About Me

Ciri-Ciri Soalan Item KBAT

Penekanan terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) atau juga dikenali sebagai HOTS melihatkan pembinaan soalan dan item-item yang bercirikan KBAT. Sebelum kita pergi lebih jauh, jom kita tengok dulu apa ciri-ciri yang perlu ada dalam soalan berbentuk KBAT.



Ciri-Ciri Soalan Item HOTS KBAT


01. Skop Yang Luas
Item-item KBAT adalah menggunakan skop yang jauh lebih luas daripada pemahaman daripada buku teks. Pengetahuan asas adalah sebagai satu keperluan bagi membolehkan KBAT dipraktikkan dalam cara pembelajaran.


02. Fakta
Fakta kini tidak lagi bersifat spesifik sahaja, malah perlu merentasi masa


03. Bermakna
Soalan KBAT adalah bersifat boleh ditaksir dan juga mempunyai tahap penyoalan yang mencabar pemikiran pelajar


04. Stimulus
Stimulus yang diberikan pada setiap soalan merupakan stimulus pada situasi yang baharu. Dan ini juga bermakna ianya adalah situasi yang bukan lazim bagi murid. 


05. Respon Murid
Respon murid (jawapan) dapat memperlihatkan kepelbagaian dan tidak terhad dengan hanya satu jawapan tertentu. Maka jawapan pelajar adalah mungkin boleh lebih daripada satu jawapan.



Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Jika murid yg belum boleh membaca.adakah boleh menolong dia dgn cara soalan taraf tinggi ni..

    BalasPadam
  2. murid wajib menguasai asas 3m dulu sebelum dpat aplikasikan kemahiran berfikir aras tinggi kbat

    BalasPadam
  3. Adakah sesuatu soalan itu perlu ada KESEMUA ciri-ciri di atas untuk melayakkan soalan itu menjadi soalan KBAT, atau adakah memadai jika ada salah satu daripada ciri tersebut untuk menjadi soalan KBAT?

    BalasPadam
  4. Jabodetabek private tutoring services with teachers traveling to the house. Greater than a huge selection of active tutors are prepared to teach various skills and lessons for the kids to adults ... visit https://privat-sbmptn.vercel.app/les-privat-sbmptn-makasar.html for further

    BalasPadam
  5. Best and also Least expensive Jabodetabek Individual Training, all of our personnel and also teachers arrive to your dwelling, fixed your analyze plan and can pick any industry associated with study ... go to https://kursus-ekonomi.netlify.app/les-privat-ekonomi-matraman.html for further

    BalasPadam
  6. We offer private lessons for PAUD, TK, SD, SMP, SMA, and Alumni. With a and accelerated method, it's hoped it will be able to foster an era of individuals with good morals... for more information https://kimia-exed.blogspot.com/2022/04/les-privat-kimia-di-jakarta-selatan_13.html

    BalasPadam