About Me

Sumber Baru Tenaga : Gas Metana Beku Yang Cantik

Memang cantik melihat buih-buih putih yang membeku di dalam ais di Tasik Abraham, Alberta, Kanada. Namun tak ramai yang tahu, buih-buih itu bukan buih biasa, sebaliknya adalah buih gas metana yang terperangkap di dalam ais dan membentuk metana hidrat yang berwarna putih.

Hidupan yang mati di dalam air, akan diuraikan oleh bakteria dan akhirnya membebaskan gas metana. Tetapi perubahan cuaca yang menyebabkan air bertukar menjadi ais, telah menyebabkan gas metana yang terhasil tersebut, terperangkap di bawah lapisan ais. Buih-buih yang terhasil membentuk corak dan bentuk yang menarik dengan warna yang unik.

Fenomena menarik ini tidak hanya terjadi kepada tasik tersebut sahaja, malahan banyak lagi tasik-tasik sekitar kawasan Artik. Jepun juga merupakan negara pertama yang dapat mengekstrak gas metana tersebut bagi digunakan sebagai sumber tenaga yang baharu. 

Dengan keadaan nya yang membeku dan memerangkap gas metana, diramalkan sehingga 8 juta tan gas metana dibebaskan ke udara sepanjang tahun daripada tasik tersebut sahaja. Keadaan ini sudah tentu menjadi penyumbang penting kepada pemanasan global.












Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Thank you so much for all the information. Very helpful and useful. Keep up the good work.

    BalasPadam
  2. you're welcome.. thanks and keep supporting this blog! ;)

    BalasPadam