya iaitu Ustaz Asrulnizam dan juga Puan Noor Laila. 


Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21 di SMK Langgar


Untuk kali ini saya kongsikan apa impak yang saya perolehi selepas hampir 2 tahun menjalankan Pembelajaran Abad ke-21 dengan anak didik saya. Manakala bagi Ustaz Asrulnizam dan juga Puan Laila, mereka berkongsikan amalan terbaik bagi matapelajaran mereka. 


Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21 di SMK Langgar

Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21 di SMK Langgar

Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21 di SMK Langgar


Seterusnya kami bergabung bagi satu aktiviti bengkel hands on yang mengkehendaki guru untuk merancang satu pdpc yang menggunakan pendekatan Pembelajaran Abad ke-21, menggunakan strategi yang sesuai. Menarik juga melihat idea kreatif guru-guru SMK Langgar.


Bengkel Pembelajaran Abad Ke-21 di SMK Langgar


Sesi dua jam tersebut berlangsung dengan baik sekali. Semoga guru-guru SMK Langgar beroleh perkongsian yang bermakna pada hari ini. Amatlah besar harapan kami supaya perkongsian ini diteruskan dengan amalan dalam bilik darjah. Selamat maju jaya!




Khamis, 15 Mac 2018

Tutorial Guna AR Pada Buku Teks Sains

Penggunaan Augmented Reality (AR) dalam buku teks Sains KSSM merupakan satu ciri yang sangat menarik. Bukan sahaja murid boleh melihat sendiri video atau animasi tersebut, malah guru juga dapat menggunakan AR tersebut sebagai bahan tambahan bantu mengajar. Saya kongsikan tutorial untuk menggunakan AR pada Buku Teks Sains KSSM.

Langkah 1 - Download Aplikasi
Langkah pertama adalah dengan pergi ke Google Playstore (Android) untuk muat turun aplikasi yang digunakan. Hanya taip "AR Buku Teks".


Tutorial Guna AR Pada Buku Teks Sains
Download Aplikasi 'AR Buku Teks'

Langkah 2 - Install Aplikasi
Seterusnya Install aplikasi tersebut. Anda akan dapat melihat paparan awal seperti di bawah, dengan pilihan beberapa buah buku. Sehingga Mac 2018, buku teks yang ada adalah Sains bagi tingkatan 1 dan 2 yang menggunakan Bahasa Melayu dan juga Bahasa Inggeris.


Tutorial Guna AR Pada Buku Teks Sains
Install aplikasi AR Buku Teks


Langkah 3 - Pilih Untuk Download
Klik pada buku teks pilihan anda untuk muat turun bahan yang berkaitan. 

Tutorial Guna AR Pada Buku Teks Sains
Muat turun pilihan buku teks


Langkah 4 - Imbas Buku Teks
Langkah terakhir adalah imbas pada bahagian buku teks yang ditandakan dengan simbol AR tersebut. Aturkan semula kedudukan pengimbas jika gagal mendapatkan AR yang dihajatkan. 

Tutorial Guna AR Pada Buku Teks Sains
Imbas buku teks


Langkah 5 - Gunakan AR
Akhir sekali, maka bolehlah menggunakan AR tersebut bagi tujuan pembelajaran. 

Tutorial Guna AR Pada Buku Teks Sains
Gunakan AR untuk pembelajaran

Semoga perkongsian tutorial menggunakan Augmented Reality pada buku teks sains KSSM ini membantu lebih ramai guru dan murid mengoptimumkan penggunaan bahan yang ada pada buku teks tersebut. Selamat beramal!



Selasa, 13 Mac 2018

Perkongsian PAK21 bersama PLC Guru Fizik SBP

Teruja juga bila dapat jemputan untuk perkongsian bersama guru-guru Fizik untuk sekolah Berasrama Penuh bagi zon Utara. Ini adalah bagi inisiatif professional learning communities (PLC) bagi mempertingkatkan amalan terbaik dalam kalangan guru-guru tersebut. 



Saya dijemput bagi membuat perkongsian untuk amalan terbaik Pembelajaran Abad ke-21, sekaligus menjalankan sesi bengkel bagi membuka lebih banyak ruang perkongsian sesama guru Fizik. Program berlangsung di SM Sains Kubang Pasu, melibatkan sehingga hampir 50 orang guru Fizik dari SBP terpilih kawasan Utara.

Sesi bersambung lagi pada sebelah malam bagi sesi bengkel. Setiap kumpulan dalam 5-6 orang perlulah merancang satu sesi pdpc yang menggunakan pendekatan Pembelajaran Abad ke-21, dengan memasukkan kemahiran 4K1N dan juga menggunakan strategi dan tools yang sesuai.  


Perkongsian PAK21 bersama PLC Guru Fizik SBP






Perkongsian PAK21 bersama PLC Guru Fizik SBP


 Ini adalalah hasil-hasil idea kreatif guru-guru Fizik ini. Aktiviti membantu mereka untuk menjadikan pdpc mereka sesuai dengan pendekatan Pembelajaran Abad ke-21 yang banyak menumpukan kepada aspek membina kemahiran abad ke-21 murid.


Perkongsian PAK21 bersama PLC Guru Fizik SBP







Sesi berakhir pada jam hampir 10.30 malam. Sekalipun dah lewat, tak terasa kerana masing-masing bersemangat nak buat yang terbaik dengan perkongsian tersebut. Semoga ilmu yang dikongsi, dapat diamalkan pula selepas ini. 

Saya ucapkan selamat maju jaya buat semua guru yang terlibat.




Ahad, 11 Mac 2018

Perkongsian Amalan PAK21 di PPD Gombak

Pada 10 Mac yang lalu saya berkesempatan untuk membuat perkongsian bersama guru sains dalam daerah Gombak dengan kerjasama PPD Gombak. Peserta bengkel yang berjumlah lebih kurang 130 orang itu dihimpunkan di dewan Sekolah SBPI Gombak, antara sekolah dengan pencapaian yang hebat dalam daerah ini.


 
Perkongsian Amalan PAK21 di PPD Gombak

Perkongsian Amalan PAK21 di PPD Gombak


Alhamdulillah daripada feedback yang diberikan oleh guru dan pegawai yang terlibat, ternyata bengkel perkongsian amalan terbaik ini berjaya memberi impak positif kepada para peserta. Saya doakan semoga semua ilmu itu berjaya diamalkan dan memberi manfaat kepada kemenjadian murid kita semua. Amin!


Selasa, 6 Mac 2018

Pembelajaran Berasaskan Projek : Kajian Obesiti di Sekolah

Pembelajaran berasaskan projek ataupun PBL merupakan satu pendekatan pembelajaran yang sangat menyeronokkan. Sekalipun mempunyai beberapa kekangan dan masalah untuk dilaksanakan dengan kerap, tetapi jika dapat dilaksanakan, memang akan memberi lebih impak kepada murid.

Pembelajaran Berasaskan Projek : Kajian Obesiti di Sekolah
Pembelajaran Berasaskan Projek : Kajian Obesiti di Sekolah

Saya kongsikan langkah demi langkah bagaimana saya jalankan PBL Kajian Obesiti di Sekolah dengan pelajar Tingkatan 2 saya, sebagai satu keperluan dalam mengikuti matapelajaran Sains bagi kurikulum KSSM.


1. Bahagi kepada kumpulan
Murid dibahagikan kepada kumpulan yang terdiri daripada 5/6 orang pelajar. Lebih kecil kumpulan, sebenarnya jauh lebih bagus.


Murid bekerjasama dalam kumpulan untuk mencari maklumat
 
2. Maklumat sekolah
Murid diminta untuk mencari maklumat sekolah sebagai pendahuluan. Murid dapatkan bilangan murid dan guru, serta sedikit maklumat ringkas sekolah.


3. Maklumat murid
Murid mendapatkan maklumat mengenai ketinggian dan juga berat rakan mereka. Saya tak maklumkan mengenai pelajar obes atau tidak, sebaliknya meminta mereka mencari maklumat daripada pelbagai rakan mereka. Sampel yang dicadangkan adalah seramai 20 orang murid. Borang survey disediakan bagi membantu memudahkan urusan mereka mencatat.


Borang survey disediakan kepada pelajar
Borang survey disediakan kepada pelajar


4. Cari nilai BMI
Setelah murid mendapatkan ketinggian dan berat rakan mereka, saya bimbing mereka untuk mencari nilai BMI dengan menggunakan formula. Bagi murid aras depan, saya biarkan mereka cari nilai BMI menggunakan kalkulator. Manakala bagi pelajar kelas belakang, saya biarkan mereka menggunakan aplikasi mengira nilai kalori di telefon.


5. Kenalpasti murid obes
Selepas mendapat nilai BMI setiap murid, mereka diminta untuk mengenalpasti murid yang obes, iaitu yang melebihi nilai BMI 30 dan ke atas. Murid diminta untuk highlight bagi dapat melihat dengan lebih jelas pelajar yang terlibat.


6. Temuramah murid obes
Tugasan seterusnya murid diminta untuk menemuramah murid obes. Antara perkara yang ditanyakan adalah tabiat pemakanan, kekerapan makan sehari, jenis makanan, makanan snek / rapu, dan juga gaya hidup mereka.


Temuramah bagi mendapatkan tabiat pemakanan dan juga gaya hidup



7. Cadangkan cara mencegah obesiti
Murid dalam kumpulan membincangkan sebanyak mungkin cara bagi mencegah obesiti dalam kalangan murid di sekolah. Mereka boleh nyatakan dalam bentuk poin, atau pun dalam bentuk peta i think yang sesuai.


8. Dokumentasikan
Segala bahan didokumentasikan dengan lebih teratur dan sistematik dalam bentuk buku skrap. Segala maklumat yang berkaitan dengan topik juga disertakan sebagai bahan sokongan.  


Hasil dapatan dipersembahkan dalam bentuk buku skrap
Hasil dapatan dipersembahkan dalam bentuk buku skrap


9. Pembentangan
Akhir sekali, murid perlu membentangkan hasil dapatan mereka dan menghubungkaitkan tabiat pemakanan murid dengan tahap kesihatan mereka. 




Bagi yang masih kurang jelas bagaimana pelaksanaan PBL ini, anda juga boleh tonton di Youtube 





Semoga perkongsian ini membantu guru dan murid menjalankan pembelajaran berasaskan projek di sekolah. Selamat berPBL!

Ahad, 4 Mac 2018

Perkongsian PAK21 di Sandakan, Sabah

Kali ini kembara perkongsian amalan terbaik Pembelajaran Abad ke-21 telah membawa saya ke Sandakan, Sabah. Pertama kali jejakkan kaki ke sini. Ketika dihubungi Majlis Guru Cemerlang Sandakan, melalui Cikgu Dayang, saya yang lebih teruja sebab belum pernah sampai ke sini. Maka saya terima jemputan tersebut, dengan syarat perjalanan saya dipermudahkan.


Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah


Hari Jumaat saya tiba, dah disambut oleh team Guru Cemerlang Sandakan. Siap dengan tanda "Cikgu Hailmi". Hahahahha. First time kena sambut macam tu. Memang ketawa besar saya. Kami pergi minum-minum dan pekena roti canai dulu sebelum ke hotel.

Seterusnya dibawa ke hotel. Tak ingat pula saya nama hotelnya. Tapi dekat jugak lah dengan tempat program pada esok hari. Bersiap dan kemaskan diri, seterusnya saya terus dijemput oleh Cikgu Dayang dan suami, Cikgu Adzuandy yang juga merupakan guru cemerlang. Hebat pasangan suami isteri nih!

Kemudian kami berkunjung ke kedai seafood untuk stimboat. Katanya, kalau dah sampai ke Sandakan, wajib menikmati makanan laut di sini. Memang terbaik!


Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah


Sesi pada pagi sabtu juga berjalan dengan lancar. Seramai 130 orang guru dari daerah Sandakan, dan juga daerah sekitar datang untuk sesi perkongsian dan bengkel ini. Beberapa rakan guru yang saya kenali melalui facebook dan telegram juga berkesempatan untuk jumpa di sini. 

Bagusnya perkongsian dengan guru-guru di Sabah ini sebab diorang memang sangat supportive. Memang betul-betul nak belajar dan berkongsi ilmu. Jadi kita yang bagi ceramah nih pun rasa seronok dan teruja jugak nak beri lebih lagi. 


Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah


Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah

Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah


Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah

Perkongsian Pembelajaran Abad ke-21 di Sandakan, Sabah



Harapan saya, tak lain tak bukan supaya setiap perkongsian ilmu tersebut dimanfaatkan dan juga diamalkan dalam bilik darjah. Baru lah kita sendiri tahu apa yang boleh diperbaiki dari masa ke semasa. 

Kesimpulannya, pengalaman perkongsian di Sandakan ini sangat membawa erti kepada saya. Layanan yang sangat sangat sangat terbaik daripada pasukan Guru Cemerlang Sandakan, (terutamanya buat Cg Dayang dan Cg Adzuandy) serta kesungguhan yang ditunjukkan oleh para pendidik di Sandakan ini, maka tak mustahil saya akan berkunjung ke sini lagi untuk perkongsian lain pula selepas ini.

Sandakan, sampai kita bertemu lagi ya!