.

.

ISU DAN KONTROVERSI PENDIDIKAN MALAYSIA 2016

Imbas kembali isu dan kontroversi dunia pendidikan Malaysia sepanjang 2016

80 HARI DI KOREA

Ikuti kembara saya sebagai guru pertukaran di Korea

PANDUAN LENGKAP PEMBELAJARAN ABAD 21

Menelusuri segenap sudut Pembelajaran Abad 21

PANDUAN MEMOHON GURU CEMERLANG

Panduan Memohon Guru Cemerlang : Dokumentasi dan Filing

KOLEKSI 100+ IDEA KREATIF SAINS

Dapatkan idea kreatif pengajaran dan pembelajaran Sains

Sabtu, 30 Julai 2016

Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa

Kali ini berpeluang untuk buat perkongsian di sekolah yang selalu saya jejakkan kaki ke sini, iaitu SMK Megat Dewa. Selalu ke sini kerana banyak program panitia Sains daerah Kubang Pasu yang diadakan di sini. Mantan pengetuanya, Pn Noriah selaku Pengerusi Panitia Daerah dan juga Guru Cemerlang Sains, Pn Norseiah yang juga Setiausaha merupakan gandingan mantap bagi program pembangunan panitia sains peringkat daerah.


Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa


Oleh kerana mendapat jemputan daripada Pn Norseiah yang juga banyak membantu saya dalam hal-hal yang berkaitan dengan Sains PT3 di daerah ini, maka saya gagahkan juga diri. Pelik juga kan kalau tak dapat nak menolong rakan-rakan seperjuangan dalam daerah yang sama, sedangkan kawasan lain kita boleh 'langgar'. Maka hari ini sampailah saya ke SMK Megat Dewa.

Program dijalankan di dalam dewan utama. Memuatkan sehingga hampir 200 orang pelajar Tingkatan 3, keadaan sebenarnya agak sesak dan sedikit panas. Ramai sangat pelajar. Tetapi komitmen mantap daripada rakan guru Sains di SMK Megat Dewa, sangatlah membantu saya untuk mengawal disiplin sepanjang sesi perkongsian berlangsung.


Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa


Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa


Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa


Tapi dalam pada tu paling menarik perhatian saya adalah tiba-tiba terdengar bunyi pelajar menjerit. Rupanya ada ular yang masuk ke dalam dewan. Huhuhu.. Kus semangat. Bertempiaran jugak lah pelajar-pelajar melarikan diri di dalam dewan. Walaubagaimanapun, atas tindakan pantas beberapa orang pelajar lelaki, keadaan telah berjaya redha semula. Ular juga sudah ditangkap. Keadaan kembali aman. Hahahaha..

Apa-apa pun, saya gembira kerana dapat berjumpa dengan adik-adik PT3 di SMK Megat Dewa. Walaupun malu-malu, tapi mereka masih memberikan tumpuan dan kerjasama sepanjang sesi 2 jam. Pelajar perempuan nampaknya lebih aktif bertanya dan cuba menjawab berbanding pelajar lelaki. Pelajar lelaki pun ada. Tapi tak seramai pelajar perempuan lah. Tahniah semua..


Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa


Saya ambil kesempatan nak ucapkan jutaan terima kasih kepada Panitia Sains SMK Megat Dewa, terutamanya Cikgu Norseiah yang sudi menjemput saya berkongsi sedikit ilmu saya dengan adik-adik Tingkatan 3 di sini. Tak lupa juga terima kasih atas layanan baik daripada rakan-rakan guru Sains, Cikgu Syakirah, Cikgu Syikin, Cikgu Habibah, Cikgu Nor Azimah dan Cikgu Zuraida. Terima kasih banyak-banyak!


Ceramah Sains PT3 di SMK Megat Dewa


Dan semestinya buat adik-adik calon PT3 di SMK Megat Dewa, saya doakan yang terbaik buat kalian. Usaha sepenuh usaha. Semoga mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam keputusan PT3 2016, terutamanya bagi subjek Sains. Amin!






Rabu, 27 Julai 2016

Iklan Pengambilan Guru Vokasional Secara Interim di Kolej-Kolej Vokasional 2016

Bagi mereka yang berminat untuk menjadi guru vokasional secara interim di Kolej-kolej Vokasional Kementerian Pendidikan Malaysia, boleh lah cuba memohon jawatan pengambilan tersebut. Tarikh tutup adalah pada 7 Ogos 2016 (Ahad). 


Iklan Pengambilan Guru Vokasional Secara Interim di Kolej-Kolej Vokasional 2016


Berikut adalah sedikit perkongsian mengenai tawaran iklan tersebut:

Keterangan Program
Tajuk : 
Pengambilan Guru Vokasional secara interim untuk ditempatkan di Kolej Vokasional KPM Ambilan Tahun 2016.

Nama Perjawatan : 
Guru Vokasional Secara Interim

Tempoh Interim : 
Sehingga dilantik secara tetap oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Malaysia

Perlu mengikuti latihan DIploma Perguruan Lepas Ijazah (DPLI) secara Mod Latihan Perguruan Kursus Dalam Cuti (KDC) di IPGM dalam tempoh yang ditetapkan.


Syarat Kelayakan Asas 
1. Warganegara Malaysia
2. Sihat tubuh badan
3. Umur tidak melebihi 35 tahun pada 1 Januari 2016
4. Memiliki kelulusan akademik sekurang-kurangnya :
                   a. Lulusan ijazah kejuruteraan/vokasional Universiti awam (rujuk syarat khusus)
                   b. Lulusan ijazah kejuruteraan/vokasional IPTS (rujuk syarat khusus)

5. Bidang yang ditawarkan:
          a. Elektrik
          b. Elektronik
          c. Kimpalan
          d. Automotif
          e. Pemesinan Industri
          f. Penyejukbekuan dan Penyamanan Udara
          g. Pembinaan
          h. Kejuruteraan Mekanikal
          i. Kejuruteraan Awam
          j. Pelancongan

6. Keutamaan adalah kepada calon yang mempunyai SKM dan pengalaman bekerja di industri dalam bidang berkaitan



Bagi yang berminat, dan ingin mendapatkan maklumat lanjut, boleh rujuk IKLAN di sini. Selamat maju jaya saya doakan untuk anda semua!





Tindakbalas Asid Dan Logam

Sedikit perkongsian mengenai aktiviti ringkas bagi menguji tindakbalas asid dengan logam. Bagi ujikaji ini, pelajar menggunakan asid hidroklorik. Manakala bagi logam pula, pita magnesium digunakan. 


Tindakbalas Asid Dan Logam


Prosedur ujikaji ini mudah saja. Boleh tonton video di bawah untuk mengukuhkan lagi pemahaman anda.




Pemerhatian daripada tindakbalas antara asid dengan logam ini adalah buih-buih gas terhasil. Kesimpulan yang dapat dibuat adalah, tindakbalas antara asid dan logam membebaskan gas hidrogen.

Selamat mencuba!



Isnin, 25 Julai 2016

Idea P&P Sains : Keadaan Jirim (Sticker)

Kali ini menggunakan idea kreatif bersama anak murid Tingkatan 4, bagi tajuk Keadaan Jirim. Beberapa idea yang biasa dilihat dan digunakan oleh guru-guru lain adalah dengan  menggunakan coklat M&M atau plastisin, tapi saya cuba dengan menggunakan sticker bulat berwarna. 


Idea P&P Sains : Keadaan Jirim (Sticker)


Agak menarik bila digunakan pelajar. Pembelajaran dapat dilakukan dengan baik, melalui pertanyaan pelajar seperti :

1. Bolehkah sticker tersebut bertindih?
2. Bolehkah menggunakan pelbagai warna bagi suatu keadaan jirim?
3. Ada perbezaan antara sticker pada cecair dan gas?


Idea P&P Sains : Keadaan Jirim (Sticker)


Pertanyaan di atas, jika dijawab dengan baik oleh guru, mampu memberi kefahaman yang lebih baik kepada pelajar. Guru boleh mengambil peluang untuk memberikan konsep yang betul kepada keadaan zarah pada jirim yang berbeza, dengan menggunakan Teori Kinetik Jirim. 




Semoga perkongsian ini mampu memberi manfaat kepada semua. Idea mudah, tapi inshaAllah berguna. Selamat berkreatif!



Ahad, 24 Julai 2016

Ceramah Sains PT3 di SM Sains Kubang Pasu

Minggu ini saya berpeluang untuk berkongsi ilmu bersama adik-adik SM Sains Kubang Pasu. Sebenarnya sekolah ini tak asing bagi saya. Pada tahun lepas juga saya terlibat sebagai guru kelas tambahan bersama calon PT3 di sana. Sekadar membantu apa yang terdaya saya. Maka tahun ini, sebaik sahaja mendapat jemputan daripada Ketua Panitia Sains, Cikgu Zainab, maka saya terima memandangkan lokasinya yang dekat.


Ceramah Sains PT3 di SM Sains Kubang Pasu


Bertempat di Pendang Lake Resort, saya sudah berangkat ke sana seawal 7 pagi daripada Perlis. Perjalanannya mudah. Hanya naik highway dan turun melalui Exit Pendang. Kemudian beberapa kilometer, sampai lah ke tempat yang dituju. 1 jam perjalanan sahaja.

Calon PT3 SM Sains Kubang Pasu pada tahun ini lebih kurang 143 orang pelajar. Jika tak salah saya. Semuanya dah ready dalam dewan. Segak memakai baju t-shirt batch mereka dengan warna purple hitam. Lawa!

Perkara paling menarik, tentulah apabila disambut oleh para pelajar, dengan jeritan 'ANNYEONGHASEYO'!! Hahhaha.. terus ketawa besar saya dengar. Terimbau pulak kenangan di Korea. Gitu..

Alhamdulillah. Sebab budak-budak nih bijak-bijak belaka, maka perkongsian menjadi lebih mudah. Aktif sungguh budak-budak nih. Dan seperti biasa, pemahaman mendalam terhadap beberapa konsep Sains masih menjadi masalah kepada pelajar. Mereka faham konsep yang berkaitan dengan isu yang diberi. Tetapi bila diminta untuk menceritakan lebih lanjut, hmmm.. ke laut jawabnya.


Ceramah Sains PT3 di SM Sains Kubang Pasu


Tapi inshaAllah mudah-mudahan dengan perkongsian dan beberapa tips yang diberi, diharapkan dapat membantu adik-adik di SM Sains Kubang Pasu ini untuk belajar dengan lebih baik dan seterusnya dapat keputusan PT3 yang cemerlang, terutamanya bagi subjek Sains!

Cikgu doakan semua calon PT3 di SM Sains Kubang Pasu nih mendapat A untuk subjek Sains!! Amin!


Ceramah Sains PT3 di SM Sains Kubang Pasu


Apa-apa pun saya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada pihak sekolah SM Sains Kubang Pasu (KUPSIS), terutamanya Panitia Sains yang sudi menjemput saya bagi berkongsi sedikit ilmu saya dengan adik-adik ini. Semoga menjadi ilmu yang bermanfaat! 



Selasa, 19 Julai 2016

Ceramah PT3 Sains di SMK Tun Sharifah Rodziah

Hari ini saya memenuhi jemputan ceramah di SMK Tun Sharifah Rodziah, Kedah. Saat dihubungi oleh Ketua Panitia Sainsnya, memang terus terlintas, ini tentu atas rekomendasi daripada Puan Pengetua mereka yang baharu, iaitu Pn Rogayah. Pn Rogayah merupakan mantan Pengetua sekolah saya sebelum berpindah ke sekolah tersebut.


Ceramah PT3 Sains di SMK Tun Sharifah Rodziah


Dah tentu lah saya 'malu alah' bak kata orang Utara. Mesti menerima jemputan. Mengenang jasa baik Pn Rogayah sepanjang beliau berkhidmat di SMK Jerlun, maka saya terima jemputan tersebut. Juga saya niatkan untuk berkongsi sedikit ilmu yang saya ada dengan adik-adik calon PT3 di sekolah ini. Sama seperti di sekolah lain.

Sesi bermula jam 2.30 petang. Banyak cabarannya. Panas. Baru habis sekolah. Letih dan sebagainya. Tapi Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar.


Ceramah PT3 Sains di SMK Tun Sharifah Rodziah


Perkongsian juga sangat menarik dengan adik-adik SMK Tun Sharifah Rodziah nih. Mereka memang sangat aktif sepanjang berlangsungnya sesi. Pertanyaan saya sentiasa mendapat maklumbalas mereka. Tidak kisah sama ada maklumbalas betul atau kurang atau salah, tetapi penyertaan mereka sangat memberangsangkan.


Ceramah PT3 Sains di SMK Tun Sharifah Rodziah


Beberapa perkara yang sama saya dapat kenalpasti. Pelajar tak dapat nak menerangkan konsep dengan baik. Bermakna juga mereka tidak benar-benar memahami konsep sains di sebalik pembelajaran mereka. Ini menyebabkan pelajar gagal menerangkan dengan baik. Bukan sahaja berlaku di sini. Tetapi juga di sekolah-sekolah lain yang saya pegi ceramah.

Slot 2 jam terisi dengan lancar tanpa sebarang masalah. Saya gembira kerana dapat berkongsi ilmu sebaiknya dengan adik-adik di sini. Semoga mereka memperolehi perkongsian yang bermanfaat. Saya ucapkan selamat maju jaya dan saya doakan semoga mendapat keputusan yang cemerlang untuk PT3, terutamanya bagi subjek Sains.


Ceramah PT3 Sains di SMK Tun Sharifah Rodziah


Terima kasih yang tak terhingga juga buat pihak sekolah SMK Tun Sharifah Rodziah yang sudi menjemput saya ke sekolah mereka. Saya mohon maaf juga jika ada sebarang kelemahan dan kekurangan daripada pihak saya. Semoga kita bertemu lagi pada masa akan datang.




Ahad, 17 Julai 2016

Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak

Untuk tahun nih slow sket saya dalam nak keluar bagi ceramah kepada pelajar Tingkatan 3. Bukan sebab apa. Sebab sibuk dengan undangan aktiviti ceramah dan perkongsian untuk rakan guru pula. Namun pelawaan daripada SABK Maahad Al Ummah, Chemor Perak ini tak dapat saya tolak. Sebab jemputannya dah sekian lama. Maka saya ambil ruang dan peluang kali ini untuk pastikan saya boleh ke sini.


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Memandangkan ini juga kali pertama saya ke area Chemor sana, maka saya bertolak awal dari Perlis. Sempat nak berehat apatah lagi hari ceramah adalah pada hari Jumaat. Tak sangka pula, rupanya sesat sehingga 10km gara-gara mengikut haluan Waze. Tak boleh pakai betul! Terpaksa mohon bantuan Cikgu Hanis, guru yang berurusan dengan saya untuk menghantar location sebenar sekolah. 

Kemudian, ada lagi drama. Kabel yang menyambungkan laptop saya ke LCD projektor tidak dapat berfungsi dengan baik. Sehingga terpaksa tukar laptop. Dan tak dapat pula nak mainkan slideshow presentation saya yang menggunakan Prezi. Hmm.. boleh bayangkan tak betapa nervousnya tu.

Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Tapi alhamdulillah, segala permasalahan dapat diselesaikan dengan baik. Selepas hampir setengah jam, semuanya dapat berjalan dengan lancar. 


Respon adik-adik di SABK Maahad Al Ummah Chemor nih sangat best. Walaupun malu pada mulanya, namun lepas dah beberapa ketika, masing-masing tak sabar nak berikan jawapan. Dah makin berani angkat tangan tanya soalan dan memberikan jawapan mereka. Hmm.. baru happening kan.


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Mungkin sebab dah mula lewat, maka terasa cepat pulak masa berlalu. Sekejap saja dah nak sampai kol 5. Cam rasa tak puas pulak nak bercakap-cakap dan berkongsi pengetahuan dengan adik-adik dan guru-guru di SABK Maahad Al Ummah Chemor nih. Semoga ada rezeki untuk kita berjumpa lagi nanti.


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Ceramah Sains PT3 di SABK Maahad Al-Ummah, Chemor Perak


Apa pun saya nak ucapkan jutaan terima kasih kepada pihak sekolah SABK Maahad Al Ummah Chemor, terutamanya Cikgu Hanis yang banyak berurusan dengan saya bagi jemputan ini. Terima kasih sebab sudi menjemput saya ke sekolah anda yang best nih. 

Kepada adik-adik PT3 di SABK Maahad Al Ummah, Chemor Perak pula saya ucapkan Selamat Maju Jaya. Pastikan dapat keputusan yang cemerlang, terutamanya bagi subjek Sains. Wajib A ok. Semoga Allah merahmati anda semua. Amin!