About Me

Langkah Mudah Mohon Visa ke USA

Rezeki saya pada tahun nih apabila mendapat tawaran bagi mengikuti satu kursus berkaitan Sains di Alabama, Amerika Syarikat. Seperti ramai yang sedia maklum, bukan senang prosedur dan proses untuk mendapatkan visa ke US. Maka saya kongsikan di sini, langkah mudah bagi memohon visa ke Amerika Syarikat, daripada pengalaman saya untuk ke program tersebut. Semoga membantu!


Langkah Mudah Mohon Visa ke US
Langkah Mudah Mohon Visa ke US


Langkah 1
Sebaik sahaja mendapat surat tawaran daripada penganjur, saya cuba membuat persediaan dengan membuat beberapa bacaan di internet, bagaimana memohon visa ke Amerika Syarikat. Pening jugak kepala, sebab macam banyak prosedur online dan offline. 


Langkah Mudah Mohon Visa ke US
Sekadar gambar hiasan

Tetapi sebab teruja nak mengikuti kursus tersebut punya pasal, maka saya cuba study juga benda nih slow-slow. Antara laman yang menjadi rujukan saya adalah:

1) Laman Rasmi Memohon Visa ke US 
http://www.ustraveldocs.com/my_bh/index.html

2) Hannah on Earth
https://hannahonearth.com/2015/07/20/langkah-langkah-untuk-memohon-visa-ke-usa-mudah/



Langkah 2
Kemudian saya kena tentukan jenis visa yang saya boleh mohon. Untuk kes saya, bagi mengikuti kursus pendek seminggu ini, jenis visa yang saya perlu mohon adalah B2. B2 adalah sama saja dengan jenis visa yang dimohon jika anda ingin melancong ke Amerika Syarikat. 


Yuran Permohonan Visa ke US (28 Januari 2018)
Yuran Permohonan Visa ke US (28 Januari 2018)


Bagi jenis visa B2, yuran yang saya perlu bayar adalah sebanyak USD160, iaitu bersamaan dengan RM656, semasa tempoh saya memohon. Kadar dalam RM mungkin boleh berubah pada bila-bila masa, bergantung kepada tukaran wang semasa. Mujur duit Malaysia tengah naik masa nih. Sebelum nih pernah sampai hampir RM800.



Langkah 3
Langkah seterusnya adalah memilih bank atau pun cara bayaran untuk membayar yuran visa ini. Saya pilih secara Tunai di Ambank, sebab ini yang paling dekat dengan tempat tinggal saya. Boleh tengok juga lebih banyak lagi cara pembayaran yang lain kat SINI

Tapi sebelum tu, jangan lupa download dulu "Slip Deposit Permohonan Visa US", mengikut bayaran yang anda kena bayar di SINI. Saya punya Ambank Deposit Slip USD160 - MRV Fee

Contoh Ambank Deposit Slip bagi permohonan Visa ke US
Contoh Ambank Deposit Slip bagi permohonan Visa ke US

Masa anda download tu jugak, ada tertera tarikh expired Slip Deposit tersebut. Biasanya dalam tempoh 5 hari. Maka cepat-cepatlah buat bayaran, sebelum cecah tarikh expired tu. Kalau tak, kena download semula, supaya dia dah auto generate nombor resit yang baharu kat situ. 

So selepas buat bayaran di Ambank, maka simpan lah elok-elok resit yang diberi oleh pihak bank. Sebabnya nombor resit tersebut akan digunakan sekali lagi untuk set up temujanji dengan pihak Kedutaan Amerika nanti. Kalau hilang, tercicir, so kena bayar semula. Oh tidak!



Langkah 4
Bayaran dah dibuat, maka bolehlah membuat permohonan untuk temujanji. Tapi sebelum tu kena lengkapkan dulu Pengesahan DS-160 (apply kat SINI).

1. Applying Location adalah KUALA LUMPUR
2. Jenis Visa : B2 / NON IMMIGRANT
3. Pastikan gambar passport semua dah discan, sebab nanti kena upload. Ukuran gambar pasport bagi visa ke US adalah 2 X 2, dengan latarbelakang putih. 





4. Jika pernah ke US, maka sediakan juga maklumat lawatan anda sebelum ini.

 
Banyak juga soalan nak kena jawab. So ready lah yer dengan info yang mencukupi, macam tarikh lahir ibu dan bapa etc. Selesai mengisi borang, yuran pun dah bayar, maka boleh proceed untuk jadualkan temujanji untuk temuduga bersama pihak Kedutaan Amerika Syarikat di Jalan Tun Razak.

Jangan lupa print Pengesahan DS-160 untuk disimpan dan dibawa semasa temuduga di Kedutaan nanti. Wajib ok!



Langkah 5
Selesai semua, maka boleh lah mula buat permohonan untuk temujanji di Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur. Semuanya dilakukan secara atas talian kat SINI. So, masa nak apply tu pastikan beberapa perkara seperti di bawah ini ya:

1. Tarikh expired passport lebih daripada 6 bulan (daripada tarikh nak pergi)
2. Resit pembayaran visa
3. Pengesahan DS-160 (apply kat SINI)
4. Alamat emel yang berfungsi
5. Dokumen yang berkaitan dengan pemergian kita ke Amerika Syarikat 

Pemilihan tarikh pula bergantung kepada queue orang-orang yang memohon visa dan juga jenis permohonan visa anda untuk ke Amerika Syarikat. Kalau time tu ramai nak pegi sana, maka banyak hari ler anda terpaksa menunggu sampai giliran anda. Kes saya, saya kena tunggu queue 10 hari untuk sesi temujanji. Nasib baik buat awal.


Langkah 6
Hari temuduga saya tiba 30 minit lebih awal, supaya jika ada benda yang belum print atau sedia kena bawak masuk sempat lagi nak uruskan. Sebab lokasinya yang tengah KL tu, dan macam susah nak parking, maka saya syorkan anda gunakan pengangkutan awam, teksi atau guna saja Grab atau Uber. 

Antara yang saya bawak semasa temuduga, adalah:

Dokumen Wajib
1. Gambar passport 1 keping
2.  Borang Permohonan Online DS 160
3. Resit Bayaran 
4. Appointment Confirmation

Dokumen Sokongan
1. Surat jemputan kursus
2. Slip gaji 3 bulan terkini
3. Penyata akaun bank
4. Surat pengesahan jawatan daripada majikan


So, bawak saja semua dokumen yang pernah anda gunakan sepanjang proses permohonan visa ini dijalankan. Standby bawak semua dokumen yang berkaitan, dan tunjukkan jika diminta. Kalau tak, nanti jenuh anda nak menjawab dan kena lalui proses permohonan sekali lagi. 


Langkah 7
Prosedur masuk ke Kedutaan Amerika Syarikat agak strict. Guard hanya akan benarkan anda masuk mengikuti masa temujanji sahaja. Anda perlu beratur di luar, tunjukkan IC / lesen untuk ambil pas pelawat. Kemudian lalu mesin pengimbas dan kena tinggalkan fon anda. So jangan dok berharap nak selfie dalam kedutaan tu ok.

Kemudian masuk ke bangunan utama pun kena lalu mesin pengimbas sekali lagi. Selesai di sana, beratur untuk ke kaunter pertama.  Di sini anda serahkan passport akan semua jari akan discan. Masa saya pergi, kesemua jaga kaunternya adalah warga Malaysia.

Peta Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia
Peta Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia

Selesai di sini, kena beratur ke kaunter ke-2 pulak. Di ruang sebelah nya saja. Di sini, anda akan ditemuramah oleh penjaga kaunter. Masa tu, kesemuanya warga Amerika. Kecut perut jugak dok dengar diorang dok tanya orang-orang sebelum saya. Macam-macam diorang tanya ok, macam apa tujuan, berapa hari, stay mana etc. 

Kebetulan pula ada pasangan sebelum saya, tidak fasih berbahasa Inggeris. Maka ada khidmat translator digunakan. So jangan bimbang ok bagi yang kurang pandai berbahasa Inggeris.

Alhamdulillah sebab ada surat sokongan daripada penganjur program, maka segala urusan saya menjadi lebih mudah. Diorang pun tak banyak soal sebab memang dah banyak kali kot uruskan cikgu yang pergi join program nih. So penting untuk anda sediakan dokumen sokongan untuk tujuan anda tu jika ada.


Langkah Mudah Mohon Visa ke US
Langkah Mudah Mohon Visa ke US
 
Kemudian dia berikan helaian maklumat untuk tuntutan passport jika berjaya. Sebenarnya kita sendiri dah set masa kita isi secara online, sama ada nak pick up di Kedutaan atau mana-mana Konsul. Pilih yang terdekat dan paling mudah ok. 

Bagi yang tak sabar nak menunggu dan sentiasa nak keep on track dengan passport anda, maka boleh lah sentiasa buat semakan tracking di SINI.

Biasanya 2-3 hari akan ada emel atau sms yang sampai memaklumkan bahawa visa kita ke US dah berjaya. So boleh lah pegi ambil. Doakan segala urusan saya dipermudahkan ok!


Nanti saya update lagi sebaik saja saya dapat visa tersebut. Semoga panduan ini membantu tuan puan untuk memohon Visa ke Amerika Syarikat dengan lebih mudah. Semoga membantu!

P/s: Saya terima sms tentang visa dalam tempoh 5 hari. Kebetulan ada cuti Tahun Baru Cina. Dua hari selepas tu passport yang dah siap ada visa sampai dihantar ke sekolah, iaitu alamat untuk kutip semula. Semua tempoh menunggu selepas tarikh temujanji, adalah dalam 7 hari saja. Terbaik!



Catat Ulasan

26 Ulasan

  1. Assalamualaikum.. kalau untuk tujuan melancong tp tiket kapal terbang n nk stay mana pun x confrm lagi mcm mna ye?perlu ke nk confrm kn semua ni sebelum set inteview?

    BalasPadam
  2. bila visa lulus.. cikgu dapat berapa tahun???

    BalasPadam
  3. alhamdulillah esok temuduga saya.3 hari selepas permohonan.sy ikut semua panduan dlm blog ni.jazakallah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. saya doakan dipermudahkan segala urusan

      Padam
  4. janehochinhui@gmail.con18 Mei 2018 pada 11:24 PG

    Space camp memang satu pengalaman yg exciting. Dapat jumpa cikgu sains dan math dari seluruh dunia dan kongsi pengalaman, aktiviti di space camp pun sangat menarik. Cikgu Hailmi, masa saya mohon visa beberapa tahun yg lepas tak susah sangat, semasa interview,saya tunjuk surat tawaran saya ke space camp dan jawab beberapa soalan, proses interview visa telah lulus. All the best to you

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya betul cikgu. saya pun selepas tunjukkan surat tawaran, interviewer tak banyak tanya lagi.

      Padam
  5. saya baru setel untuk hotel dan flight.masih sempatkah untuk buat visa? risau pula sy sbb ada baca encourage to do 3months earlier tu.huhu. harapnya masih sempat nak pergi 9/7 ni.huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya cadangkan bagi cik uruskan secepat mungkin, sebab kita tak tau mcm mana diorang proses nnti. kalau ada lagi sebulan, saya rasa inshaAllah sempat. pastikan dokumen semua lengkap, dan proses sekali jalan saja. all the best ya!

      Padam
  6. salam cikgu..nak tnya sy x berapa fasih brbahasa english..nnt bole ke sy jawab flm bahasa melayu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Liyana.. nanti masa beratur tu maklumkan bahawa Liyana perlukan translator untuk bantu interview. Interviewer semua omputih. Masa cikgu pegi hari tu pun ada yang guna khidmat translator. All the best ok!

      Padam
  7. kalau guna khidmat translator , bole ke ckp bhsa mlyu nnt? dn apa yg mnyebabkan prmohonan di tolak? brp lama intrview nnt? sy cuma x fasih brbhsa english ... takut x lepas pla ..hihih

    BalasPadam
  8. klu trip date kita x confirm lagi mcmane ye?? mmg kene exact date ke?? dalam form DS160, saya tulis trip from 1 Dec 2018 and stay for 28 days,

    BalasPadam
  9. untuk nama.. mcm mana nak letak binti/bin? atau tidak perlu? binti/bin adalah surname atau given names?

    BalasPadam
  10. assalam cikgu, visa diluluskan tu boleh up to 10years ke? means klu buat dan lulus tahun ni. blh guna utk lg 10thn?

    BalasPadam
  11. Sy br nk apply tp nk travel hjg Jan 2019 msh sempat lg x

    BalasPadam
  12. Nak kena booking flight+hotel/tempat tinggal dulu ke sebelum mohon visa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak semestinya. kalau saya, saya nasihatkan dapatkan visa tu dulu, tapi at least dah ada sedikit maklumat mana nak stay dan bila nak pegi tu. ada juga kes yang visa tak lulus

      Padam
  13. visa usa boleh terima bin/binti/bte tak ?

    BalasPadam
  14. hi..nak tahu soalan apa mereka akan tanya ye?..

    BalasPadam
  15. Salam..sy nk tny klu nk upload tu guna format ape ye

    BalasPadam
  16. Saya nak pergi cari kerha d US blh tak?

    BalasPadam
  17. Sy denga kena ade certain smount dlm bank.. betul ke?dia nak bank statement tu utk apa?

    BalasPadam
  18. ASSALAMUALAIKUM,
    saya cuma nak tanye,
    Dokumen Wajib
    1. Gambar passport 1 keping
    2. Borang Permohonan Online DS 160
    3. Resit Bayaran
    4. Appointment Confirmation

    borang permohonan online DS 160 macam mane ye ?

    BalasPadam
  19. Best in addition to Cheapest Jabodetabek Personal Coaching, our employees plus trainers can come to your property, fixed your examine plan and might choose any discipline regarding analysis ... visit https://privat-inggris.netlify.app/kursus-bahasa-inggris-pasar-minggu.html for more details

    BalasPadam
  20. For top level results, this is usually a cheap private tutoring fee and also this is we've prepared for face-to-face private tutoring or private tutoring... click for more detail https://ipa-exed.blogspot.com/2022/05/les-privat-ipa-di-taman-sari-terdekat.html

    BalasPadam
  21. Join our esteemed foreign language course at Executive-Education.id and attempt a linguistic adventure of any lifetime. Immerse yourself inside richness of your target language, guided by expert instructors who know the nuances and intricacies of effective language acquisition. Whether you're a newbie or a semi-pro learner, our tailored curriculum will empower you to navigate diverse cultures with finesse and flair. Visit https://kursus-rusia.github.io/kursus-bahasa-rusia-mampang.html for registration.

    BalasPadam