.

.

ISU DAN KONTROVERSI PENDIDIKAN MALAYSIA 2016

Imbas kembali isu dan kontroversi dunia pendidikan Malaysia sepanjang 2016

80 HARI DI KOREA

Ikuti kembara saya sebagai guru pertukaran di Korea

PANDUAN LENGKAP PEMBELAJARAN ABAD 21

Menelusuri segenap sudut Pembelajaran Abad 21

PANDUAN MEMOHON GURU CEMERLANG

Panduan Memohon Guru Cemerlang : Dokumentasi dan Filing

KOLEKSI 100+ IDEA KREATIF SAINS

Dapatkan idea kreatif pengajaran dan pembelajaran Sains

Ahad, 30 November 2014

Bercuti ke Pontianak : Hari 2

Hari kedua berada di Pontianak. Kami bangun awal pagi, jam 5 waktu Indonesia. Solat dan bersiap nak keluar pada jam 6 pagi. Mujur juga masa tempah hotel menggunakan Agoda, siap sekali dengan sarapan pagi. Jadi senang sket nak bergerak ke tempat lain. Jimat masa. Dah tak perlu cari kedai makan. 



Suasana selepas subuh di Kota Pontianak
Suasana selepas subuh di Kota Pontianak

Sarapan pagi yang disediakan boleh tahan juga. Masakan di Pontianak nih kebanyakkan jenis masakan Minang. Sedap! Tapi sambal dia memang pedas sungguh-sungguh punya pedas. So kalau nak makan bersambal, sila agak-agak yer. 



Sarapan pagi di Hotel Transera, Pontianak

Sarapan pagi di Hotel Transera, Pontianak

Cafe untuk bersarapan ada di Tingkat 8, iaitu tingkat paling atas. Sementara nak menunggu makan tu, saya ambil sekejap masa untuk melihat pemandangan atas Kota Pontianak. Maka bermula lah kembara di bumi Pontianak! Berikut adalah tempat menarik yang boleh anda kunjungi jika melawat ke Pontianak.



#01 - Kota Pontianak
Kota Pontianak daripada pandangan atas hotel tempat saya menginap, iaitu Hotel Transera. Cantik kan?. 



Kota Pontianak daripada pandangan atas hotel

Kota Pontianak daripada pandangan atas hotel

Kota Pontianak daripada pandangan atas hotel



#02 - Sungai Kapuas
Sungai Kapuas adalah sungai besar yang merentasi 2 bahagian utama, iaitu Pontianak dan Siantan. Ada 2 jambatan yang perlu diseberangi jika mahu berulang alik dari Pontianak ke Siantan. 

Jambatan dengan 2 lorong ini boleh tahan jugak panjang. Kagum juga saya melihat sebahagian besar penduduknya bergerak menggunakan motosikal. Ramai giler! Pening kepala menengok nya.. hu3



Sungai Kapuas, Pontianak

Sungai Kapuas, Pontianak

Sungai Kapuas, Pontianak



#03 - Tugu Khatulistiwa
Oleh sebab Pontianak nih berada betul-betul di garisan Khatulistiwa, maka didirikan lah satu tugu bagi untuk tujuan tersebut. Tugu nih berada di bahagian Siantan. Di sini, anda boleh jumpa tugu asal yang dibina masa zaman Belanda. Tugu ini juga merupakan lambang rasmi kepada bandar Pontianak.

Pada waktu biasa, Pontianak sangat panas dan menyengat. Kebetulan kami pegi pada musim hujan. Jadi cuacanya biasa-biasa sahaja. Nasib baik. Harus diingat! Tempat nih wajib pegi untuk yang melancong ke Pontianak.

INFO : Bercuti ke Pontianak : Tugu Khatulistiwa



Tugu Khatulistiwa, di bandar Pontianak

Tugu Khatulistiwa, di bandar Pontianak

Tugu Khatulistiwa, di bandar Pontianak




#04 - Institut Dayakologi
Institut khas bagi mengkaji dan mengumpulkan data mengenai masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat. Institut ini juga bertanggungjawab menerbitkan majalah, buku dan penerbitan yang berkaitan dengan masyarakat Dayak di Indonesia.

Mengikut statistik seperti yang dimaklumkan oleh Encik Songkon, masyarakat Dayak di Kalimantan Barat terdiri daripada 151 sub-suku dengan lebih 186 bahasa yang berbeza. Manakala suku Dayak paling majoriti di Kalimantan Barat ini adalah dari suku Kanayatn.

INFO : Bercuti ke Pontianak : Institut Dayakologi



Institut Dayakologi yang mengkaji dan mengumpulkan data mengenai masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat

Institut Dayakologi yang mengkaji dan mengumpulkan data mengenai masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat

Institut Dayakologi yang mengkaji dan mengumpulkan data mengenai masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat



#05 - Aloe Vera Centre
Pontianak juga terkenal dengan produk aloeveranya. Ladang yang diusahakan oleh pemerintah Indonesia ini merupakan ladang aloevera yang digunakan bagi tujuan penyelidikan dan bantuan kepada peladang aloevera.

Di sini anda akan temui 2 jenis aloevera yang ditanam. Satu bagi tujuan kosmetik, manakala satu lagi bagi kegunaan dalam makanan atau minuman. Kagum tengok saiz kegemukan aloeveranya. Jangan lupa juga untuk minum air aloevera bila dah kat sana.


Aloe Vera Centre di bandar Pontianak

Aloe Vera Centre di bandar Pontianak

Aloe Vera Centre di bandar Pontianak



#06 - Istana Kadriyah
Istana ini adalah bekas kediaman keraton rasmi Kesultanan Pontianak. Mengikut sejarah, Sultan Syarif Abdurrahman alkadrie telah berjaya menghalau Pontianak daripada kawasan tersebut dengan 3 das tembakan.

Tempat pertama jatuhnya peluru tersebut, telah didirikan masjid. Tempat kedua, didirikan tugu peringatan dan tempat ketiga didirikan keraton (istana) ini. Maka di sinilah sejarah Kesultanan Pontianak bermula..

INFO : Bercuti ke Pontianak : Istana Kadriyah



Istana Kadriyah (keraton) kediaman rasmi Kesultanan Pontianak

Istana Kadriyah (keraton) kediaman rasmi Kesultanan Pontianak

Bersama pewaris Istana Kadriyah (keraton) kediaman rasmi Kesultanan Pontianak



#07 - Ayani Megamall
Megamall yang terbesar ada di Kota Pontianak. Boleh dapatkan pelbagai barangan dan pakaian yang lebih standard dan berjenama di sini. Juga di dalam nya ada gedung pakaian yang diberi nama 'Matahari'.



Ayani Megamall Megamall yang terbesar ada di Kota Pontianak

Ayani Megamall Megamall yang terbesar ada di Kota Pontianak

Ayani Megamall Megamall yang terbesar ada di Kota Pontianak



#08 - Taman Budaya
Bagi yang mencintai seni, anda boleh juga berkunjung ke Taman Budaya Kota Pontianak ini. Kebetulan semasa kunjungan saya ke sini, berlangsung appresiasi seni teater dan lakonan bersempena dengan Parade Teater Nusantara 2014.

INFO : Bercuti ke Pontianak : Parade Teater Nusantara 2014



Taman Budaya Kota Pontianak

Taman Budaya Kota Pontianak

Taman Budaya Kota Pontianak



#09 - Museum Kalimantan Barat
Bagi yang meminati sejarah, anda boleh berkunjung ke muzium ini. Sarat dengan info dan sejarah yang menarik mengenai kehidupan 3 masyarakat utama yang ada di Kalimantan Barat ini, iaitu Melayu, Dayak dan juga Cina.



Museum Kalimantan Barat

Museum Kalimantan Barat

Museum Kalimantan Barat



#10 - Rumah Panjang Betang
Rumah panjang masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat. Ini adalah versi baru yang dibina semula dan lebih berfungsi sebagai tempat perkumpulan kebudayaan. Galeri yang disediakan juga boleh bertindak seperti muzium.

Kebetulan pada ketika kami datang, satu pertunjukan kereta dan motosikal diadakan di sana. Maka rumah panjang ini tidak dibuka kepada pengunjung.



Rumah panjang masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat

Rumah panjang masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat

Rumah panjang masyarakat Dayak yang berada di Kalimantan Barat



#11 - Pasar Sudirman dan Pasar Tengah
Deretan kedai-kedai yang menjual pakaian dan cenderamata dengan murah. Telekung dan pakaian solat banyak dijual di sini. Konsep perniagaan seperti ala-ala di Jalan TAR. Bagi kaum perempuan, pasti anda akan suka kalau dapat berkunjung ke sini. Ingat! Survey harga dulu, kemudian jangan lupa mintak tawar menawar.



Pasar Sudirman dan Pasar Tengah

Pasar Sudirman dan Pasar Tengah

Pasar Sudirman dan Pasar Tengah



#12 - Parade Teater Nusantara 2014
Kebetulan semasa kami berada di Pontianak, sedang berlangsung Parade Teater Nusantara 2014 di Taman Budaya Kota Pontianak. Maka ambil kesempatan untuk menonton appreasiasi seni oleh bakat-bakat dari seluruh Indonesia. Teater yang sempat kami tonton bertajuk "Hening" persembahan oleh Sanggar Pojok Jakarta Selatan.

Tahniah juga untuk Ketua Panitia (Pengarah Projek), iaitu saudara Ayyip yang bertungkus lumus memastikan parade sepanjang 44 hari ini berlangsung dengan jayanya.

INFO : Bercuti ke Pontianak : Parade Teater Nusantara 2014



Bersama Ayip, Ketua Panitia Parade Teater Nusantara 2014

Teater Hening oleh Sanggar Pojok Jakarta Selatan semasa Parade Teater Nusantara 2014 di Kota Pontianak

Teater Hening oleh Sanggar Pojok Jakarta Selatan semasa Parade Teater Nusantara 2014 di Kota Pontianak



Seharian jalan-jalan di Pontianak pada hari kedua ini, rasanya sangat berbaloi. Setelah merancang dengan teliti, setiap perjalanan ke destinasi yang nak dituju berjalan dengan lancar dan tanpa dugaan. Alhamdulillah. Minyak kereta juga masih terisi. Esok sebelum balik baru nak diisi. 

So, balik tidur dan bersedia untuk perjalanan pulang pada hari esok. 8 jam lagi nak menempuh perjalan yang panjang. Teruskan membaca Bercuti ke Pontianak : Hari 3




TRAVELOG LENGKAP KE PONTIANAK
Bercuti ke Pontianak : Hari 1 (Perjalanan Pergi)
Bercuti ke Pontianak : Hari 2 (Tempat Menarik di Pontianak)
Bercuti ke Pontianak : Hari 3 (Perjalanan Balik)


Bercuti ke Pontianak : Hari 1

Untuk cuti sekolah pada tahun ini, saya balik ke kampung di Perlis lebih lewat dari biasa. Ini disebabkan saya bertugas sebagai pengawas peperiksaan SPM. Nak dijadikan cerita, banyak pula masa senggang sementara nak menunggu paper SPM yang terakhir, maka otak nih mula lah ligat fikir mana nak pegi jalan. So, tak susah nak dapatkan destinasinya. Dah lama rancang, namun belum ada kesempatan. Itulah percutian ke Kota Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia.



Kota Pontianak dari atas hotel
Kota Pontianak dari atas hotel


Survey Awal
Oleh sebab ini kali pertama saya nak ke Pontianak, maka amatlah perlu untuk dibuat survey sebelum bercuti di sana. Bacaan daripada blog-blog yang mencatatkan perjalanan ke Pontianak adalah sangatlah membantu. Terutamanya yang berkaitan dengan dokumen penting yang diperlukan dan juga tempat menarik untuk dilawat. 



Dokumen penting, catatan blog dan Surface untuk catatan perjalanan
Dokumen penting, catatan blog dan Surface untuk catatan perjalanan

Namun disebabkan kota Pontianak ini bukanlah destinasi pelancongan yang popular dalam kalangan rakyat Malaysia, maka agak susah sedikit nak dapatkan rujukan yang lengkap dari mana-mana blog. Terpaksa lah, buat survey dengan lebih memakan banyak masa. 



Keberangkatan
Perancangannya adalah untuk masuk ke Pontianak pada hari Khamis. Kemudian berjalan-jalan dan melancong di tempat menarik di sana pada hari Jumaat. Balik ke Malaysia pada hari Sabtu. Ahad boleh berehat. Isnin sambung balik tugas sebagai pengawas.

Pintu masuk utama ke Pontianak adalah melalui Tebedu, daerah kecil di Serian. Agak jauh juga perjalanan dari Sibu jika nak ke Serian, lebih kurang dalam 341 km, memakan masa hampir 6 jam dengan menggunakan kereta. Manakala daripada Tebedu nak ke Pontianak adalah berjarak lebih kurang 245km. 



Peta dari Tebedu (Malaysia) ke Pontianak (Kalimantan Barat, Indonesia)
Peta dari Tebedu (Malaysia) ke Pontianak (Kalimantan Barat, Indonesia)

Walau bagaimanapun, catatan daripada blog menunjukkan perjalanan Tebedu - Pontianak (dengan faktor keadaan jalan dan muka buminya) mengambil masa selama hampir 8 jam. Jadi, bagi mengelakkan perjalanan pada waktu malam di Indonesia, maka saya dan rakan, Ustaz Faris bergerak dahulu ke Kuching, dan menetap di rumah kawan, Cikgu Radzif pada hari Rabu. Awal pagi Khamis barulah mula bergerak masuk ke Tebedu.



Urusan Dokumen
Dari Kuching, kami bertolak pada jam 8.45 pagi dan tiba di Serian pada jam 9.45 pagi. Kemudian dari Serian, bertolak ke Tebedu yang jaraknya lebih kurang 42 km. Sampai di Tebedu, kami isi minyak kereta penuh di Stesyen Petronas Tebedu, iaitu stesyen minyak yang terakhir di bahagian Malaysia.



Stesyen Petronas Tebedu, iaitu stesyen minyak yang terakhir di bahagian Malaysia
Stesyen Petronas di Tebedu

Di sini kemudahannya agak lengkap. Ada surau, tandas, ATM, dan kedai mini. Dapat juga lah nak berehat dan beli segala keperluan sebelum masuk ke Pontianak. Kemudian terus bergerak ke sempadan.



Imigresen Malaysia di sempadan Tebedu - Entikong
Imigresen Malaysia di sempadan Tebedu - Entikong

Langkah pertama yang kami buat bila berada di sempadan ini adalah menguruskan dokumen kereta untuk dibawa keluar dari Malaysia. Yang ini adalah dengan Kastam Malaysia. Prosesnya agak rumit bagi yang pertama kali seperti kami. Namun secara ringkasnya, ini adalah prosedurnya:

1) Urus kenderaan keluar dari Malaysia (Kastam Malaysia)
2) Urus pergerakan orang keluar dari Malaysia (Imigresen Malaysia)
3) Lapor untuk keluar dari Malaysia (Polis Malaysia)
4) Urus kenderaan masuk ke Indonesia (Kastam Indonesia)
5) Urus pergerakan orang masuk ke Indonesia (Imigresen Indonesia)
6) Lapor untuk masuk ke Indonesia (Polis Indonesia)

Untuk panduan lengkap, boleh rujuk entri saya Prosedur Bawa Kereta Masuk ke Indonesia.


Proses di sini mengambil masa sehingga 2 jam! Lama sungguh. Banyak yang nak dibuat dan diuruskan, terutamanya jika anda membawa kenderaan sendiri. Kalau pegi dengan bas, mungkin lebih cepat sedikit. 



Imigresen Malaysia di sempadan Tebedu - Entikong


Kawalan polis sebelum melangkah masuk ke Indonesia


Nak dijadikan cerita juga, kebetulan pada waktu kami berurusan, ada lawatan rasmi Menteri Indonesia yang berkaitan dengan sempadan Indonesia-Malaysia. Maka penuh lah dengan orang awam, dan pasukan keselamatan mereka di sini. Mungkin ini juga faktor yang menyebabkan urusan di sini lebih lama daripada biasa.



Sempadan pintu masuk ke Indonesia, Entikong
Sempadan pintu masuk ke Indonesia, Entikong


Bergambar dengan Polisi Indonesia
Bergambar dengan Polisi Indonesia

Lawatan kerja Menteri Indonesia dari Jakarta
Lawatan kerja Menteri Indonesia dari Jakarta

Selesai segala urusan, maka masuklah kami ke bumi Indonesia!



Bumi Indonesia
Sebaik melangkah masuk ke Indonesia, pekan kecil yang menanti dan bersebelahan dengan Tebedu adalah pekan Entikong. Ingat juga nama tempat ini, sebagai rujukan untuk anda kembali ke Malaysia nanti. Di kawasan Entikong ini, banyak sekatan jalanraya oleh pasukan Indonesia diadakan. Mungkin menjaga keselamatan kawasan sempadan.



Antara pemandangan sepanjang jalan ke Pontianak
Antara pemandangan sepanjang jalan ke Pontianak

Di kawasan ini dah boleh mula nampak kawasan perumahan rakyat Indonesia. Boleh nampak jurang yang jelas antara rakyatnya. Yang miskin, rumah nya macam pondok saja. Yang kaya pulak, rumah macam istana. Gereja dan masjid berada penuh di sepanjang jalan, bersilih ganti. 

Jalanraya nya jugak tidak terlalu teruk seperti yang mungkin kita bayangkan. Ada kawasan yang bagus, ada juga yang berlubang. Ada yang sedang dibaiki. Kesimpulannya tak ler teruk sangat. OK lah..



Sekolah di Indonesia
Saya sebenarnya teruja nak tengok kemudahan awam mereka, terutamanya sekolah. Di Indonesia, sekolah rendahnya dikenali sebagai SD (es.de), iaitu Sekolah Dasar. Sekolah menengah pula dikenali sebagai SMP (es.em.pey) dan juga SMA (es.em.aa). Satu untuk menengah rendah, satu lagi untuk menengah atas kalau kat Malaysia.



Antara sekolah yang terdapat di sepanjang jalan
Antara sekolah yang terdapat di sepanjang jalan

Jujurnya, saya rasa kemudahan sekolah di Malaysia, adalah jauh lebih baik daripada kemudahan sekolah di Indonesia. Beza yang sangat ketara. Kalau di Malaysia, sekolah-sekolah di kampung kecil pun kita sudah boleh nampak bangunan yang berblok-blok dan bertingkat-tingkat, di sini keadaannya jauh berbeza. 1 atau 2 blok bangunan saja, dengan keadaan yang dah daif.



Sekolah rendah yang terdapat di dalam kawasan Beduai
Sekolah rendah yang terdapat di dalam kawasan Beduai

Di sepanjang jalan pula kelihatan anak-anak murid yang berjalan untuk pulang ke rumah dari sekolah. Ada yang terpaksa berjalan berpuluh kilometer untuk sampai ke rumah. Kesian tengok mereka. Nak dapatkan ilmu, terpaksa bersusah payah sampai begitu sekali. Maka, untuk kita semua, sila syukur sket yer!



Anak-anak murid  berjalan kaki pulang dari sekolah
Anak-anak murid  berjalan kaki pulang dari sekolah

Dari Entikong, kemudian tiba di Sekayam 30 minit kemudian. Kemudian, jumpa Kembayan dan Sosok. 2 jam kemudian, tiba di Pekan Ngabang, pekan yang paling besar daripada yang kami jumpa sebelumnya tadi. Beberapa kali juga tersesat jalan. Maka, jangan malu jangan segan, turun kereta dan bertanyalah. InshaAllah akan dibantu.



Tugu yang terdapat di persimpangan jalan
Tugu yang terdapat di persimpangan jalan

Kemudian, dari Ngabang, kami bergerak ke Senakin. Kemudian jumpa pekan Anjungan dan akhirnya satu lagi pekan besar, iaitu Sungai Pinyuh. Dari sana, terus ke Pontianak. Semuanya mengambil masa selama 8 jam, seperti yang dirancangkan. Kami tiba di Pontianak pada jam 7.30 petang, bersamaan dengan 6.30 waktu di Indonesia (WIB).


Syukur juga sempat tiba di Kota Pontianak pada waktu baru beransur gelap. Petanda anda sudah tiba di Pontianak, adalah apabila meredahi jambatan Sungai Kapuas, sungai utama di Pontianak.



 jambatan Sungai Kapuas, sungai utama di Pontianak

 jambatan Sungai Kapuas, sungai utama di Pontianak


Maka tempat pertama yang di cari adalah, hotel tempat kami menginap. Alhamdulillah pengalaman kali pertama menggunakan Agoda bagi menempah hotel adalah cukup baik. Saya pilih Hotel Transera, Pontianak dengan harga yang berpatutan. 



Hotel Transera, Pontianak dengan harga yang berpatutan
Hotel Transera, Pontianak

Bayaran semua dibuat menggunakan kad kredit semasa belian. Pilihan bilik juga berdasarkan kepada review dan harga. Tak nak yang terlalu murah, takut kualitinya nanti menyebabkan 'kesengsaraaan' semasa menginap. Jadi kami pilih, bilik untuk 2 orang, dengan bayaran rm166 bagi 2 malam menginap. Ini adalah keadaan sebenar dalam bilik yang kami tumpang berteduh untuk 2 malam ini. OK lah kan?



Hotel Transera, Pontianak dengan harga yang berpatutan

Hotel Transera, Pontianak dengan harga yang berpatutan


Aktiviti malam tak banyak. Disebabkan kami tiba awal, selesai bersolat di hotel, maka terus keluar cari makan. Perut kena isi. Maka mencari lah kedai makan di kawasan sekitar. Mujurlah kami nih jenis yang tak banyak songeh bila menghadap makanan. Maka, apa yang ada, itu lah rezeki kami.

Malam masih muda. Maka bagi memudahkan pencarian tempat-tempat menarik pada hari esok, maka saya dan Ustaz Faris meronda-ronda melihat Kota Pontianak di waktu malam. Sekurang-kurangnya esok mudah sikit kami nak bergerak pada awal pagi.


Dalam jam 10 malam waktu Indonesia Barat (WIB), maka kami pun kembali ke hotel tempat menginap. Mau tidur! Rehat puas-puas setelah perjalanan yang panjang, dan kutip kembali tenaga untuk perjalanan hari esok.. Zzzzzzz


Baca sambungan Bercuti ke Pontianak : Hari 2 . Masa jalan-jalan. Jom tengok tempat menarik yang ada di Kota Pontianak ini!



TRAVELOG LENGKAP KE PONTIANAK
Bercuti ke Pontianak : Hari 1 (Perjalanan Pergi)
Bercuti ke Pontianak : Hari 2 (Tempat Menarik di Pontianak)
Bercuti ke Pontianak : Hari 3 (Perjalanan Balik)