About Me

Rawatan Untuk Buta Warna

Tahukah anda masalah penglihatan warna atau pun juga lebih dikenali sebagai buta warna banyak melanda orang lelaki berbanding orang perempuan. Serius? Ya. Dan daripada fakta tersebut juga, dikatakan 5 - 6 % lelaki mempunyai masalah buta warna. Maknanya setiap 100 orang lelaki, ada 5-6 orang yang tidak dapat melihat warna dengan baik! Ramainyaaa... 


Rawatan Terkini Untuk Buta Warna
Lelaki lebih berisiko mengalami masalah buta warna


Bagaimana Buta Warna Boleh Berlaku?
Buta warna boleh berlaku apabila gen yang mengalami mutasi tersebut dipindahkan daripada ibu pembawa kepada anak kandungannya. Walaupun si ibu pembawa gen tidak mengalami masalah buta warna, tetapi kesan tersebut akan ada pada anak tadi.

Perlu juga anda tahu bahawa masalah ini akan berterusan dari lahir sampai bila-bila kerana berlaku disebabkan mutasi yang berlaku pada gen. Kesian kan?


Beza penglihatan yang normal dan mereka yang mempunyai masalah buta warna
Beza penglihatan yang normal dan mereka yang mempunyai masalah buta warna

Ramai yang menderita kerana masalah penglihatan ini. Dan tak kurang juga yang terpaksa mengorbankan cita-cita dan impian kerana dikatakan tidak ada langkah sesuai untuk membantu mereka menangani masalah buta warna ini. 

Lagi tambah kecewa, apabila biasanya perkara ini hanya diketahui apabila mula berkira-kira mencari kerja selepas tamat pengajian. Masa medical check-up. Mesti frust kan?.


Ujian Penglihatan Ishihara untuk menguji masalah buta warna
Ujian Penglihatan Ishihara untuk menguji masalah buta warna

Ya lah. Kalau di Malaysia, mereka dengan masalah buta warna tidak dibenarkan untuk menjadi seorang juruterbang. Malah ada juga kes yang tidak diterima melanjutkan pelajaran ke institusi bagi memburu cita-cita dan impian idaman gara-gara masalah ini. Nak-nak lagi time kena buat ujian warna Ishihara tu kan? Memang mimpi ngeri lah..



Bolehkah Buta Warna Dirawat?
Tapi kini anda dah tak perlu bimbang. Rupa-rupanya dah ada teknologi dan inovasi yang boleh digunakan untuk merawat masalah buta warna. Bukan saja anda boleh dapatkan dalam bentuk kaca mata, tetapi juga ianya sedia dalam bentuk contact lens! Wow!


Kacamata dan contact lens untuk masalah buta warna
Nampak lain sket kan kaca mata untuk orang buta warna

Beberapa ciri yang ada pada contact lens ini juga menjadikan ianya adalah pilihan yang tepat untuk anda. Tiada siapa yang akan perasan lensa nya yang boleh blend in masuk dengan warna coklat gelap anak mata orang Asia nih. Pendek kata, lens nih memang sangat sesuai untuk digunakan setiap hari.

Yang bagusnya lagi, sebab semua kanta mata ini adalah boleh digunakan secara kekal dan hanya perlu diganti jika dah rosak atau pun anda hilangkan. Hehehe..


Kacamata dan contact lens untuk masalah buta warna
Satu lagi kaca mata bagi merawat masalah buta warna

Maka cubalah google ujian warna Ishihara dan uji tahap penglihatan anda. Jika anda berdepan dengan kesukaran untuk membaca nombor-nombor pada plat Ishihara ini, silalah hubungi pihak di bawah untuk membantu anda.


Usj Optometrist 28, Jalan USJ 10 / 1E Taipan, Subang Jaya, Selangor


Usj Optometrist
28, Jalan USJ 10 / 1E Taipan, Subang Jaya, Selangor, MALAYSIA
Tel : 03-80119038


Call dulu ya untuk buat temujanji pemeriksaan mata. Boleh juga LIKE page facebook mereka di https://www.facebook.com/pages/USJ-Optometrist/372926482810049 untuk maklumat lanjut. Lagi mudah kan?


Oh ya. USJ Optometrist juga menawarkan harga yang menarik untuk para pelajar bagi membantu mereka mengejar impian ke peringkat lebih tinggi. Untuk pelajar universiti saya tak pasti. Tapi kalau nak mudah, hubungi saja USJ Optometrist!


Suri hati depan mata pun takkan perasan yang awak guna lens buta warna. LOL!

Dan sebagai satu-satunya pengedar sah bagi jenis kanta ini di Malaysia, maka mereka menjualnya dengan harga yang lebih murah dan paling penting stok nya sentiasa ada! Jangan lupa cuba tanya mereka ya.. 

Semoga teknologi ini membantu anda menggapai impian!




Catat Ulasan

22 Ulasan

  1. tak sangka eh ada cara untuk atasi masalah rabun warna ni.

    BalasPadam
  2. masa kecik2 dulu tak paham kenapa org tua selalu tertukar antara warna biru dan hijau. rupanya ada masalah rabun warna.

    BalasPadam
  3. Berapa harga untuk contact lens tu ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. contact lens tu boleh pakai dan disimpan lama, i beli sebab dari sabah, susah nak cari lens ni. kini dah pass exam, simpan je nanti pakai lagi bila perlu.

      Padam
    2. Kire murah tu.. Sbb sy tgk kalau dekt luar dr malaysia boleh cecah $8900.

      Padam
    3. Hai boss...kamu orang sabah ka...bole minta number tel ko? Maw minta sharing bah...sbab sy pun mngalami msalah yg sma ni

      Padam
    4. Hai boss...klu beli lens brp ya

      Padam
  4. Assalammualaikum abg maaf ye tanya soalan tgh malam ni nak tanya saya dapat diploma teknologi maklumat and saya ni menghidap penyakit buta warna adakah saya boleh ambik bidang ni? Dan boleh ke saya dapat keje lepas belajar huhu .��

    BalasPadam
  5. tkde sape nk bagi pinjam ke esok nk test ujian komputer kereta la hmmm

    BalasPadam
  6. Tak dapat masuk tentera kerana buta warna.. Boleh xdirawat Sebab nk mtok plop tentera

    BalasPadam
  7. dekat ane ni???area melaka atau jb xde kew???

    BalasPadam
  8. Kalau sewa lens tu utk temuduga shj dikira brp harganya?

    BalasPadam
  9. Balasan
    1. berminat untuk beli atau sewa daripada tuan???tq

      Padam
    2. Boleh wassap saya 0174132816

      Padam
    3. Sya nak sewe bolh tak tuan.. Wsp sya 01140422511

      Padam