About Me

Isu Pensyarah Kolej Komuniti Hina Sarawak

Pada 5 Mei lalu, seorang pensyarah Kolej Komuniti Betong, yang dikatakan menggunakan nama Jonathan Joseph telah meluahkan cacian dan makian berbaur penghinaan kepada negeri Sarawak di halaman laman sosial Facebook miliknya.
 
Dia dipercayai
mengeluarkan kenyataan memperlekeh dan menghina negeri Sarawak di dalam akaun Facebook beliau kerana kegagalannya berpindah tempat mengajar dari Sarawak. 


Isu Pensyarah Kolej Komuniti Hina Sarawak


Perbuatan tersebut telah menimbulkan perasaan marah dan tidak puas hati di kalangan rakyat Sarawak terhadap pensyarah berkenaan dan boleh mengugat perpaduan negara. 

"KPM amat memandang serius terhadap penyalahgunaan media sosial dalam kalangan penjawat awam khususnya di Kementerian termasuklah daripada kalangan pensyarah, guru dan pendidik," menurut kenyataan akhbar itu.

Sehubungan itu, KPM sedang membuat siasatan terperinci mengenai kes ini dan akan mengenakan tindakan tegas yang sewajarnya kepada pensyarah berkenaan di bawah Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993-P.U.(A) 395/1993 sekiranya dan terbukti telah melakukan kesalahan.



Sumber


Baru 2 tahun datang mengajar, dah meroyan tak tentu arah. Orang lain yang dah banyak tahun pun masih dapat bersabar dan tunggu sehingga tiba masa. Dengan sikap segelintir manusia yang macam nih lah, orang lain pula yang terpaksa tanggung akibat.

Semua tempat tentulah tak sama kalau nak dibandingkan dengan tempat kita sendiri. Tapi kalau pandai sesuaikan diri, inshaAllah kita akan tahu, betapa seronoknya tempat kita yang baru. Apatah lagi tempat kita berkhidmat, mencari rezeki. Jadikan ini satu pengalaman berharga yang tak dapat dijual beli.

Itu baru dapat Betong. Belum lagi dapat Kapit ka.. Belaga ka.. Tak tau nak cakap apa dia jadi.. So, sila guna otak sikit lain kali.

Rezeki kita Allah dah tetapkan. InshaAllah sampai masa nanti, dapat lah jugak transfer. Setiap aturan Allah itu adalah yang terbaik untuk kita. Cuma kita saja yang belum faham. Faham?

Dengar khabarnya dah dipindahkan ke Kuching. Kereta pun dah dijual atas faktor keselamatan. Hu3. Ironinya, masih di bumi Sarawak.

Sekarang nih, siapa yang susah?.



Catat Ulasan

1 Ulasan