.

.

ISU DAN KONTROVERSI PENDIDIKAN MALAYSIA 2016

Imbas kembali isu dan kontroversi dunia pendidikan Malaysia sepanjang 2016

80 HARI DI KOREA

Ikuti kembara saya sebagai guru pertukaran di Korea

PANDUAN LENGKAP PEMBELAJARAN ABAD 21

Menelusuri segenap sudut Pembelajaran Abad 21

PANDUAN MEMOHON GURU CEMERLANG

Panduan Memohon Guru Cemerlang : Dokumentasi dan Filing

KOLEKSI 100+ IDEA KREATIF SAINS

Dapatkan idea kreatif pengajaran dan pembelajaran Sains

Selasa, 29 Ogos 2017

13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland

Rasanya semua orang tahu bahawa sistem pendidikan Finland merupakan antara sistem pendidikan yang terbaik di dunia. Mengikut laporan daripada OECD, kajian mendapati bahawa murid sekolah di Finland merupakan antara pelajar terbaik di dunia. Mereka luangkan masa di sekolah yang lebih pendek berbanding murid di negara lain, dan jumlah masa untuk kerja rumah mereka hanyalah kurang 30 minit setiap hari.
 
Jadi apa yang menyebabkan mereka benar berjaya? Jom kita tengok rahsia kejayaan sistem pendidikan Finland yang dikagumi ramai ini!
 
 
1. Segalanya Percuma
Pendidikan di Finland adalah percuma. Ini adalah termasuk makan, dan juga peralatan sekolah. Sekiranya murid tinggal lebih daripada 2km daripada sekolah, sebuah bas khas akan disediakan bagi mengangkut mereka ke sekolah. Kesemua kos ini ditanggung oleh kerajaan. Lebih daripada 12.2% daripada peruntukan negara Finland diperuntukkan untuk pendidikan.
 
 

13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
Semuanya pun adalah percuma!
 
2. Pendekatan Individu Kepada Setiap Pelajar
Semua murid dapat menyiapkan tugas mengikut keupayaan mereka sendiri. Kanak-kanak dengan kebolehan fizikal dan mental yang berbeza juga akan belajar bersama. Jika murid tak dapat melaksanakan sesuatu tugasan, guru akan menyediakan satu sesi pembelajaran yang individu.

Murid juga boleh memilih aktiviti yang dirasakan sesuai dengan mereka. Oleh sebab itu, jika ada pembelajaran yang tidak menyeronokkan, mereka boleh lah pergi menjahit atau membaca buku mengikut kesukaan mereka.
 
 
3. Markah Untuk Pelajar
Sistem penggredan di Finland mempunyai 10 mata. Walaubagaimanapun, sistem gred dan markah ini hanya digunakan selepas 3rd Grade. Kemudian daripada 3rd Grade hingga 7th Grade, hanya markah verbal sahaja yang digunakan iaitu "it could be better" sehingga ke "perfect".

Hanya murid yang tahu markah mereka sendiri. Murid tidak dimarahi untuk markah yang mereka perolehi, sebaliknya dimotivasi bagi meningkatkan keupayaan pengetahuan dan merancang jadual belajar dengan lebih baik.
 
 

13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland

 
4. Tiada Uniform Sekolah
Berbeza dengan sekolah di Korea yang 'mengumpan' murid dengan pakaian uniform yang cantik dan berfesyen, di Finland tiada uniform sekolah bagi muridnya. Jadi mereka bebas untuk memakai apa sahaja untuk ke sekolah. Tiada peraturan khusus.
 
 
13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
Bebas berpakaian untuk belajar di sekolah
  
5. Di Sofa atau di Lantai
Murid tidak perlu hanya berada di meja belajar. Semasa aktiviti pembelajaran, murid di Finland boleh mengikut keselesaan mereka, sama ada mahu berada di sofa atau berada di lantai.
 
 
13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
 
 
6. Kerja Rumah Untuk 15 - 30 Minit
Di Finland, mereka beranggapan bahawa murid sepatutnya meluangkan lebih banyak masa di rumah dengan keluarga atau pun bermain dengan kawan di luar. Kerja rumah hanya lah mengambil sangat sedikit masa dan sangat menyeronokkan.

Sebagai contoh, bagi matapelajaran Sejarah, tugasan murid hanya perlu menemuramah bagaimana kehidupan nenek semasa tahun 50-an, dan apa perbezaan dulu dan sekarang.
 
 
7. Tiada Lagi Subjek
Antara satu hala tuju terbaharu bagi pendidikan Finland adalah, phenomenon based learning. Selain daripada pembelajaran, terdapat bahagian 6 minggu di mana murid perlu mengkaji sesuatu topic daripada pelbagai sudut.
 
Sebagai contoh, bagi topik pelarian (migrant) dikaji dari sudut geografi (dari mana mereka datang), sejarah (apa yang berlaku sebelumnya) dan kebudayaan (apa kebudayaan yang mereka ada). Murid membina soalan dan mencari jawapan sendiri.
 
 
8. Masa Rehat Yang Panjang
Walau macam mana menarik sekalipun sesuatu pembelajaran itu, masa rehat tetap merupakan masa yang lebih menarik untuk murid. Bagi setiap sesi 45 minit pembelajaran, murid akan mendapat 15 minit masa rehat selepas waktu belajar.
 
 
13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
 
 
9. Menjadi Guru di Finland
Persaingan bagi menyertai Fakulti Pendidikan di University of Helsinki ada 20 orang bagi satu tempat. Gaji bulanan guru di Finland secara puratanya adalah bersamaan dengan €3,500. Seperti juga di Korea, kerjaya guru di Finland merupakan kerjaya yang sangat berprestij. Selain daripada guru, setiap subjek mempunyai seorang pembantu khas yang akan membantu pelajar melakukan tugasan mereka.
 
 
10. Hanya Belajar Kemahiran Hidup
Dalam pembelajaran renang, murid diajar mengenai tanda-tanda seseorang yang akan lemas. Dalam pembelajaran penjagaan rumah pula, murid diajar memasak, menyulam dan juga menjahit. Perkara utama yang diajar di sini adalah kebolehan untuk belajar dan menyerap dengan situasi dunia yang sentiasa berkembang.
 
 
13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
 
 
11. Semua Sekolah Sama Bagus
Tidak ada keperluan untuk memilih sekolah di Finland. Ini kerana semua murid akan pergi ke sekolah yang berdekatan, dan tidak wujud 'sekolah elit'. Tidak kira di mana pun murid tersebut tinggal, mereka mempunyai akses yang sama rata kepada kumpulan guru yang berkualiti, bahan yang terbaik dan makanan yang sehat.
 
 
13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
Tiada sistem kasta sekolah
 
 
12. Pilihan Untuk Makan
Murid boleh memilih apa makanan yang mereka ingin makan. Makanan yang disediakan juga adalah makanan seimbang, malah juga dengan pelbagai pilihan secara percuma. Menu akan dipaparkan di laman web sekolah sebulan lebih awal, dan pelajar bebas memilih makanan yang mereka suka. Pilihan vege juga disediakan.
 
 
13 Rahsia Kejayaan Sistem Pendidikan Finland
Murid bebas memilih makanan sehat yang mereka suka
  
13. Parti Larut Malam di Sekolah
Kadang-kadang, pelajar akan bermalam bersama guru di sekolah. Aktiviti seperti menonton wayang bersama, bermain dan juga tidur di dalam gymnasium sekolah dapat mengeratkan lagi hubungan murid dan guru serta murid dengan sekolah.
 
 
Demikianlah serba sedikit perkongsian rahsia kejayaan sistem pendidikan Finland yang terkenal di seluruh dunia. Jemput juga baca satu lagi  artikel berkaitan dengan sistem pendidikan antara yang terbaik di dunia, iaitu 5 Kunci Kejayaan Sistem Pendidikan Korea. Semoga kita sama-sama dapat manfaat!
 
 
Artikel ini diterjemahkan daripada Bright Side
 
  
 

Ahad, 27 Ogos 2017

Portal eKelas Inisiatif Maxis Perkasakan Kelas Digital Percuma

Masih ingat lagi dengan kelas percuma daripada Maxis? eKelas, merupakan inisiatif pembelajaran digital selepas waktu sekolah bertujuan bagi mempertingkatkan pencapaian akademik murid, di kawasan luar Bandar terutamanya.

Dan Ahad lepas, satu karnival eKelas telah diadakan di Putrajaya dengan meriahnya, dengan dihadiri lebih daripada 700 orang yang terdiri daripada murid eKelas dan juga ibubapa mereka. Karnival ini juga bertujuan memperkasakan lagi inisiatif ini dengan satu lagi usaha menarik daripada Maxis, iaitu penghasilan Portal eKelas.


Team Maxis, bersama murid eKelas semasa pelancaran Portal eKelas ahad lalu

Portal eKelas ini memberikan murid ruang untuk mereka belajar secara kendiri, pada tahap kebolehan mereka dan juga belajar untuk berkolaborasi dengan kawan-kawan dari seluruh Malaysia!

Portal eKelas ini akan diusahakan secara berperingkat dengan dijangka lebih 10,000 murid boleh mengakses portal ini di 45 buah Pusat Internet 1Malaysia seluruh negara mulai tahun 2018. Best kan?

Bagi yang nak tahu lagi tentang eKelas oleh Maxis ini, inisiatif yang bertujuan meningkatkan pencapaian akademik untuk komuniti luar Bandar. Dengan memfokuskan matapelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris untuk murid tingkatan 1, 2 dan 3.

eKelas ini menggabungkan pembelajaran melalui tutorial secara langsung, pembelajaran secara berkumpulan dan bahan kandungan digital interaktif yang selari dengan Kurikulum sekolah Malaysia. Usaha ini dijalankan melalui Pusat Internet 1Malaysia (PI1M), Pusat Jalur Lebar Komuniti yang menyediakan hab digital kepada komuniti di kawasan yang memerlukan.

Untuk team Maxis, tahniah untuk inisiatif mulia ini! Semoga lebih ramai anak Malaysia yang berkeperluan tinggi mendapat keistimewaan ini.


Sabtu, 26 Ogos 2017

Bengkel PAK21 Bersama Pensyarah Matrikulasi

Pada 25 Ogos yang lalu saya berkesempatan membuat perkongsian amalan terbaik Pembelajaran Abad ke-21 bersama pensyarah Kolej Matrikulasi Zon Utara. Bertempat di Kolej Matrikulasi Perlis, sebanyak 4 buah Kolej Matrikulasi terlibat dengan program ini, iaitu KM Kedah, KM Teknikal Kedah, KM Pulau Pinang dan juga tuan rumah sendiri.


Bengkel PAK21 Bersama Pensyarah Matrikulasi
Bengkel PAK21 Bersama Pensyarah Matrikulasi

Walaupun konsep belajar yang sedikit berbeza antara sistem di sekolah dan di Kolej Matrikulasi (lecture dan tutorial), tetapi itu tidak menghalang daripada perkongsian ilmu PAK21 berlangsung. 

Malah maklumbalas yang diterima daripada kebanyakan pensyarah yang hadir juga memberi input menarik kepada saya, bagi dikongsi dengan lebih ramai warga pendidik. Antaranya adalah sikap pelajar Matrikulasi bagi setahun dua ini, kemahiran berfikir dan juga aspek lain yang pada saya inshaAllah boleh diselesaikan dengan pendekatan Pembelajaran Abad ke-21.


Sesi Ceramah




Bengkel PAK21 Bersama Pensyarah Matrikulasi
Bersama Guru Matematik saya semasa di sekolah menengah, Cikgu Md Zain


Sesi Bengkel

















Bengkel PAK21 Bersama Pensyarah Matrikulasi


Alhamdulillah sebab segalanya berjalan dengan lancar. Perkongsian ilmu juga memberi input baik buat kedua pihak, penceramah dan juga peserta bengkel sendiri. Akhirnya, pada saya pelaksanaan amalan PAK21 inilah yang menjadi penentu kepada kejayaan kerja buat kita. 

Semoga Allah memudahkan urusan kita semua. Amin!



Khamis, 24 Ogos 2017

11 Tips Mengajar Kelas Belakang

Mengajar kelas belakang merupakan satu cabaran buat warga pendidik. Ada yang suka, ada juga yang tak suka. Bergantung kepada apa niat, dan tindakan kita selaku guru. Saya  juga pernah kongsikan 6 kelebihan mengajar kelas belakang. Dan kali ini saya cuba kongsikan 10 tips mengajar kelas belakang. Selamat membaca!



11 Tips Mengajar Kelas Belakang
11 Tips Mengajar Kelas Belakang

1. Banyak Bersabar
Mengajar kelas belakang sangat perlukan keazaman dan kesabaran yang tinggi. Mana taknya, hari nih ajar, sekejap lagi dah lupa. Itu belum kira lagi dengan pelajar yang ada masalah sikap, melawan guru dan sebagainya. Jadi jika diberi kelas belakang, sematkan dalam hati, "Aku harus sabar" 13947 kali

 
2. Kurangkan Bercakap
Jika kita teliti betul-betul, pelajar kelas belakang ini tak suka jika dengar kita bercakap banyak-banyak. Lagi teruk kalau kita lagi banyak berleter, daripada bercakap. Maka elakkan lah daripada banyak bercakap, sebaliknya lebih banyak buat aktiviti dengan mereka. Biar mereka sibuk membuat perkara, bukan mendengar.



11 Tips Mengajar Kelas Belakang
Biarkan mereka dengan lebih banyak aktiviti
 
3. Ingat Nama Mereka
Pelajar kelas belakang biasanya jarang diberi perhatian dan 'kasih sayang' daripada guru. Malah kadang-kadang ada sesetengah guru, nama pelajar pun tak ingat. Maka dengan sedikit usaha menghafal nama mereka, secara automatic mereka akan rasa lebih sentimental dan rasa lain. Ada juga cikgu yang ingat nama mereka.

 
4. Kenal Tahap Murid
Bagi guru yang jarang ada pengalaman di kelas belakang, kadang-kadang jangkaan mereka kadang-kadang melebihi kebolehan murid. Mana nak sama bakat kelas A dengan bakat pelajar kelas K. Tapi kalau kita tahu tahap mereka, dan minat mereka, maka secara tak langsung dapat merancang aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan tahap kebolehan mereka. 


11 Tips Mengajar Kelas Belakang
Kenalpasti tahap mereka bagi membolehkan kita rancang aktiviti yang sesuai
 
5. Pandai Tarik Perhatian
Budak kelas belakang sangat mudah terpesong focus mereka. Maka guru yang baik, adalah guru yang dapat menarik perhatian mereka, melalui penampilan, aktiviti, atau apa saja.

 
6. Layan Perangai Mereka
Pelajar kelas belakang ni biasa nya macam-macam sket perangai. Kadang-kadang memang mintak kasih sayang betui. Jadi maka layankan ajer lah perangai mereka sekali sekala, dalam usaha merapatkan hubungan guru dengan pelajar. Tapi jangan lebih-lebih, nanti naik kepala pulak. Ingat yer, layan secukup rasa.
 
 
7. Banyakkan Pujian
Jangan lupa bahawa peneguhan yang positif sangat banyak memberi impak positif kepada minda separa dalam murid. Jadilah seperti orang Korea dan Jepun, yang sentiasa ringan mulut nak memuji, walaupun halnya kecik sahaja. Puji baju mereka pakai kemas, walaupun tidak mahal. Puji hasil kerja mereka walaupun buruk, tetapi atas usaha. Puji sikap mereka bila bertindak baik.

 


11 Tips Mengajar Kelas Belakang
Lukis dan lukis dan lukis
 

8. Banyakkan Melukis
Berkemungkinan besar pelajar kelas belakang ini ramai yang tidak boleh membaca. Maka janganlah sentiasa buat aktiviti yang memaksa mereka menulis dan menulis. Sebaliknya perbanyakkan lagi aktiviti nota melalui gambar atau lukisan.
 
 
9. Pdp di Luar Kelas
Kebanyakan budak kelas belakang nih, cepat merasa bosan dengan sesuatu yang tidak dapat menarik perhatian mereka. Banyakkan pdp yang berlaku di luar kelas. Dalam masa yang sama juga ambil berat dengan isu kawalan kelas dan sebagainya. Jangan sampai macam tak terjaga.



11 Tips Mengajar Kelas Belakang
Ramai pelajar yang suka belajar di luar kelas
 
10. Hukum dengan Kasih Sayang
Jika terpaksa juga menghukum pelajar, nyatakan terlebih dahulu kesilapan mereka dan maklumkan juga bahawa tindakan hukum tersebut adalah bagi tujuan sayang. Bagi guru yang beragama Islam, boleh lah cuba pendekatan dengan menyebut Bismillah terlebih dahulu. Pasti cair hati mereka. Kalau tak cair pun, sekurang-kurangnya dia dapat redho dihukum guru.


11. Pelbagaikan Strategi
Jangan kata murid, guru pun pasti akan bosan jika melalui aktiviti yang berulang. Maka pelbagaikan strategi pembelajaran guru supaya mereka sentiasa rasa teruja dan surprise dengan aktiviti yang guru rancangkan.


11 Tips Mengajar Kelas Belakang
Nak belajar banyak lagi Strategi Pembelajaran Abad 21? Sila hubungi Arefe 013 461 4604

Strategi yang pelbagai dapat membantu pelajar tersebut bukan sahaja seronok dengan aktiviti pembelajaran, tetapi juga memberi kemahiran ekstra seperti pandai bergaul, berkomunikasi dan berfikiran lebih jauh hasil daripada pembelajaran kolaboratif. Pembelajaran Abad ke-21!


Demikian lah 11 tips yang saya dapat kongsikan daripada sedikit pengalaman saya mengajar pelajar-pelajar kelas belakang. Jangan lah pernah merasa down bila diberi kelas seperti ini, kerana di sebalik cabaran tersebut tersembunyi hikmah yang sangat besar untuk jatidiri kita sebagai seorang pendidik. Semoga usaha  kita dipermudahkanNya.

 

Khamis, 17 Ogos 2017

Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017

Setelah berehat sekian lama, maka Majlis Guru Cemerlang Malaysia di bawah pimpinan Haji Rudzli, Guru Cemerlang Gred Khas C, telah menganjurkan Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia untuk tahun 2017. Bertempat di Institut Aminudin Baki Cawangan Utara (IABU), Seminar kebangsaan ini digerakkan melalui Majlis Guru Cemerlang Negeri Kedah dan juga Majlis Guru Cemerlang Negeri Perlis.



Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017

Seminar yang berlangsung selama 3 hari 2 malam ini bertujuan menghimpunkan seramai mungkin Guru Cemerlang seluruh Malaysia bagi sesi peningkatan profesionalisme, di samping mempertemukan GC2 ini bagi menyemarakkan semula semangat dan jiwa pendidik masing-masing.

Selain daripada agenda bermesyuarat dan sesi dialog bagi menentukan hala tuju Guru Cemerlang selepas ini, sesi pembentangan inovasi dan best practises juga bertujuan bagi membugarkan semula semangat GC yang hadir, apatah lagi sekian lama sudah tak ada pertemuan yang seumpamanya sebelum ini.

Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017 kali ini dirasmikan oleh Pengarah JPN Kedah, Datin Paduka Dato' Hajjah Azuyah Hassan, yang juga merupakan  mantan Guru Cemerlang batch pertama dahulu.



Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Wefie bersama Pengarah JPN Kedah, Datin Paduka Dato' Hajjah Azuyah Hassan

Sekalipun terlibat sebagai AJK Pengurusan Seminar yang menguruskan 8 pembentang dan seorang penceramah, saya hanya dapat turut serta pada hari kedua, kerana terlibat dengan Kolokium STEM Zon Utara di USM, Pulau Pinang. Mujur lah ada pasukan yang memang hebat boleh take over, diketuai oleh Cikgu Asmaniza, GC daripada SBPI Kubang Pasu.


Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Team AJK Pengurusan Seminar yang awesome!

Senarai Pembentang Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017

1. Suziyana binti Hashim (SMK King Edward VII, PERAK) - "Gesture Membantu Pemahaman Murid"

2. Hanita binti Ladjaharum (SMK Bandar Kota Kinabalu, SABAH) - Aplikasi Aktiviti LENG-AT Bagi Membolehkan Pelajar Tahap Lemah Terlibat Secara Aktif dan Efektif Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah"


Cikgu Hanita dari Sabah dengan inovasi LENG-AT nya
 
3. Bahtiar bin Sukkor (SMK Dato Ali Haji Ahmad, JOHOR) - Inovasi KOMBeT

4. Mohammad bin Omar (SMK Bunut Susu, KELANTAN) - Meningkatkan Penguasaan Fakta dan Terminologi Berkaitan Tumbuhan Menggunakan Taman Sains RG

5. Jasmi bin Amin (SMK Malim, MELAKA) - Eksplorasi Pintar Haji

6. Norhailmi bin Abdul Mutalib (SMK Jerlun, KEDAH) - Penggunaan Google Form Dalam Peningkatan Akademik Sains


Pembentangan saya, amalan terbaik bilik darjah dalam menggunakan aplikasi Google Form
 
7. Basyira binti Omar (SMKA Alawiyah (P), PERLIS) - Method Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab : Bahasa Arab Dekat di Hati

8. Lee Saw Im (SMK Seri Bintang Utara, WP KUALA LUMPUR) - Teknik "Bocaps Merry Go Round" - Satu Kaedah Meningkatkan Kemahiran Menjawab Soalan Tentang Ikatan Ionik


Bersama dengan Ustaz Jasmi bin Amin, Guru Cemerlang Pendidikan Islam dari Melaka
 
Antara sesi yang membuka mata adalah sesi dialog dengan wakil daripada Bahagian Pengurusan Sekolah Harian dan juga wakil NUTP. Banyak isu-isu yang berkaitan dengan penjawatan Guru Cemerlang dikemukakan dan mohon dipertimbangkan.

Antaranya isu yang dibincangkan adalah:

1. Penjawatan Guru Cemerlang SR yang hanya pada DG48
2. Saranan Guru Cemerlang bertukar kepada SISC+
3. Guru Cemerlang yang masuk ke laluan timebased
4. Beban tugas Guru Cemerlang di sekolah
5. Tanggungjawab Guru Cemerlang di sekolah
6. Cabaran Guru Cemerlang di mata pendidik


Manakala bagi sesi perkongsian ceramah Pembelajaran Abad ke-21 oleh Dr Norliza Khusairi, dari IPDA pula, banyak memberikan pembugaran semula mengenai bagaimana menjadi guru yang efektif (berkesan) dalam mendepani anak murid abad ke-21.


Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Dr Norliza Khusairi, Pensyarah Kanan IPG Kampus Darulaman

Paling saya tertarik adalah melalui penggunaan frasa LEARN, UNLEARN and RELEARN. Petikan kata-kata Alvin Toffler ini kemudiannya diterjemahkan dengan bahasa yang lebih mudah.




Adalah dalam kita nak menjadi guru yang berjaya, berkesan, dan mampu mendepani cabaran mendatang, maka hendaklah kita mampu untuk LEARN (belajar), kemudian boleh UNLEARN, supaya ada ruang untuk kita RELEARN semula.

Sangat bertepatan dengan konsep pembelajaran untuk sepanjang hayat, maka sentiasa lah menimba ilmu kerana ilmu itu takkan pernah habis untuk dipelajari.

Secara keseluruhannya, saya merasakan penganjuran seminar ini sangat lah memberi makna kepada saya sebagai Guru Cemerlang. Bertemu dengan rakan GC daripada seluruh Malaysia, banyak membuka mata saya mengenai sumbangan dan peranan yang dimainkan oleh Guru Cemerlang di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.


Video Sumbangan dan Anugerah Guru Cemerlang seluruh Malaysia
  
Bersama YDP Majlis Guru Cemerlang Malaysi, Tn Haji Rudzli GC Gred Khas C Geografi
 
Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Bersama Guru Cemerlang dari Melaka
 
Bersama GC dari Perak, Cg Bonsu dan Cg Suzie
 
Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Cg Juilis, Guru Cemerlang Bahasa Melayu dari Sabah
 
Guru Cemerlang Matematik, Cg Nizam dari Negeri Sembilan
 
Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
Bersama GC dari Johor dan Terengganu
 
Seminar Kebangsaan Guru Cemerlang Malaysia 2017
GC Kedah, semuanya subjek kepakaran Kimia kecuali saya
 
Guru Cemerlang Negeri Perak
 
Bersama YDP Majlis Guru Cemerlang Kedah yang baharu, Cg Noranuwi

Rangkaian baharu ini memungkinkan gerakan Guru Cemerlang dapat diperkasakan lagi dengan kolaborasi antara mereka yang akhirnya sama-sama meningkatkan kualiti pendidikan anak-anak Malaysia. Bergerak secara berkumpulan itu lebih baik!

Semangat dan nilai positif yang ada daripada Guru Cemerlang yang hadir juga sebenarnya banyak menyuntik semangat kepada saya untuk terus meneruskan kecemerlangan pada tahap yang tertinggi.

Harapan saya, semoga pergerakan Guru Cemerlang selaku barisan paling hadapan pendidik ini diteruskan dan diperkasakan lagi. Semoga kita sama-sama bergerak ke arah yang lebih baik dalam meningkatkan kualiti pendidikan Malaysia. Amin!




Selasa, 15 Ogos 2017

Kolokium STEM Zon Utara 2017

Selesai program STELR STEM di RECSAM bersama rakan baru dari seluruh Malaysia, saya bergerak ke USM bagi  program Kolokium STEM Zon Utara 2017 yang berlangsung di sana. Teruja juga untuk terlibat memandangkan content STEM yang masih baharu dan juga saya sendiri terlibat mengendalikan satu sesi bengkel PdPc STEM.


Kolokium STEM Zon Utara 2017
Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang

Kolokium berlangsung pada hari Sabtu, 12 Ogos 2017 menggabungkan insitusi pendidikan dari seluruh negeri Perlis, Kedah, dan Pulau Pinang. Dianggarkan sehingga 2500 peserta telah terlibat dalam kolokium STEM bagi negeri-negeri Utara ini.

Setiap sekolah perlu menghantar 5 orang wakil, seorang Pengetua / Guru Besar, seorang kaunselor, seorang wakil PIBG dan dua orang guru STEM bagi subjek yang berbeza.


Kolokium STEM Zon Utara 2017
Pasukan SMK Jerlun dihadiri oleh Pengetua, Kaunselor Hafiza, Wakil PIBG Cg Niza dan Cg Shida

Saya rasa ini tindakan yang sangat bijak. Usaha men"STEM"kan pelajar seharusnya adalah usaha kolaboratif bersama daripada semua pihak. Setiap pihak ada bahagian masing-masing yang perlu dijalankan, bukan sekadar memperkenalkan STEM, malah membudayakan STEM dalam kehidupan seharian.

Bagi saya pengendali sesi bengkel PdPc STEM, saya merasakan akan keperluan untuk warga guru kembali kepada pengajaran sebenar yang berasaskan eksplorasi murid, menggunakan pendekatan PdPc STEM, seperti inkuiri, problem solving dan juga project-based learning. Maka saya rancangkan satu sesi bengkel yang boleh memberi pendedahan bagaimana PdPc seumpamanya dapat dijalankan oleh warga guru.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Suasana masa pendaftaran

Sesi pendaftaran peserta kolokium berlangsung di perkarangan foyer Dewan Tunku Syed Putra dan diuruskan oleh JPN masing-masing. Setiap peserta menerima brochure dan juga aturcara majlis. Seterusnya masuk ke dewan. Terimbau kenangan zaman belajar di USM suatu ketika dahulu. 


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Suasana dalam dewan

Ucaptama diberikan oleh Naib Canselor USM, iaitu Prof Datuk Dr Asma Ismail. Antara perkara yang menarik untuk saya kongsikan adalah satu petikan ayat beliau, "Tibalah masanya untuk kita ambil serius dengan STEM, bergerak daripada bukan sahaja atas kesedaran kepada STEM, tetapi juga kepada literasi STEM dan juga paling penting, bagaimana nak engage masyarakat dengan STEM".


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Ucaptama daripada Naib Canselor USM, Prod Datuk Dr Asma Ismail

Majlis kemudiannya dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P Kamalanathan. Kolokium berhenti seketika bagi memberi laluan kepada masa rehat sebelum disambung dengan sesi seterusnya, iaitu forum dan dialog. Kali ini ahli panel yang dibawa adalah terdiri daripada wakil KPM, orang industri dan juga wakil daripada pendidikan tinggi. 


Dialog seumpama ini sangat bagus kerana berjaya menghimpunkan semua pihak yang perlu berkolaboratif membangunkan STEM. Sebelum ini kebanyakan nya lebih bersifat individu, dan bergerak sendiri. Bila ada kombinasi yang sebegini, maka kita boleh faham akan keperluan dan permasalahan pada setiap peringkat, untuk kita atasi bersama.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Pertemuan tak disangka dengan cikgu Sains saya dulu, Cg Mahanom

Selesai makan tengahari sesi disambung lagi dengan sesi bengkel hands on bagi guru-guru STEM. Manakala bagi Pengetua / Guru Besar, Kaunselor dan wakil PIBG masih berada di dewan untuk sesi perkongsian daripada penceramah terpilih.


Dalam perjalanan nak menuju ke bengkel tu, sempat jugak menjeling pameran-pameran yang ada di sepanjang foyer perpustakaan USM sehingga ke bangunan dewan kuliah. Memang banyak pameran dari agensi, IPT dan sekolah yang sangat bagus dan berinovatif.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Saya bergerak ke Bilik Tutorial 104, dengan label PdPc STEM. Dianggarkan seramai 50 orang guru dijangka akan mengikuti bengkel saya ini. Segala persiapan dan kelengkapan bahan sudah disiapkan sejak semalam dengan bantuan daripada pihak KPM (Dr Ihsan dan Puan Aidilina) serta JPN Pulau Pinang (Pn Susilawati).


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Ini lah bilik bengkel saya!

Aktiviti yang saya jalankan adalah Water Filter. Aktviti yang biasa dijalankan oleh guru Sains. Tetapi dengan membuat sedikit perubahan pada approach pdp, inshaAllah pembelajaran STEM jadi lebih bermakna dan mendalam.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Antara hasil kerja peserta bengkel PdPc STEM

Saya jalankan aktiviti hands on bersama guru. Dalam masa yang sama juga saya terangkan apa yang sedang mereka lakukan. Di mana inkuirinya, di mana problem solving nya, bagaimana nak mulakan project based learning, serta mengaitkan semua aktiviti yang dijalankan dengan Pembelajaran Abad 21 yang menumpukan kepada Kemahiran 4C.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang\


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang\


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang


Bermakna di akhir bengkel, amat lah besar harapan saya bahawa guru memahami inkuiri, PdPc STEM, problem solving, project based learning, dan 4C dalam Pembelajaran Abad 21.

Alhamdulillah, sesi bengkel berlangsung dengan baik sekali. Saya sendiri merasakan berpuas hati dapat berkongsi pengetahuan dengan warga guru pada hari ini. Malah feedback yang diterima melalui tools Parking Lot juga menunjukkan ramai peserta bengkel yang semakin jelas dengan halatuju PdPc STEM.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Feedback best daripada peserta bengkel. Muahx!

Selesai sesi bengkel, saya melakukan kerja pembersihan. Serius penat, sebab semuanya daripada persediaan, pelaksanaan dan sehingga selesai bengkel, dilakukan oleh saya seorang. Sempat juga saya suarakan kepada Pn Aidilina, jika ada lagi khidmat saya digunakan, maka amatlah saya berterima kasih jika boleh membawa pembantu untuk menolong tugas saya. Hehhe.. penat woo


Sebelum pulang ke Kedah sempat juga saya bertemu dengan pasukan STEM dari Kementerian Pendidikan Malaysia yang bertungkus lumus dan berkerja keras menjayakan Kolokium STEM bagi ZOn Utara ini, terutamanya Dr Ihsan yang saya tengok tak duduk diam ke sana ke sini.


Kolokium STEM Zon Utara 2017 di USM Pulau Pinang
Pasukan STEM dari Bahagian Dasar KPM yang awesome, diketuai Dr Ihsan

Terima kasih yang tak terhingga buat Dr Ihsan dan Pn Aidilina serta team Bahagian Dasar KPM yang memberikan saya sedikit ruang dan peluang untuk turut sama menyumbangkan bakti dalam sama-sama menjayakan inisiatif STEM di Malaysia.

Sehingga kita bertemu lagi, terima kasih!