About Me

Muhyiddin Hadir Forum Pendidikan Dunia 2014

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melakukan lawatan kerja tiga hari ke sini, bermula hari ini, akan menghadiri Forum Pendidikan Dunia 2014.

Mesyuarat tahunan terbesar menteri pendidikan dari lebih 100 negara itu akan membincangkan amalan masa depan untuk memperkasa sistem pendidikan sejagat.


Forum ke-11 bertemakan Pelan untuk 2015; Membuat Dasar Sebagai Pemangkin Untuk Sedekad: Ukuran, Capaian dan Daya Usaha itu menyediakan landasan untuk menteri pendidikan berbincang visi bagi 2015 sebagai batu loncatan untuk mencapai Matlamat Pembangunan Milenium Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Forum Pendidikan Dunia 2014

Kongsi pengalaman

Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke United Kingdom, Datuk Ahmad Rasidi Hazizi, berkata Muhyiddin adalah antara menteri pendidikan yang akan berucap pada forum itu untuk berkongsi pengalaman Malaysia, termasuk Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015.

Katanya, sempena lawatan, Timbalan Perdana Menteri juga akan melawat Imperial College London. 


Wakil dari negara India
 
Beliau juga menyaksikan Memorandum Perjanjian (MoA) kerjasama penyelidikan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan Imperial College London dan melancarkan Pusat UTM untuk Karbon Rendah Pengangkutan, projek kerjasama dengan kolej terkemuka itu,katanya di sini, semalam.

Muhyiddin juga akan diberi penerangan oleh Cambridge English Language Assessment - laporan awal mengenai Projek Dasar: Mengukur Standard Bahasa Inggeris dan Pengenalan Dasar Untuk Sekolah di Malaysia.


Bincang sistem pendidikan


Projek Malaysia Cambridge bertujuan mengkaji semula sistem pendidikan Bahasa Inggeris di Malaysia dan untuk mentransformasinya supaya pelajar dibekalkan pengetahuan, skil, sikap dan keyakinan untuk berdepan cabaran abad ke-21 seperti digariskan dalam PPPM.


Selain itu, beliau akan menghadiri majlis makan malam bersama Majlis Eksekutif United Kingdom dan Eire (UKEC) 2013/2014 dan sesi sarapan pagi dengan ahli Kelab UMNO United Kingdom. 


Sumber

Catat Ulasan

0 Ulasan