.

.

ISU DAN KONTROVERSI PENDIDIKAN MALAYSIA 2016

Imbas kembali isu dan kontroversi dunia pendidikan Malaysia sepanjang 2016

80 HARI DI KOREA

Ikuti kembara saya sebagai guru pertukaran di Korea

PANDUAN LENGKAP PEMBELAJARAN ABAD 21

Menelusuri segenap sudut Pembelajaran Abad 21

PANDUAN MEMOHON GURU CEMERLANG

Panduan Memohon Guru Cemerlang : Dokumentasi dan Filing

KOLEKSI 100+ IDEA KREATIF SAINS

Dapatkan idea kreatif pengajaran dan pembelajaran Sains

Sabtu, 30 November 2013

20 Aktiviti Cuti Sekolah Yang Bermanfaat

Cuti sekolah tiba lagi. Masa cuti yang panjang seeloknya dimanfaatkan dengan berkesan oleh adik-adik di rumah. Di sini saya nak cadangkan 20 Aktiviti Cuti Sekolah Yang Paling Popular dan Bermanfaat untuk adik-adik lakukan sepanjang cuti sekolah ini. Buat ibu bapa pula, laburkanlah sedikit wang anda bagi pengisian yang bermakna buat anak-anak. Semoga cuti sekolah ini dapat terisi dengan sebaiknya!

20 Aktiviti Cuti Sekolah Yang Paling Popular dan Bermanfaat
 

01. Kem Motivasi
Kem Motivasi sememangnya antara program cuti sekolah yang paling banyak diadakan. Kem Motivasi yang diadakan ini terdapat dalam banyak kategori. Ada yang menumpukan kepada pembinaan sahsiah diri, kepimpinan, akademik dan pelbagai lagi. Pilihlah Kem Motivasi daripada penganjur yang dikenali dan dijamin keberkesanan programnya supaya anda juga berpuas hati dengan hasilnya nanti.


02. Kem Ibadah
Ini juga merupakan kem yang baik untuk adik-adik. Kem Ibadah selalunya akan dipenuhi dengan aktiviti dan program yang berkaitan dengan hal-hal ibadat seperti teknik solat yang betul, memperbaiki bacaan Al-Quraan dan aktiviti pemantapan iman. Malahan kini juga ada kursus pendek cuti sekolah bagi melatih adik-adik untuk mempelajari teknik menghafal Al-Quraan. Mudah-mudahan perkara asas agama ini dapat membimbing adik-adik melayari kehidupan ini ke jalan yang benar.

Kem Ibadah

03. Klinik Sukan
Bagi adik-adik yang meminati sukan pula serta berhajat untuk meneruskan ke peringkat yang lebih tinggi, saya cadangkan adik-adik mengikuti Klinik Sukan. Klinik sukan memang banyak diadakan pada musim cuti sekolah, terutamanya bagi sukan-sukan popular seperti bola sepak, futsal, tenis, badminton, renang dan golf. Bagi yang berkemampuan, bolehlah melantik jurulatih peribadi bagi sukan kegemaran anak masing-masing.


04. Belajar ICT
Penggunaan komputer pada masa sekarang adalah amat meluas dalam kalangan anak-anak. Sekiranya itu adalah minat mereka, maka cubalah didik mereka untuk menggunakannya dengan cara yang berfaedah. Kelas seperti Grafik, Suntingan Video, bina laman web, Coding dan Membina Apps adalah perkara baru yang boleh memberi kelebihan kepada adik-adik. Mungkin dengan mengikuti kelas-kelas berikut membolehkan adik-adik mahir dalam menghasilkan bahan kreatif multimedia suatu hari nanti.

Kelas seperti Grafik, Suntingan Video, bina laman web, Coding dan Membina Apps


05. Kursus Pendek Bahasa
Ini juga merupakan kursus yang bagus untuk adik-adik. Mempelajari bahasa tambahan dapat memberi kelebihan buat adik-adik. Bagi yang lemah menggunakan Bahasa Inggeris, boleh ambil kursus Bahasa Inggeris yang banyak diadakan. Antara bahasa asing lain yang dicadangkan adalah Bahasa Mandarin, Bahasa Arab, Bahasa Jepun dan lain-lain bahasa utama dunia.


06. Kemahiran Bertukang
Kemahiran bertukang juga merupakan aktiviti yang menyeronokkan. Adik-adik boleh mulakan dengan menghasilkan bahan-bahan mudah yang berguna seperti rak buku dan alat tulis. Kemudiannya dengan pengawasan daripada ibu bapa, adik-adik boleh mula menghasilkan bahan yang lebih besar, seperti bangku, reban ayam dan sangkar burung. 


07. Kraf dan Anyaman
Bagi adik-adik yang suka dengan kerja tangan, adik-adik bolehlah mencuba menghasilkan kraf atau pun menganyam. Kraf yang dihasilkan boleh terdiri daripada bahan kertas, plastik, besi dan juga bahan buangan. Boleh rujuk di dalam internet dan bahan bacaan bagaimana menghasilkan bahan kraf yang kreatif dan cantik.


08. Belajar Alat Muzik
Mempelajari penggunaan alat muzik juga merupakan aktiviti yang menyeronokkan. Tambahan pula jika adik-adik merupakan penggemar muzik. Mula lah belajar dengan menggunakan teknik asas terlebih dahulu. Jika berminat, adik-adik boleh teruskan ke tahap yang lebih tinggi. Alat muzik yang dicadangkan adalah gitar, piano, biola dan seruling.

Mempelajari penggunaan alat muzik
 

09. Belajar Berenang
Bagi adik-adik yang masih belum boleh berenang, aktiviti ini adalah amat digalakkan. Tempoh sebulan sudah cukup untuk menjadikan adik-adik seorang perenang yang baik. Tak rugi jika sekiranya adik mempelajari kemahiran berenang. Malah jika berminat selepas ini, adik-adik boleh menjadikannya aktiviti riadah yang rutin.


10. Belajar Memasak
Bagi adik-adik perempuan, ini lah masa untuk belajar memasak terutamanya jika anda tinggal di asrama. Bermula lah dengan menolong ibu di dapur dengan masakan yang biasa dimasak oleh ibu. Jika berminat, teruskan lagi dengan mempelajari masakan dari buku resepi atau dari internet. Cuba juga belajar memasak jenis-jenis kek seperti kek keju, kek cawan dan sebagainya. Tentu lebih menarik kan?


11. Belajar Menari
Ini juga adalah satu aktiviti yang menarik. Adik-adik boleh peruntukkan masa cuti sekolah ini dengan belajar menari. Terpulang kepada adik-adik untuk mempelajari sama ada tarian moden, atau tarian tradisional. Sekurang-kurangnya, adik-adik telah menambah satu lagi kelebihan kepada diri adik-adik. Selain daripada tarian yang disebutkan tadi, mungkin adik-adik juga boleh cuba Zumba, aerobik atau tarian kecergasan lain.

mempelajari sama ada tarian moden, atau tarian tradisional
 

12. Berkebun
Berkebun memang menyeronokkan. Adik-adik boleh memilih sama ada untuk menanam pokok hiasan di sekitar rumah atau menanam sayur. Sekurang-kurangnya dapat juga sayur tadi digunakan untuk makan sendiri atau pun boleh dijual. Jika berkebun bagi tujuan untuk makan atau dijual, pilihlah daripada jenis yang cepat membesar dan memerlukan tempoh yang singkat untuk mengeluarkan hasil. Sempat juga adik-adik merasa hasilnya sebelum kembali ke sekolah.


13. Melancong
Bagi adik-adik dari keluarga yang berkemampuan, keluarlah pergi bercuti dengan keluarga. Aktiviti ini memang sangat menyeronokkan dan juga dapat membuka minda adik-adik. Selain daripada mengeratkan hubungan kekeluargaan, aktiviti ini juga dapat menambah ilmu pengetahuan dan pengalaman adik. Antara pilihan yang baik untuk melancong adalah tempat-tempat bersejarah, tempat menarik, taman tema, pusat pelancongan dan tempat yang belum dilawati.

bercuti dengan keluarga
 

14. Sukan Ekstrem
Ada juga dalam kalangan adik-adik yang meminati sukan ekstrem. Jadi apakata gunakan masa cuti sekolah ini untuk mengasah lagi bakat adik-adik dalam sukan ini. Adik-adik boleh dapatkan nasihat dan tunjuk ajar daripada mereka yang lebih berpengalaman dalam bidang ini. Tapi ingat! Utamakan keselamatan anda sepanjang menyertai aktiviti lasak ini dengan memakai peralatan dan pakaian yang sesuai.


15. Bekerja Sambilan
Ini juga merupakan aktiviti yang menarik dilakukan semasa cuti sekolah. Bagi adik-adik yang berminat mencari duit poket, ini lah masa yang paling sesuai. Pastikan kerja yang dilakukan adalah selamat dan tidak menyalahi undang-undang. Ada kerja sambilan yang boleh dijalankan dari rumah dan ada juga yang di luar. Dapatkan kebenaran ibubapa terlebih dahulu. Jika niat dan tujuan adik-adik betul, inshaAllah ibubapa tak akan keberatan untuk membenarkan adik-adik bekerja sambilan semasa cuti sekolah ini.


16. Membantu Datuk dan Nenek di Kampung
Aktiviti menyeronokkan ini lebih bersifat kekeluargaan, namun ada banyak kebaikan dan manfaatnya. Bagi yang masih mempunyai datuk dan nenek di kampung, ini adalah masa terbaik bagi membolehkan adik-adik mempunyai pengalaman hidup yang berbeza. Cara hidup dan didikan di kampung dah tentu jauh beza dengan kehidupan bersama ibubapa di bandar. Banyak yang akan diperolehi, terutamanya hal-hal dalam melayani orang tua.

Membantu Datuk dan Nenek di Kampung

 
17. Menolong Ibu Bapa di Rumah
Adik-adik yang hanya berada di rumah, boleh juga membantu ibubapa ketika mereka keluar bekerja. Banyak kerja rumah yang boleh dilakukan seperti mencuci pakaian, menyapu sampah, memasak, melipat pakaian dan lain-lain lagi. Sekurang-kurangnya kehadiran adik-adik di rumah sepanjang cuti dapatlah juga membantu meringankan beban dan tanggungjawab ibubapa. Masa untuk berbakti.


18. Melakukan Kerja Amal
Selain daripada membantu ibu bapa, adik-adik juga boleh melakukan kerja amal. Tak perlu memikirkan dan menggerakkan satu kerja amal yang baru. Cukup lah sekadar mencurahkan bakti kepada badan amal kebajikan yang adik tahu. Ajak juga rakan-rakan bagi memeriahkan lagi aktiviti. Banyak kerja amal yang boleh dilakukan seperti membersihkan kawasan masjid dan kawasan perkuburan. Sertai juga badan kebajikan yang membantu memberi makanan kepada gelandangan. Rumah orang tua juga menarik untuk dijadikan tempat untuk kerja amal.


19. Baca Novel / Buku Ilmiah
Bagi adik-adik yang berminat dengan membaca buku, boleh juga meneruskan minat dengan membaca novel atau pun buku ilmiah. Pilih lah daripada senarai novel-novel berkualiti tinggi, supaya adik-adik dapat juga mempelajari teknik menulis yang baik. Buku ilmiah seperti ensiklopedia juga sangat bermanfaat untuk dihabiskan sepanjang cuti ini. Sekurang-kurangnya adik-adik akan dapat memperolehi ilmu pengetahuan baru yang berguna.

membaca novel atau pun buku ilmiah


20. Ulangkaji dan Persediaan Tahun Depan
Mungkin ini adalah aktiviti cadangan musim cuti sekolah yang paling akhir saya utarakan, namun ada manfaat dan juga kelebihannya. Sekalipun mungkin agak membosankan kepada adik-adik, namun persediaan untuk tahun depan adalah amat penting. Apatah lagi jika pada tahun depan, adik-adik bakal berhadapan dengan PBSMR atau pun SPM. Maka sebaiknya, ambil sedikit masa untuk merancang apa yang akan adik-adik lakukan untuk tahun hadapan.


Ini lah serba sedikit 20 cadangan aktiviti cuti sekolah yang berguna dan bermanfaat kepada adik-adik dan juga ibu bapa. Manfaatkan cuti sekolah adik-adik dengan sebaiknya dengan sasaran mempunyai sekurang-kurangnya satu nilai tambah baru kepada adik-adik tahun depan. Kepada ibu bapa juga, tak perlu manjakan anak pada musim cuti sekolah dengan hanya membiarkan mereka menonton tv, bermain games dan melayari Internet sepanjang masa. Cubalah salah satu daripada aktiviti di atas, inshaAllah anda dan anak akan perolehi sesuatu yang bermakna cuti sekolah ini!


Jumaat, 29 November 2013

Kenangan Akhir Dengan Pelajar SPM 2013

Batch pelajar SPM pada tahun ini adalah antara batch yang menjadi kesayangan saya sepanjang saya berkhidmat 7 tahun di sekolah ini. Pada tarikh 27 November yang lalu, itu merupakan tarikh akhir SPM bagi pelajar aliran Sains. Manakala bagi pelajar aliran Sastera pula, masih ada peperiksaan sehingga berakhirnya SPM 2013, iaitu pada 5 Disember ini.


Kenapa mereka jadi kesayangan saya? Sebabnya, hampir separuh daripada mereka pernah diajar oleh saya sejak daripada mereka Tingkatan 2 dulu. Terutamanya pelajar kelas aliran Sains. Ada juga dalam kalangan mereka yang walaupun saya dah tak ajar, namun masih terlibat membantu saya dalam setiap aktiviti yang saya adakan di sekolah. Mereka yang paling banyak bagi support untuk saya.


Oleh sebab itu juga lah, ada antara mereka yang lebih senang untuk menceritakan masalah mereka kepada saya berbanding guru lain. Malah untuk mengisi permohonan ke Kolej Matrikulasi pun, mereka lebih selesa untuk 'menyusahkan' saya daripada pihak yang sepatutnya. Tapi saya ok jer. Tak pernah saya nak rasa terbeban untuk menolong mereka.


Pada hari terakhir mereka di sekolah saya ambil kesempatan untuk bergambar dengan mereka. Sebagai kenang-kenangan. Saya doakan mereka dapat keputusan terbaik, supaya tak perlu jumpa saya lagi tahun depan! Sebab saya nak mereka sambung belajar di Kolej Matrikulasi pula. Besar harapan saya buat mereka. Semoga Tuhan juga permudahkan urusan mereka.

Pelajar kelas 5A dengan pengurus kelas, Cikgu Loh Tuong Chin
Pada malam harinya, saya habiskan masa bersama sekumpulan pelajar lelaki, bekas pemain sofbol pasukan sekolah. Kami adakan majlis BBQ ringkas serta sambutan hari jadi salah seorang pemain. Kumpulan pelajar ini juga adalah kumpulan pelajar yang paling banyak menolong saya sepanjang 2 tahun kebelakangan ini. 

Menolong dalam erti kata melibatkan diri dengan banyak aktiviti yang saya anjurkan, termasuklah kena paksa masa persembahan KPOP untuk Hari Guru 2012, serta Flash Mob sempena tutup sekolah 2012. Maaf tak dapat nak kongsikan banyak gambar sepanjang majlis BBQ, sebab banyak gambar yang tidak menutup aurat.. hu3..


Esoknya pula saya menerima jemputan daripada Pengurus Kelas 5B, Cikgu Mackie untuk majlis perpisahan kelas 5B. Sekalipun saya tidak mengajar kelas ini, namun kebanyakkan daripada pelajar-pelajar ini cukup rapat dengan saya. Kalau tak salah saya juga, ini adalah Majlis ketiga bagi kelas tersebut dan juga merupakan majlis terakhir. Saya menerima jemputan sebagai tanda sokongan saya kepada usaha-usaha yang dilakukan oleh Cikgu Mackie terhadap kelas ini, dan juga sebagai menghargai para pelajar.



Owh ya, tak perlu nak dibimbangkan mengenai makanan dan minuman. Semuanya dijamin halal, sekalipun hanya saya seorang sahaja yang Muslim. Mereka cukup menghormati dan memahami kehendak serta keperluan makanan halal mengikut Islam. Saya sendiri terlibat dalam penyediaan makanan tersebut dalam memastikan menepati kehendak. Berkali-kali mereka tanyakan saya mengenai beberapa perkara, agar semua makanan dan peralatan yang digunakan adalah halal digunakan bagi orang Islam.



Majlis berakhir pada jam 12 tengahari, selepas semua memberi ucapan perpisahan antara satu sama lain. Ada juga yang hampir mengalirkan air mata, memandangkan belum pasti bila lagi mereka akan dapat berkumpul sebegini.




Apa-apa pun saya doakan yang terbaik buat mereka semua. Semoga mendapat keputusan yang cemerlang dan berpeluang melanjutkan pelajaran ke Kolej Matrikulasi atau mana-mana IPTA. Ubahlah nasib anda, supaya dapat mengubah nasib keluarga anda. Semoga berjaya!


Segmen Aku Blogger Malaysia

Sebenarnya saya nih jarang nak join sangat benda-benda segmen / giveaway ke. Kesuntukan masa dan kadang-kadang tak berapa nak faham kehendak penganjur. Hu hu hu. Buat pengetahuan, dulu pun pernah sekali saya ada anjur Segmen 3 Hari Mencari Bloglist Cikgu Hailmi. Sambutan agak memberangsangkan, tapi disebabkan tak pernah anjur segmen, maka kelam kabut jugak lah saya dibuatnya. Itu baru 3 hari, belum buat sebulan! 

Untuk yang berminat dan suka nak join benda-benda segmen nih, saya cadangkan anda join Segmen Aku Blogger Malaysia. Saya join sebab nak support tuan empunya blog, Nur Faizuddin yang selalu bertandang ke sini. Jom kita tengok syarat dan join segmen nih!

http://botak-gambus.blogspot.com/2013/11/segmen-aku-blogger-malaysia.html



SYARAT_SYARAT SEGMEN : 
i. follow blog (kalau dah follow. nanti bagitau dalam komen)
ii.copy banner then buat satu entri mengenai segmen ini
iii.tinggalkan komen dengan meletakkan link blog anda pada blog tersebut ( yg mengandungi segmen)
iv.Segmen bermula 29 November 2013 sehingga 9 Disember 2013 .

Ganjaran? kepada 15 pemilik blog yang menghantar trafik paling tinggi , blog beliau akan direview oleh tuan blog sebagai tanda penghargaan kepada anda :)

Khamis, 28 November 2013

Siapa Cikgu Idayu?

Sedang sibuk dengan isu pertukaran, tiba-tiba meletup mengenai kisah Cikgu Idayu di laman sosial. Tertanya-tanya saya siapa Cikgu Idayu dan kenapa ramai sangat yang meminta agar beliau tidak dikenakan tindakan. Hmm.. aneh.. pertukaran? kena tindakan?. jangan? Selepas membuat sedikit kajian, maka baru lah saya tahu siapa itu Cikgu Idayu. Meh saya nak cerita sket.

Siapa Cikgu Idayu?

Nama penuh Cikgu Idayu ialah Farita Idayu binti Jusoh. Beliau berasal dari Terengganu dan di awal penempatan, beliau juga pernah ditugas mengajar di Sarawak. Kemudian Cikgu Idayu bertemu jodoh dengan juga orang Terengganu, jadi beliau sekali lagi memohon perpindahan. Pertukaran berjaya, tapi ke negeri Johor, bukan Terengganu tempat suami bertugas. Maka bermulalah episod dalam kisah mereka, iaitu berulang alik suami ke tempat isteri dan isteri ke tempat suami. Dan perkara ini berlangsung selama 8 tahun!

Setiap kali gagal juga, maka Cikgu Idayu akan terus berusaha buat rayuan. Tetapi masih berterusan gagal. Ini membuatkan Cikgu Idayu tertekan. Ditambah lagi dengan belum mendapat cahaya mata (mungkin sebab tidak tinggal sebumbung), maka tekanan tersebut telah menyebabkan Cikgu Idayu menjadi sangat tertekan dan difahamkan juga sedang mendapat rawatan akibat tekanan. 

Saya yakin, sudah tentu lebih ramai lagi yang seperti Cikgu Idayu di luar sana. Masih terus-terusan menunggu bila akan adanya pengakhiran untuk satu penantian. 8 tahun tidak di samping pasangan, merupakan tempoh yang penuh dengan ujian dan cabaran. Seperti yang saya katakan pada entri sebelum ini, tidak ada mekanisma pertukaran yang jelas dan teratur. 

Bagi kes Cikgu Idayu, tempoh 8 tahun, serta status sudah berkahwin juga tidak memberi apa-apa kelebihan untuk beliau. Alasan tiada penempatan merupakan alasan yang tak berapa nak logik untuk diterima akal. Kalau tidak masakan masih ada guru yang berjaya kembali ke Terengganu saban tahun. 

Semoga dengan penyiaran kisah Cikgu Idayu di Utusan Online ini akan berjaya membuka minda pihak-pihak yang berkaitan dengan pendidikan dan pertukaran terutamanya. Sila pertimbangkan dan ambil tindakan segera akan isu pertukaran guru sebelum lebih ramai guru-guru yang memenuhi wad kesihatan mental!


p/s: Kawan saya di Kementerian Kesihatan pelik bin ajaib dengan kisah pertukaran guru-guru. Mungkin KPM boleh tiru mekanisma pertukaran KKM plak lepas nih.
 

Rabu, 27 November 2013

Permohonan Pertukaran Gagal Buat Kali Ke-10

Isu pertukaran memang bukan isu kecil buat guru. Beruntunglah bagi anda, yang petempatan kali pertama nya sudah di tempatkan di sekolah sebelah rumah. Tak banyak perlu difikirkan. Tak perlu nak pening-pening kepala dengan EGTukar dan kerenahnya. Namun buat yang dipostingkan jauh dari tempat sendiri, ini adalah isu utama yang sentiasa berlegar di kepala. 

Permohonan Pertukaran Gagal Buat Kali Ke-10


10 Kali Mohon, 3 Kali Rayuan ke KPM
Tajuk di atas dah pun menceritakan segalanya. Buat kali ke-10 permohonan pertukaran saya gagal lagi sekali. Dalam tempoh tersebut juga, pernah naik turun KPM Putrajaya 3 kali untuk rayuan. Majoriti rakan-rakan seposting juga, semuanya dah selamat kembali ke tempat masing-masing.

Dah tentu saya kecewa, tapi tetap redha dengan ketentuan Ilahi ini. Dah banyak kali sangat gagal, sampai dah redha dalam keterpaksaan. Rezeki saya nampaknya masih di bumi Sarawak untuk tahun depan. Belum tiba masa untuk berkhidmat di negeri kelahiran, Perlis. Saya akur!

Keputusan pertukaran dah saya tahu dari minggu lepas sebenarnya. Sekadar pengetahuan, pertukaran bagi Guru Cemerlang diuruskan oleh Unit Naik Pangkat KPM secara manual, bukan seperti EGTukar yang diuruskan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) secara online. Oleh sebab tidak mendapat sebarang maklumat mengenai tarikh pengumuman pertukaran tersebut, maka saya ambil keputusan untuk telefon ke KPM sendiri.

Jawapan yang saya terima seperti biasa, DUKACITA GAGAL. Saya redha untuk terima keputusan tersebut, kerana memandangkan tempoh saya menjawat GC belum pun cukup setahun. Namun agak mengejutkan apabila saya cuba mendapatkan penjelasan lebih lanjut daripada pegawai KPM tersebut.


Tiada Penempatan di Perlis?
Menurut beliau, permohonan saya gagal bukan kerana tidak dilepaskan oleh JPN Sarawak, tetapi kerana tidak diterima oleh JPN Perlis dengan alasan tiada penempatan. Tak pasti pula saya adakah masalah ini berkaitan dengan kuota GC, atau subjek atau ada masalah lain. Mungkin JPN Perlis ada alasan yang lebih kukuh untuk tidak menerima saya, tetapi dalam masa yang sama, saya pelik kerana mereka mampu pulak untuk terima guru bukan tempatan untuk mengisi kekosongan di negeri tersebut. Sekali lagi kekecewaan berganda! 



Sebab Utama Mohon Pindah
Saya mohon pindah bukan kerana tak suka untuk berada di Sarawak. Tolong faham akan perkara tersebut. Kalau tidak masakan saya bertungkus lumus untuk cuba berkhidmat dengan sebaik mungkin di sini. Tetapi ada komitmen lain yang perlu saya pertimbangkan terutamanya bila berkaitan dengan menunaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa dan ahli keluarga yang lain. Anak mana yang tak mahu berbakti kepada ibubapa, terutamanya pada saat-saat mereka memerlukan seperti sekarang?

Dari Sarawak ke Perlis

7 tahun merantau di negeri orang, bukanlah tempoh yang singkat. Dan harus diingat juga, jaraknya bukan dekat antara Sarawak dan Perlis. Hanya kapal terbang yang menjadi penghubung. Saya rasa dah tiba masa saya untuk berkhidmat di tempat yang berdekatan dengan tempat tinggal ibu bapa. Sekurang-kurangnya dapat juga saya jenguk mereka lebih kerap berbanding sekarang.

Buat pengetahuan juga, saya tidak memilih untuk hanya berkhidmat di Perlis sahaja sebelum ini. Saya pernah memohon ke negeri Kedah, Perak, Selangor dan WP Kuala Lumpur juga. Saya sedar Perlis negeri yang kecil, dengan bilangan pergerakan guru yang tidak ramai dah tentu proses tersebut menjadi lebih rumit. Saya tak hairan kenapa saya tak dapat berpindah ke Perlis. Tapi agak hairan apabila permohonan ke negeri lain yang mempunyai pergerakan guru yang besar juga tak berjaya. Acaner?


Status?
Status bujang juga saya rasa tak mempengaruhi pertukaran. Bukan sedikit orang bujang yang berjaya berpindah. Tak caya? Cuba lah buka laman sosial yang berkaitan dengan Pertukaran Guru. Dan bukan sedikit juga orang yang dah berkahwin dan beranak pinak, tetapi masih juga gagal dalam proses pertukaran. Ada rakan guru, seorang ibu, dengan subjek tidak kritikal, dah cukup tempoh berkhidmat 4 tahun, ada anak kecil yang terpaksa dijaga oleh ibu mertua, memohon ke Negeri Sembilan dari Sarawak, juga GAGAL! Pelik kan?


Mekanisma?
Secara jujurnya, saya tak faham akan mekanisma yang digunapakai oleh mereka yang  terlibat dengan proses pertukaran ini. Tiada mekanisma yang jelas yang boleh saya jadikan sandaran. Tempoh berkhidmat, status, dan jarak, langsung tidak dapat menjamin anda berjaya dalam pertukaran. Saya harap pihak berkenaan dapat menstrukturkan semula kerja-kerja pertukaran, supaya mempunyai mekanisma yang lebih jelas, telus dan boleh lebih dipercayai!


Azam Masih Sama!
Sekalipun gagal dalam pertukaran, jangan anggap saya dah putus harapan. Saya masih akan cuba berbakti sebaik mungkin pada tahun depan untuk negeri Sarawak. Tak pernah saya jadikan isu pertukaran ini sebagai alasan untuk saya tidak berkhidmat dengan baik. Saya masih mempunyai mempunyai tanggungjawab sebagai guru yang perlu saya laksanakan sebaik mungkin. InshaAllah!

Tetapi dalam masa yang sama juga, saya akui pasti ada sebilangan guru yang tertekan dan kecewa dengan keputusan ini. Tak mustahil ada yang bertindak dengan cara yang negatif, dan menjadi tidak bersemangat untuk berkhidmat. 

Pesanan saya, percayalah.. Setiap ketentuan, pasti ada hikmahNya. Dan jika kita rasakan kita sedang dalam kesusahan, percayalah, ada orang lain yang jauh lebih susah daripada kita.. Tuhan uji kita dengan hujan, supaya kita dapat lihat pelangi selepas itu... yer dak?


p/s: Bukan rungutan, bukan juga untuk menyalahkan siapa-siapa. Sekadar renungan, luahan dan perkongsian. Peringatan untuk yang nak tinggalkan komen di bawah, jika kita tak dapat nak menyenangkan hati orang, tak perlu untuk melukakan... Owh ya! Memang senang untuk nak bercakap kalau kita tak berada di situasi orang lain. Terima kasih kerana sudi mendengar! ;)

Selasa, 26 November 2013

Malam Pecutan Akhir Kimia SPM 2013

Menjelang peperiksaan Kimia pada hari ini, semalam sekali lagi Panitia Kimia mengadakan Pecutan Akhir Kimia SPM 2013. Ini adalah antara 3 aktiviti utama Panitia Kimia yang dah dirancang dari awal tahun. 2 daripadanya, iaitu Kem Kimia 2013 dan Satu Malam Bersama Kimia, dah pun diadakan pada bulan September. Program ini dijalankan dengan satu sahaja tujuan, iaitu membantu pelajar dalam melakukan persediaan akhir menghadapi Kimia SPM.

Pecutan Akhir Kimia SPM 2013

Jadual SPM pada tahun ini, taklah berapa cun sangat. Untuk minggu ini, ada 3 subjek utama aliran Sains; Fizik, Kimia dan Biologi diadakan untuk 3 hari berturut-turut. Tak sempat untuk pelajar melakukan persediaan akhir dengan baik. Tidak seperti pada subjek-subjek lain pada minggu lepas. Hanya 2 subjek sahaja untuk satu minggu.

Walaubagaimanapun, pelajar sendiri sebenarnya haruslah lebih awal membuat persiapan. Bukannya menunggu pada saat-saat akhir seperti ini. Maka program terakhir Panitia Kimia ini juga hanyalah sebagai tambahan bantuan kepada mereka.

Pecutan Akhir Kimia SPM 2013

Seawal jam 7.00 petang, semua pelajar yang menetap di asrama dah berkumpul di makmal. Beberapa orang pelajar harian juga datang bagi pecutan akhir ini. Guru-guru pula, Cikgu Mackie Juing, Cikgu Belle Mahonie dan juga saya sendiri. Aktiviti yang kami lakukan adalah lebih kepada memberi ingatan akhir kepada pelajar, supaya menjawab dengan lebih baik. Elakkan melakukan kesalahan yang boleh mengurangkan markah.

Selesai taklimat dan pesanan tersebut, pelajar bebas untuk belajar tajuk yang masih belum mereka kuasai. Para guru akan bergerak dari meja ke meja bagi membantu pelajar sekiranya ada sebarang pertanyaan. 

Kelihatan ada juga antara mereka yang dah tepu dengan bahan Fizik. Namun melihatkan rakan-rakan mereka yang masih terus bertungkus lumus, timbul juga semangat mereka untuk belajar Kimia dengan lebih tekun. 

Pecutan Akhir Kimia SPM 2013
Calon SPM 2013 aliran Sains semasa mengikuti Kem Kimia 2013

Sebagai guru, saya hanya mengharapkan yang terbaik untuk pelajar saya. Tak ada yang lebih membanggakan bagi seorang guru, melainkan kejayaan muridnya. Di sekolah luar bandar seperti kami ini juga, pelajar bergantung hampir sepenuhnya kepada bahan dan sumber dari guru. Tiada pusat tuisyen berdekatan, malah kalau ada pun belum tentu mereka mampu untuk menanggung kosnya. 

Untung kan kalau anda bersekolah di bandar, dan datang dari keluarga yang kaya? Banyak ilmu yang anda boleh perolehi dengan kelebihan anda itu..

Saya bangga dengan pelajar saya. Kekurangan seperti itu tidak pernah sesekali melemahkan semangat mereka. Hanya pendidikan sahaja yang mampu mengubah nasib mereka dan keluarga mereka. Semoga mereka terus berusaha dengan bersungguh-sungguh bagi memburu impiah, dan saya sentiasa doakan yang terbaik buat mereka! 

Perjuangan anda kita masih belum selesai..


Isnin, 25 November 2013

Eksperimen SPOT Untuk Kertas 3 Kimia SPM 2013

Dalam tengah menyiapkan Pecutan Akhir untuk para pelajar saya, saya menemui satu perkara yang menarik dan patut dikongsikan. Iaitu ada satu tajuk eksperimen yang ditanyakan dalam hampir kesemua soalan percubaan Kimia Kertas 3 daripada negeri-negeri untuk tahun 2013 ini. Jadi saya menjangkakan, berkemungkinan besar, eksperimen tersebut berpotensi besar untuk keluar dalam soalan Kimia SPM Kertas 3 tahun ini. Jom kita terus tengok kepada eksperimen yang dimaksudkan.
*Soalan Percubaan SPM Kimia Kertas 3 : Terengganu, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, SBP dan Pahang


Tujuan
Mengkaji kesan pada paku besi apabila ia bersentuhan dengan logam-logam lain


Pernyataan Masalah
Apakah kesan logam-logam lain ke atas pengaratan besi?


Hipotesis
Pengaratan paku besi lebih lambat jika paku besi bersentuhan dengan logam yang lebih elektropositif.
Pengaratan paku besi lebih cepat jika paku besi bersentuhan dengan logam yang kurang elektropositif


Pembolehubah
Dimanipulasikan                : Logam yang bersentuhan dengan paku besi
Bergerak balas                   : Pengaratan besi
Dimalarkan                          : Saiz paku besi / Kepekatan elektrolit


Bahan
Paku besi, Pita Magnesium, Kepingan kuprum, kepingan zink, larutan kalium heksasianoferat(III), penunjuk fenoltalein


Radas
Tabung uji, Rak tabung uji, kertas pasir
 
Eksperimen Mengkaji kesan pada paku besi apabila ia bersentuhan dengan logam-logam lain



Prosedur
1.      Paku besi, pita magnesium, kepingan kuprum dan kepingan zink dibersihkan dengan menggunakan kertas pasir.
2.      Paku besi yang dililitkan dengan pita magnesium dimasukkan dalam tabung uji A, paku besi yang dililitkan dengan kepingan kuprum dimasukkan dalam tabung uji B, paku besi yang dililitkan dengan kepingan zink dimasukkan dalam tabung uji C dan Paku besi dimasukkan dalam tabung uji D.
3.      Larutan agar-agar yang dicampurkan dengan larutan kalium heksasianoferat(III) dan larutan fenoltalein dituang ke dalam tabung uji A, B, C dan D.
4.      Tabung uji dibiarkan di rak tabung uji selama 2 hari.
5.      Pemerhatian terhadap perubahan warna dicatat dan dibandingkan.


Pemerhatian / Taburan Data


Tabung Uji

Pasangan Logam
Pemerhatian
Tompok Biru Tua
Keamatan warna merah jambu
Gelembung gas
A
Paku besi dan pita magnesium
Tiada
Tinggi
Banyak
B
Paku besi dan kepingan kuprum
Banyak
Rendah
Sedikit
C
Paku besi dan kepingan zink
Tiada
Tinggi
Banyak
D
Paku besi sahaja
Sedikit
-
-


Analisis
1.      Larutan heksasianoferat(III) berfungsi untuk mengesan kehadiran ion Fe2+
2.      Paku Tabung uji D terkakis sedikit
3.      Paku Tabung uji A dan C tidak terkakis
a.     Kerana Magnesium dan Kuprum lebih elektropositif daripada Besi.
b.     Magnesium dan Kuprum akan terkakis (korban)    
      4.   Paku Tabung uji B terkakis paling banyak
a.     Kerana besi lebih elektropositif daripada Kuprum


Kesimpulan
1.      Pengaratan besi lebih lambat jika paku besi bersentuhan dengan logam yang lebih elektropositif (Magnesium)
2.      Pengaratan besi lebih cepat jika paku besi bersentuhan dengan logam yang kurang elektropositif (Kuprum)


Perbincangan
1.      Logam perlu dibersihkan dahulu bagi membuang lapisan oksida
2.      Keamatan merah jambu paling tinggi pada magnesium. Ion hidroksida daripada air bergabung dengan ion ferum(II) semasa pembentukan karat.




NOTA : Wajib Hafal Siri Elektrokimia!

Memandangkan banyak negeri yang menguji pada eksperimen yang sama, saya berpendapat eksperimen ini wajarlah diberi sedikit perhatian. Namun masih kena ingat, jangan sampai tak baca eksperimen yang lain plak. Ini hanya sekadar ramalan yang diilhamkan daripada analisis soalan percubaan.

Hafal dan berdoa supaya eksperimen ini keluar untuk peperiksaan esok! Semoga anda berjaya! Kalau confirm eksperimen nih keluar esok, kita GWIYOMI ramai-ramai k! Good luck yer!