About Me

SISC+ Bakal Gantikan Guru Cemerlang?

Apa itu SISC?
Program SISC ataupun juga dikenali sebagai Jurulatih Pakar Pembangunan Sekolah (School Improvement Specialist Coaches) telah dimulakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia sejak awal tahun 2011. Guru-guru yang terpilih (sebahagian besarnya adalah merupakan kalangan Guru Cemerlang) telah diberikan latihan dalam bentuk kursus kepada "master coachees".

SISC+ : Jurulatih Pakar Pembangunan Sekolah

Guru-guru yang telah mendapat latihan ini seterusnya akan ditugaskan untuk memantau sekolah-sekolah yang berprestasi rendah serta berada dalam Band 6 dan Band 7. Dalam setahun, mereka perlu ke sekolah yang dipantau sekurang-kurangnya 3 kali bagi tujuan mengenalpasti permasalahan yang dihadapi oleh sekolah serta memikirkan program intervensi / pemulihan yang boleh dijalankan di sekolah tersebut bersama-sama dengan pentadbir dan guru-guru sekolah.

Program ini telah diadakan secara berperingkat, dengan 2 negeri perintis telah dimulakan di Kedah dan Sabah pada tahun 2011. Atas keberkesanan program SISC yang telah dijalankan, maka jawatan SISC+ akan diwujudkan mulai tahun 2013, dengan pelaksanaan  nya adalah merangkumi seluruh negara.


Kewujudan jawatan ini juga adalah di bawah anjakan ke 6 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 iaitu Mengupaya JPN dan PPD. Guru-guru yang terpilih akan ditempatkan sepenuh masa di PPD, tapi tidak akan terlibat langsung dengan pengurusan PPD. SISC+ ini akan memantau sekolah di bawah jagaan nya 4 hari untuk seminggu. Manakala 1 hari lagi diperuntukkan untuk berada di pejabat, membuat laporan dan juga bermesyuarat.

Buat sementara waktu ini, SISC+ ini hanya dibuka untuk 3 subjek teras sahaja, iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Matematik. Bidang tugas mereka adalah utk membimbing guru dlm aspek pedagogi, PBS,KSSR dan sbg penghubung terus pihak Kementerian dgn sekolah. SIP+ pula berfungsi untuk membimbing Pengetua/ GB dan pengurusan sekolah.


Bidang Tugas SISC

1. Membina hubungan dengan guru dan membimbing guru di sekolah
2. Bekerjasama dengan Kementerian dan pegawai PPD untuk menyediakan latihan yang amat diperlukan oleh guru
3. Mereka bentuk dan mentadbir intervensi khusus untuk meningkatkan kualiti pengajaran di sekolah

Download Maklumat SISC+ dan FAQ
Download Brosur SISC+
Download Brosur SIPartner+

Faedah Yang Diterima oleh SISC
1. Peningkatan peluang untuk impak
Anda akan membina hubungan khusus dengan ~20 guru. Dengan membimbing 20 guru, anda boleh meningkatkan kualiti pengajaran sebanyak 20 kali ganda berbanding dengan seorang guru biasa


2. Pendidik yang terbaik tidak akan keluar dari sekolah untuk menjadi pentadbir – peranan anda adalah untuk meningkatkan kualiti pengajaran. 

Selaku SISC+, anda akan menghabiskan sekurang-kurangnya 80% daripada masa anda bekerja dengan guru, bukannya untuk mengumpul data atau mengisi borang 

3. Masa bimbingan berkualiti
Pertumbuhan profesional yang tidak dapat ditandingi
Program latihan yang boleh diakses sebanyak 15 hingga 20 hari dalam setahun. Di samping itu, anda akan diberi seorang Jurulatih Utama Peribadi yang akan bekerja bersama anda di PPD untuk membantu anda menjadi seorang pembimbing


4. Laluan kerjaya yang dipercepat
Selaku pendidik yang terbaik, SISC+ menikmati kemajuan kerjaya yang pesat melalui laluan kerjaya Cemerlang baharu *sedang dibangunkan dan dimuktamadkan


Syarat Memohon SISC
- Mempunyai pengalaman mengajar dalam subjek sekurang-kurangnya 5 tahun
- Berpengetahuan dalam subjek dan pedagogi serta memiliki BScEd/ BA(Ed)/ B.Sc dengan Dip Edu/ B.A dengan Dip Edu.
- Mengajar subjek pilihan utama (major/minor)
- Menunjukkan kemahiran pengajaran yang cemerlang
- Mempunyai kemahiran komunikasi dan insaniah yang baik
- Bersedia untuk belajar dan mencuba cara dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran terbaru dan inovatif


Download Maklumat SISC+ dan FAQ
Download Brosur SISC+
Download Brosur SIPartner+


Bagaimana untuk Memohon SISC?
Jika anda ingin memohon atau mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi PPD berhampiran. Tiada tarikh tutup disertakan, bermaksud boleh dikemukakan pada bila-bila masa sahaja.

Download Borang Permohonan SISC+
Download Borang Permohonan SIPartner+



p/s: Untuk yang berminat memohon Guru Cemerlang 2013, boleh klik di SINI

Catat Ulasan

396 Ulasan

  1. jawatan baru Acik, so blom tau lagi ke mana arah tuju dia.. ;)

    BalasPadam
  2. senang hadir disini dan membaca...salam kenal

    BalasPadam
  3. berkunjung baca2 artikel sahabat

    BalasPadam
  4. so yang dah jadi Guru Cemerlang tu,kena aply baru ke?

    BalasPadam
  5. Gred berapa ye DG48 ko? atau DG38 bagi sek rendah? kalau ada info lar..

    BalasPadam
  6. daripada yang saya tanya dengan cikgu yang mmg dah ikut program SISC (tetapi masih di sekolah), untuk nak jadi SISC+ nih kena apply baru.. keutamaan untuk GC lah sebab dah diobserved.

    Gred berapa tak pasti lak, sebab tak dinyatakan, cuma dinyatakan "sedang dibangunkan dan dimuktamadkan"

    Tadi info dari kawan, jawatan SISC+ tuh baru dibuka hanya untuk Kedah dan Sabah jer.. negeri lain belom lagi.. ;)

    BalasPadam
  7. Ada juga pengetua beritahu masa mesyuarat hari itu. Dia kata sesiapa yang berminat boleh mohon, jadi bukan terhad kepada Kedah dan Sabah kot..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kedah dan Sabah sudah mula jawatan SISC+ dari tahun lepas. Negeri-negeri lain akan mula tahun depan. Pemohonan telah dibuka sekarang untuk matapelajaran BM, BI dan Matematik seakat ini.

      Padam
  8. Tq AzzaAziz untuk info.. benda baru, semua orang macam tak tahu jer.. TQ anyway.. ;)

    BalasPadam
  9. Salam.kenapa guru sains tak boleh memohon?

    BalasPadam
  10. wslm.. buat sementara waktu ini, jawatan SISC+ ini hanya dibuka kepada subjek tertentu sahaja terlebih dahulu.. mungkin di masa akan datang, akan ada juga SISC+ bagi subjek-subjek lain.. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. SISC+ satu jawatan baru untuk laluan pantas kerjaya.proses kenaikan pangkat hanya dalam masa setahun ja.wbpun ada kriteria
      yang dinilai untuk kenaikan pangkat

      Padam
    2. ya.. harap2 ini pun boleh jadik satu lagi laluan kerjaya yang bagus untuk rakan guru.. cuma sebab SISC+ nih jawatan baru, mungkin ramai yang belum yakin nak cuba sebab belum tahu lagi apa ending nya nanti untuk jawatan ini.. ;)

      Padam
  11. Cuti seorang SISC adalah sama dengan mereka yang kerja di PPD. Kalau tak silap 35 hari setahun -perlu memohon kelulusan cuti. Kalaulah cuti seseorang SISC sama dengan guru-guru di sekolah, saya pasti ramai yang berminat termasuk saya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. he2.. oleh sebab SISC+ ni adalah jawatan baru, maka beberapa perkara seperti kemudahan cuti, pencen, naik pangkat dan lain-lain perlu diambil kira bagi memberi pilihan laluan yang lebih baik kepada rakan guru.. ;)

      Padam
  12. Urusan pemilihan pegawai dikendalikan oleh pihak mana? PPD, JPN, SPP / SPA?

    BalasPadam
  13. Urusan pemilihan bukan PPD yang buat....guru mohon melalui PPD....ditapis peringkat pertama di JPN, kalau cikgu layak kriteria asas akan dipanggil menghadiri temuduga. Temuduga oleh JK Kementerian....ada Pengarah, Doktor(cikgu juga...) dan Pesara JUSA ikut panel la. Kalau lulus temuduga, akan diberi kursus dahulu...then baru keluar surat lantikan....tq, sekadar perkongsian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau macam tu, maksudnya pelantikan x blh tolaklah?! Bagar brp lama menghadiri kursus pertama?

      Padam
    2. PPD yang buat shortlist lah... bukan JPN. JPN terima je yg dishortlist oleh PPD. Ramai kawan2 yg tak dishortlistkan oleh PPD... kira kroni jgk la.. kalau diikutkan mmg keutmaan kepada Guru Cemerlang.. tapi ada guru cemerlang tak dishortlistkan oleh PPD.. ape cerita ni... Selalu dalam pendidikan jadi mcm ni, pihak kementerian kata mcm lain, pihak bawahan (JPN & PPD & GB) laksana mcm lain pulak.. sbb tu byk program pddkn tak berapa berkesan....

      Padam
  14. Terima kasih cikgu Wan Fadhlurrahman atas perkongsian.. semoga guru lain juga beroleh manfaat.. ;)

    BalasPadam
  15. ..ini diluar topik SISC . berbalik kpd. cikgu, boleh sesiapa beritahu kenapa permohonan utk gc 2013 yg diiklankan baru2 ini utuk jawatan dg48 tiada bg sek. ren.& men. ini bermakna guru dg 44 tiada peluanglah utk naik pangkat melalui gc..terpaksalah melalui time based..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin kuota untuk DG48 dah penuh.. sebab tuh KPM tak bukak untuk gred tersebut..

      Padam
    2. Bukan penuh tapi nak cover pentadbir sekolah (PK) yg tercabar jika ada guru lain dpt dg48 :-)

      Padam
    3. Sebab kuota tu da di 'hold" kan untuk SISC+..itu yg dimaklumkan la.

      Padam

  16. where to get the form for SISC

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dear Anonymous,
      you can ask your nearest PPD about it
      Good Luck! ;)

      Padam
  17. Salam.saya seorang guru Sains yg berminat dengan jawatan tersebut.Bilakah saya boleh memohon.t.k.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm.. Permohonan adalah dibuka pada bila-bila masa. Boleh rujuk dengan PPD terdekat. Walau bagaimanapun, buat masa sekarang, SISC+ bagi subjek Sains belum ada lagi cikgu. Mungkin boleh tunggu sehingga dimaklumkan. Ada juga saya dengar cerita tahun hadapan akan diwujudkan untuk lebih banyak lagi subjek.. ;)

      Padam
  18. Bini aku dapat pulok sisc ni.. Ntah nal terima ke idok. Faedah yg diberikan xnmpk sgt la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah ler sebab dapat.. Tapi ada juga beberapa perkara yang perlu difikirkan.. mcm perjalanan jawatan ini samapi ke pencen.. dan juga beban tugas yg menanti, sebab slalu kena travel dari sek ke sek yg lain..

      Padam
    2. Salam ramadhan..
      ada sesiapa yang dah jadi sisc +...
      cerita sikit pengalaman..
      spec kerja..
      yang menarik...
      yang menolak...

      Padam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. Salam syawal..
    Sekali lagi..
    Ada sesiapa yang dah jadi SISC+ ni..
    Kongsilah pengalaman...yang positif ajelah..
    Nanti kalau kena tanya ke interview ke...
    Kenapa mohon jawatan SISC+... bolehlah jawab sikit-sikit..
    Kalau tidak jawabnya ialah eeerrr... eeeerrr... errrr. eeeerrrr jelah.

    BalasPadam
  21. Salam syawal..
    Sekali lagi..
    Ada sesiapa yang dah jadi SISC+ ni..
    Kongsilah pengalaman...yang positif ajelah..
    Nanti kalau kena tanya ke interview ke...
    Kenapa mohon jawatan SISC+... bolehlah jawab sikit-sikit..
    Kalau tidak jawabnya ialah eeerrr... eeeerrr... errrr. eeeerrrr jelah.

    BalasPadam
  22. belum ada yang respon lah.. mungkin diorang malu-malu kot.. ;)

    BalasPadam
  23. Betulke utk bidang BI perlu dpt C2 atau C1 dlm test Cambridge proficiency test tahun lepas?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup..betul..bagi SISC+ perlu dapat C2 atau C1 from the CPT..tp still ada criteria lain yang dinilai..

      Padam
  24. Salam akhir syawal... sekadar kongsi pendapat..
    Yang saya dengar-dengar banyak kreteria yang diambil kira...
    Kalau BI C1 tu pointnya lebih sedikit dari C2, C3...
    Yang penting mohon dulu...sertakan segala keperluan yang diperlukan...
    Niat mesti baik... jangan jadikan SISC + sebagai "escapism" kerana dah boring mengajor di sekolah..
    Jangan nanti ada yang cakap "Apa sangat SISC + ni buat, nak cari salah orang ajekah? Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga...
    macam yang belaku pada guru cemerlang ( 1 atau 2 orang aje, yang lain baguih, cemerlang)..
    Tu sebab nak minta kongsi pengalaman sesiapa yang dah jadi SISC + ni..
    Tapi tak de respon pulok..
    jangan malu-malu...
    jangan segan-segan..
    kita kongsi ilmu...
    supaya tak sesat jalan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1st off, tahniah kpd yg dah dpat panggilan t/duga SISC+.
      Saya baru 5 bulan jadi sisc (started in April 2013)
      So far, sgt memuaskan dan menarik. Of course be prepared to travel a lot...
      4 days a week. Only1 day in office.
      Yg baiknya, you get to meet and make new friends, you get to spread new
      teaching ideas, you get to be on top skill wise n knowledge wise.....and so on. In a nutshell, baik utk sesiapa yg sukakan cabaran baru.
      I don't think much about the benefits promised, or laluan kerjaya because,
      for me, apa yg saya buat for the past 5 months adalah sesuatu yg sangat
      memberi kepuasan kerja.

      Padam
    2. Ok..saya reply juga... da 5 bulan berkhidmat as SISC+ since May... so far byk benefit yang saya dapat...kita boleh nampak pelbagai kaedah PdP yang menarik yg kita boleh berkongsi bersama dgn guru lain (coachee). Skaligus help us to develop ourselves too. Cuma kadang-kala ada gangguan daripada pengurusan PPD yang melibatkan kita dalam pengurusan/aktiviti PPD...but still.. a whole new experience for me...it depends on you actually... n yes have to travel alot...cuma sejauh mana perkembangan dari segi perjawatan SISC+ ini? it is still vague....

      Padam
  25. Maklumat dr jpn, c2 lebih baik dr c1

    BalasPadam
  26. Sy baru dpt surat interview sisc ni. Ada tips x? FYI, sy bukan guru cemerlang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak perlu kelayakan sebagai GC. Saya pun asalnya bukan GC, dan sudah
      pun bertugas sebagai SISC since April 2013 in Kedah.
      Yg penting, LNPT dpt cemerlang for the past 3 years. Then ada sedikit
      sumbangan sebagai JU / Pemeriksa Kertas / atau anything yg boleh tolong
      sokong permohonan.
      Yg pentng kesediaan utk membantu dan membantu rakan-rakan guru
      mencapai kecemerlangan.

      Padam
    2. saya telah dipanggil utk ditemuduga jawatan ini oleh JPN N9,saya pun tak tahu bagaimana saya blh diplih...bukan guru cemerlang,mahupun memegang jawatan spt JU apatah lagi pemeriksa kertas..saya baru 10 bulan pulang dari Sarawak...Bolehkah berkongsi idea apakah topik yang ditanya nanti memandangkan ada dua mod iaitu secara individu dan berkumpulan..besar harapan saya kiranya blh juga emailak saya maklumat tersebut kpd wanexclusive@gmail.com

      Padam
    3. saya telah dipanggil utk ditemuduga jawatan ini oleh JPN N9,saya pun tak tahu bagaimana saya blh diplih...bukan guru cemerlang,mahupun memegang jawatan spt JU apatah lagi pemeriksa kertas..saya baru 10 bulan pulang dari Sarawak...Bolehkah berkongsi idea apakah topik yang ditanya nanti memandangkan ada dua mod iaitu secara individu dan berkumpulan..besar harapan saya kiranya blh juga emailak saya maklumat tersebut kpd wanexclusive@gmail.com

      Padam
    4. Tahniah Cikgu Rina..

      Boleh baca juga komen saya di bawah..
      Diharap perkongsian dapat membantu..
      Cuba yang terbaik.. ;)

      Padam
    5. cgu rina, bila tarikh temuduga? saya pun dr n9..sy pun bkn GC. cuak juga...

      Padam
  27. Tahniah cikgu!.. Maafkan saya sebab xdpt nk tolong cikgu, sebab saya pun xpernah ada pengalaman dalam interview SISC+ nih.. tapi mengikut kefahaman saya dari Pengetua, pemilihan SISC+ nih lebih kurang mcm pemantauan GC.. Jika begitulah, maka saya rasa perkara yg perlu cikgu beri perhatian:
    1) bidang tugas SISC+ (peranan, sejarah pelaksanaan, kekangan)
    2) isu terkini pendidikan (PBS, PPPM, Standard Guru M'sia dll)
    3) teori pendidikan (pdp, strategi)

    Soalan standard seperti kenapa cikgu berminat nak jadi SISC+, kenapa cikgu rasa cikgu berkemampuan untuk menjadi SISC+ pun boleh beri perhatian jugak lah..

    Sekadar berkongsi saja.. Kalau ada yang terkurang, saya minta maaf. Ini saja yang sekadar termampu saya menolong.. Tahniah cikgu dan Selamat Berjaya!!

    Boleh tengok link di bawah ini juga. Mungkin boleh membantu..
    http://www.cikguhailmi.com/2013/09/hari-pentaksiran-penilaian-nazir.html

    BalasPadam
  28. SALAM, saya GCMate DG 44, dicalonkan oleh PPD. Kalau x silap saya jawatan ni gred DG44. so jika ada rezeki, saya dapat jawatan ini. Dari segi kenaikan pangkat, ia adalah kenaikan setara je. Betul x ? So xde benefit apa2 lah dari segi kenaikan pangkat?..tolong Respon....

    BalasPadam
    Balasan
    1. cikgu Zul
      dari apa yang saya dengar pulak, kenaikan gred dia jauh lebih cepat dari GC. Tapi tak pasti pulak mcm mana sistem nya. Sebab hal2 yang berkaitan dengan SISC+ nih macam tak jelas sangat, dari segi kenaikan pangkat dan grednya..
      mungkin mana2 SISC+ Kedah dan SISC+ Sabah boleh respon perkara ini dengan lebih baik..

      Padam
    2. Dari segi kenaikan pangkat dan gred....masih tak jelas lagi...SISC+ Sabah. :(

      Padam
  29. Saya sedang menunggu keputusan temuduga sisc?

    BalasPadam
  30. Hi kawan saya dari Perak. Baru last week hadir temuduga. Setakat sekarang belum terima maklumat mengenai jawatan ini. Ada sesiapa dari Perak?

    BalasPadam
  31. Hi kawan saya dari Perak. Baru last week hadir temuduga. Setakat sekarang belum terima maklumat mengenai jawatan ini. Ada sesiapa dari Perak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam...boleh la kongsi...perkara2 yg ditanya...;)

      Padam
    2. Sy juga dr Perak n still tunggu result. Nnt kalau Anuska ada result harap bleh share di sini...

      Padam
    3. May i know , from which district you are from? I m from kinta utara.

      Padam
    4. I m from LMS. Xkisah dr mana, maybe result kluar skali. Yg penting kita share k kalau dh dpat result...

      Padam
  32. Hai semua, seronok juga baca komen rakan2 guru. Saya adalah SISC+ Kedah kohort 1, dan sudah hampir 9 bulan menjalankan tugas sbg SISC+. Dari segi perjawatan, jawatan ini telahpun di "gazet" kan oleh JPA. Perjawatan ini adalah DG44(hakiki).....kalau guru di sekolah tak kira GC ke atau GAB jwatan adalah DG41 hakiki...jadi untuk laluan kerjaya (career path) belum dimuktamadkan lagi....kami di kedah, telah mula mengisi kenaikan gred melalui data based yg di minta oleh pihak JPN dan KPM sahaja...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih encik/cik/puan/tuan di atas untuk info anda..

      Mungkin di masa akan datang boleh kongsikan lebih banyak lagi maklumat dan info berkaitan SISC+ dengan guru-guru lain.. ;)

      Padam
  33. Saya dilantik sebagai SISC BI oleh JPN. Kemudian saya memohon SISC+ tahun ini. Yang saya tak faham kenapa saya tidak dipanggil untuk temuduga walaupun memenuhi semua syarat. Temuduga minggu depan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin dapat kut jawatan SISC+ tanpa ditemuduga.... mana tahu..ada sesiapa boleh jawapkan.

      Padam
  34. Salam semua...saya baru dipanggil utk temuduga mgu depan di Kuching TAPI masih teragak-agak utk pergi lantaran mndgar pelbagai spekulasi...Anyway tqvm 4 the info..

    BalasPadam
  35. Pendapat peribadi saya, jawatan ini agak mencabar....kerana perlu membimbing rakan guru yg mempunyai latar belakang yg pelbagai. Tp ok, ambil sebagai cabaran dlm kerjaya kita sebagai guru. Mungkin juga ada rezeki rakan SISC+ utk laluan kerjaya yg lebih pantas....saya rasa kalau dah perlu melalui tapisan yang ketat, ada temuduga dan sebagainya...peluang utk naik gred sangat cerah..ini pendapat peribadi saya shj.

    BalasPadam
  36. saya di panggil utk temuduga SISC+ BI minggu depan...really not prepared for it. Kalau ada yang dah attend interview, bolehlah kongsikan maklumat interview

    BalasPadam
  37. interview saya minggu depan...tak ada idea apa yang akan ditanya. Kalau ada yang dah attend inetrview, bolehlah share kat sini

    BalasPadam
    Balasan

    1. Hi; boleh i tau kawan ni dari daerah mana?





      Padam
  38. assalam...saya dari perak. Sisc+ di perak telah hadir temuduga hujung September. Kebanyakan info dari blog ni memang sangat bertepatan. Ada 3 mod. Pertama sesi temuduga berkumpulan, lebih berbentuk diskusi, Kedua, ujian bertulis, setiap soalan berbeza, jadi tiada harapan untuk meniru :) dan yang terakhir ialah temuduga individu. Masih menanti keputusan temuduga.....harap2 berjaya, insyaallah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy juga candidate dr Perak. So, mohon share di sini kalau dah dpt result, sbb hanya yg berjaya shj akan dihubungi kan....

      Padam
  39. saya sedang tunggu keputusan temuduga sisc. memang tepat sekali semuanya yang didiskusikan .

    BalasPadam
  40. Alhamdulillah.. Semoga perkongsian rakan2 guru di sini memberi manfaat kepada guru yang telah memohon, sedang memohon dan yang akan memohon.. ;)

    BalasPadam
  41. Saya baru selesai interview utk BI. Semuanya spt yang dibincangkan disini. First written test . Followed by group discussion n finally individual interview.Most important...speak up confidently in the group n when interviewed individually. Terima kasih for the sharing frens...adalah idea sblm masuk interview

    BalasPadam
  42. Ramai juga dari perak. Nampaknya temuduga masih dalam proses di negeri-negeri lain, mungkin kita akan dapat keputusan selepas semua selesai. Semoga berjaya. Rakan-rakan tolong update dan share dengan kami.

    BalasPadam
  43. sy cg ridzwan gc mate dg44 dr tganu.mg lps dah mhadiri temuduga.perlu study juga psl hots,pisa dan timss.dgr cerita jika dpt kena hdr kursus 2 bln betul tak?dan ada sesiapa tahu bila kpts temuduga akan keluar?hrp respon kawan2.

    BalasPadam
  44. Jawatan ini lebih memihak kepada gc kah..saya baru selesai temuduga sept yg lalu..guru mat sek rend, dg 44..bukan gc, ju atau penanda kertas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama lah ngan sy. Xde pa pe pngalaman mcm gc. Harapan jd 50-50 je. Mohon share kalau azni atau sesape dh dpt result k, sbb hanya yg berjaya sj yg dihubungi...

      Padam
  45. nak tanya. kalau dapat sisc+ ni, kursus diadakan kat mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya baru balik kursus di RECSAM on KBAT. Ada bejumpa dengan pensyarah IAB. Saya tanay ada kursus ke untuk bakal SISC+ dan SIP+. Dia kata akan di adakan di IAB tak tahulag IAB Genting atau Sg Petani. Yg Pasti kursus bulan Nov dan 1.1.14 mula bertugas di PPD. Saya pun memohon juga dari Selangor. Sedang menunggu keputusan temuduga.

      Padam
    2. semua yang Berjaya di seluruh Malaysia akan dipanggil berkursus kat situ je kah? Yg dr Sarawak akan berkursus kat mana eh?

      Padam
    3. Agar bila kursus untuk sisc+ pada bulan nov? Agar bila blh dpt keputusan?

      Padam
  46. Saya telah pun ditemuduga SISC+ 2013 baru2 ni....bila agak2 keputusannya...

    BalasPadam
  47. masih menunggu results. Tak dapat concerntrate in other things.Bila kita dapat results? 2 months course suppose to start in november if our posting is next Jan.

    BalasPadam
  48. Assalam...baru2 ni saya ada memohon jwtan ni. Nk tnya cth topik utk group discussion, nk prepare juga mana tau dipanggil utk tmuduga. tq frens

    BalasPadam
  49. Hi bila you pohon....kami di perak dah satu bulan menghadiri temuduga. sesi perbincangan adalah klip video....classroom teaching selama 2 minit. perbincangan selama 40 minit. Anda ini dari negari mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam semua..
      yang saya dengar temuduga kumpulan pertama telah selesai
      kemudian ada kumpulan kedua dan seterusnya sehingga kuota di ppd penuh
      untuk yang belum temududa.. tunggu mungkin giliran anda akan tiba..
      sedikit tips..
      1. temuduga berkumpulan dari klip video 2 min bincang lebih kurang 30-40 min... tapi nanti ada ahli kumpulan yang macam nak monopoli...ada yang tak berpeluang nak cakap...jadi siapa yang jadi ketua pandai-pandailah kawal kumpulan...tukang interview perhati je..pastu bagi markah..
      2. tulis karangan 80-100 patah perkataan.. masa 15 minit..tulislah contoh soalan.. apakah peranan anda sebagai sisc untuk memastikan pppm dapat memenuhi FPN...
      3. temuduga individu...3 orang tanya kita...tentang pppm, plan strategik,
      aspirasi guru dalam pppm, aspirasi murid dalam pppm...
      jawab jangan tak jawab.. tapi kalau dah tak tau.. cakaplah minta maaf saya ni dah tua.. tak boleh ingat semua...sembahyang pun kadang-kadang lupa rekaat... tapi saya ada baca semua benda tu... nanti tukang interview tu senyum kambing... kira oklah..
      Jadi sesiapa yang belum interview tu jangan takut...jawatan ni ramai yang tak minat..kalau proses interviewnya menakutkan lagilah tak de sapa nak mohon...ada tu yang ppd paksa.. datang interview sambil hantar borang permohonan pun ada...
      insyallah kalau ada rezeki dapatlah.. kalau tak dapat kita redha ajelah...
      semuanya ada hikmahnya...tq

      Padam
    2. Ada calon sisc+ dah tahu kptsn temuduga?

      Padam
    3. tq..anuska. ppd came to my sch last week, inform me about this n they want me to apply. i don know about sisc b4..jz try my best.

      Padam
    4. Terima kasih di atas perkongsian...sangat-sangat membantu.FYI saya adalah kumpulan kedua yg bakal menghadiri temuduga sekiranya terpilih..sy masih tertanya-tanya adakah sy layak memohon jwtn ini memandangkan sy bknlah GC..hanya mempunyai pengalaman sbg JU maths dan pemeriksa..exPPLD (14 thn pengalaman) yg baru 1 tahun DG41..walaubagaimanapun sy berfikiran positif apabila PPD mencalonkan nama..sama-sama doakan kepada kami yg bakal melalui proses temuduga sekiranya terpilih.tqsm

      Padam
    5. BahagianLimbang, S'wak

      Padam
    6. Saya pun baru hantar borang permohonan last Oktober. Itu pun dah banyak kali ditanya agar mencari peluang dan pengalaman yang lain sebagai tambahan.

      Padam
    7. Sama-samalah kita mendoaan yang terbaik untuk calon SISC+kohort 2..semoga segala urusan dipermudahan..

      Padam
  50. Assalamualaikum dan salam sejahtera...
    Saya ingin bertanya pendapat guru2 berkaitan jawatan sisc+ ini, klau dibuatkan perbandingan yang mana satukah lebih baik antara jawatan sisc+ dengan menjadi pensyarah di IPG

    BalasPadam
    Balasan
    1. IPG lebih baik. SISC+ belum ada hitam putih susur-galurnya.

      Padam
  51. Saya guru dg44 sek men. Telah menghadiri temuduga. Saya ada terima phone call from PPD, bertanyakan sama ada saya terima sekiranya dilantik utk SISC+ bg sek rendah.

    BalasPadam
  52. IPG LAH LAGI BEST SEBAB ADA PELUANG LANJUTKAN PELAJARAN, CUMA JAWATAN SISC + LALUANNYA MASIH KABUR, TAK TAU KEMANA

    BalasPadam
  53. SISC+ TOLONG BAGI PENCERAHAN. ADA PELUANG MELANJUTKAN PELAJARAN TAK? ADA PELUANG MENJAWAT JAWATAN TERTINGGI TAK?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ini memang masih kabur..
      tapi sapa-sapa yang dah jadi sisc+ ni atau yang bakal dapat...
      buatlah yang terbaik..
      jika impak dari jawatan ini baik maka cerahlah masa depan...
      jika impaknya kureng.. takut nanti jawatan ni dijumudkan ...
      apa-apa pun kita sama-sama doa dan fikirkan yang positif...
      tq

      Padam
  54. Salam...sy GC Maths, juga tlh menghadiri temuduga di JPN pd 8/10/13...tidak memohon tetapi end-picked dr PPD...bg sy, apapun isunya, bkn ganjaran yg menjd mtlmtnya tetapi sy nak cuba sst yg baru. Saya pasti ganjaran itu akan dtg sndiri so x pyh fkr sgt...InsyaAllah Tuhan akan aturkan yg terbaik utk kita sekiranya kita IKHLAS....Jom sama2 muhasabah diri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..
      Pasal saya dengar dah ada guru-guru lain komen...
      Jawatan SISC+ ni kerjanya nak cari salah orang aje..
      Jadi buktikan yang dakwaan itu tidak benar belaka...
      SISC+ ni nak membantu dan berkongsi suka duka guru yang mengajar kelas-kelas hujung terutamanya...
      Kalau boleh kita nak dengar ada guru yang berkata "kalau SISC+ tu bantu aku kan bagus"...
      Do the best.. be the best..

      Padam
    2. saya menyokong statement anda...yg penting jujur dan ikhlas menjalankan tugas..FYI sy adalah salah seorg yg dicalonkan oleh PPD utk mengisi jawatn ini di daerah saya memandangkan tiada seorg pun yg memohon utk subj maths...dimaklumkan kami adalah kumpulan kedua yg akan ditemuduga...apa-apa pun terima kasih kepada semua yg sudi berkongsikan pengalaman terutamanya kepada kami yg bakal melalui proses temuduga sekiranya dipilih...sama-samalah doakan semoga proses temuduga ini dipermudahkan.tqsm

      Padam
  55. bila agaknya keputusan sisc+ interview bulan okt yang lepas akan keluar? dengar2nya kursus utk yg berjaya akan diadakan bulan Nov ni. Skg dah masuk bulan Nov tp takde berita pun setakat ni. Ke ada yang sudah dapat surat lantikan? Please respon....

    BalasPadam
  56. Zone sarawak pun blm ada results.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kemungkinan menunggu keputusan temuduga utk kumpulan yang kedua (untuk memenuhi kuota PPD yg msh kosong)..sbbnya saya adalah salah seorang guru yg dicalonkan PPD utk memohon jwtn ini..tarikh tutup permohonan adalah 12 Nov..temuduga tak tahu bila lagi..sama-samalah doakan kami yg bakal menghadiri temuduga sekiranya terpilih.tq

      Padam
    2. saya ada menghantar borang permohonan pada bulan Oktober lalu. sekarang tengah menunggu keputusan untuk ditemuduga.

      Padam
    3. Saya juga sedang menunggu panggilan untuk ditemuduga..Boleh saya tahu tuan dari negeri mana?Terima kasih.

      Padam
  57. hi everyone. any result after interview for SISC Kohort 2?

    BalasPadam
  58. Menarik sungguh melihat perkongsian dan perbincangan rakan guru di sini. Sampaikan saya sendiri pun rasa macam berminat nak mencuba untuk memohon jawatan ini pada masa akan datang. Cuma ada beberapa kemusykilan, yang mungkin boleh dijawab oleh SISC+ dari Kedah dan Sabah.

    1) Penjawatan SISC+ belum jelas (gred, kenaikan, pencen, laluan kerjaya)
    2) Boleh tak saya yang berkhidmat di PPD Sibu, Sarawak memohon sebagai SISC+ di negeri lain, contoh Perlis ke..?

    Sebagai perkongsian dengan rakan guru, pada April yang lalu, permohonan untuk Guru Cemerlang (batch terakhir), tidak ada ditawarkan bagi GC DG48. Menurut seorang pengetua yang bleh dipercayai, gred tersebut sememangnya disimpan untuk para SISC+. Maka boleh lah juga jika kita katakan bahawa jawatan SISC+ ini akan mengambil alih jawatan Guru Cemerlang..

    Ada sebarang maklumbalas??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..
      Boleh...
      Memang boleh dan di alu-alukan..
      terutamanya kalau PPD tu belum cukup kuota...

      Padam
    2. Memang betul...boleh mohon SISC+ di mana-mana PPD yang ada kekosongan. Maklumat tambahan....bagi SISC+ Bhs Inggeris, syarat tambahan ialah Cambridge Placement Test (CPT) mesti sekurang-kurangnya C1 bagi sek menengah manakala B2 untuk sek rendah. Mencabar betul!

      Padam
  59. setakat ini ada yg sudah tahu ke keputusan temuduga SISC dan SIP Kohort 2?

    BalasPadam
  60. lambat sangat result interview nih....nak plan jalan jejauh pun tersangkut!

    BalasPadam
  61. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  62. Boringlah macam ni.Sampai bilalah nak tunggu.Ada sesiapa tahu perkembangan SISC+ ni?

    BalasPadam
  63. Sabar dan berdoa serta bersedia. Pastikan yang berjaya buat sehabis baik, tidak seperti GC yg kebanyakkannya menyepikan diri dari membantu sekolah2, PPD, JPN dan KPM sendiri. Terengganu juga masih menunggu. Oleh kerana lantikan ini untuk 2014, besar kemungkinan, dalam bulan 12 keputusan keluar. Buat para guru, bercuti2 dahulu jangan lupa persediaan bahan2 PnP utk tahun hadapan. Masa itu mata pedang, jika kita tidak memotongnya, kita akan dipotongnya. Semoga berjaya selalu para jurutera kemanusiaan. Bentuklah negara ini sebaiknya melalui anak2 murid kita semua.

    BalasPadam
  64. Happy to hear that Saraly.Hope for th best

    BalasPadam
  65. Hamba Allah Perlis: saya GC dan telah melalui proses temu duga untuk jawatan sisc+ .Pada hemat saya melalui jawatan ini Gc dapat membantu negeri dalam subjek kepakarannya. Jika berada di sekolah GC lebih terikat untuk kemajuan sekolahnya. Untuk bergerak ke sekolah lain banyak kekangannya. Antaranya mungkin sukar mendapat pelepasan pengetua. Selain itu tidak semua sekolah memerlukan khidmat Gc. urusan keluar pula memerlukan kelulusan JPN/PPD. urusan surat-menyurat pula mengambil masa. Jadi, SISC+ mungkin lebih membantu sekolah berprestasi rendah selain membantu meningkatkan pdp guru.

    BalasPadam
  66. Assalam...next interview sisc+ 4 2nd kohot on 2nd week of Dec...so be prepared ya. Result end of Dec. Happy holidays teachers

    BalasPadam
    Balasan
    1. How about the result for the first kohort interview??? also end of disember aaa

      Padam
    2. confirm ke tarikh tu tuan?Adakah sama untuk semua negeri?tq 4 d information

      Padam
  67. anxious sgt2 nak tahu keputusan kohort1......
    harap2 dipercepatkan la pengumuman keputusan. At least tahu keputusan dapat ke tidak pun dah memadai. Surat panggilan berkursus lepas tu pun boleh.

    BalasPadam
  68. Asslmualaikum. Saya guru BM. Saya juga sedang menunggu keputusan temu duga jwtn SISC+ pd bln Okt. lepas. Alangkah baiknya jika keputusannya diketahui secepat mungkin. Bagi mereka yang terpilih, banyak perkara yang perlu diuruskan dengan pihak sekolah. Serah tugas dll. Pihak sekolah juga pastinya menghadapi kesulitan.

    BalasPadam
  69. Asslmualaikum. Saya guru BM. Saya juga sedang menunggu keputusan temu duga jwtn SISC+ pd bln Okt. lepas. Alangkah baiknya jika keputusannya diketahui secepat mungkin. Bagi mereka yang terpilih, banyak perkara yang perlu diuruskan dengan pihak sekolah. Serah tugas dll. Pihak sekolah juga pastinya menghadapi kesulitan.

    BalasPadam
  70. Salam semua. Saya dari Klang, Selangor. Saya mohon SISC+ BM dan dah ditemuduga bulan Sept lepas. Menurut rakan saya di PPD, senarai keputusan telah dihantar ke ppd. Beliau maklumkan kpd saya seminggu sblm cuti sekolah. Saya tanya apa kriteria pemilihan peserta yg berjaya. Beliau beritahu, markah LNPT mesti 90 ke atas utk 3 tahun, sumbangan sbg penceramah, penanda, penulis, JU dan GC adalah satu bonus. Setakat ni saya pun blm terima surat, tapi beliau nyatakan nama saya telah tersenarai....Apa-apa hal pun saya susah nak percaya selagi surat lantikan blm terima. Kawan2 cuba rujuk kpd pegawai meja di ppd masing2. Selamat berjaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. TQ 4 d information...sama-samalah bermuhasabah diri dan doakan yg terbaik untuk semua yg telah memohon dan yg akan menghadapi temuduga.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  71. Assalamualaikum.saya GC BM dr Phg.Turut serta dengan interview Sept lepas.Masih menanti keputusan. Sama-sama kita berdoa agr kptsn dapat diketahui dengan segera utk memudahkan perancangan tugas kita akan dtg.

    BalasPadam
  72. A'kum. Buat semua calon2 Sisc+ dan SIP. Proses penempatan sedang dilakukan. Ianya melalui banyak peringkat pertama selepas interview final short list nama yg layak akan di endose kpd KPM-BPSH ( tel 0388846829 - Peg Pn NorAzlina). Kemudian akan dihantar kepada JPN negeri masing2 utk diperincikan. JPN seterusnya akan menghantar kpd PPD utk di Finalisekan. Kemudian PPD akan menghantar nama kembali selepas dipersetujui kpd JPN utk pengesahan. Jika didapati terdapat kekosongan jawatan yang layak, maka PPD akan membuat interview kedua dl jangkamasa sehingga 15 Disember 2013. Utk pengetahuan pihak tuan/puan nama yg layak memang telah ada di JPN, tetapi mereka perlu menunggu kputusan Interview ke 2 utk memenuhi kouta yg diperlukan oleh setiap PPD utk dilantik secara serentak. Selepas senarai layak telah memenuhi kouta yg ditetapkan oleh setiap PPD , JPN akan menghantar nama kepada Bahagian Sumber ( kenaikkan pangkat tel 0388847863) utk dimuktamadkan dan surat pelantikan. Utk pengetahuan skrg ni semua proses masih dijalankan diperingkat JPN masing2 sehinggalah kouta mengcukupi. Tidak ada kepastian bila ianya akan diselesaikan. Namun utk Master Coaching SISC+ telah pun berjalan pada minggu lepas. Harap bersabar dan sama-sama kita doakan yg terbaik. Inilah yg dapat saya jelaskan sepanjang pengetahuan saya.Utk keterangan lebih lanjut bolehlah menelefon pegawai meja SISC dan SIP di JPN masing2. Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul...saya dah call JPN. Begitulah jwpnnya. Ada yg dh interview dan akn d interview. Keputusn interview akn dimaklum end of Dis. Sama2 lah kita tunggu prkmbngn selanjutnya. Kalau rakan2 ada info lain kita kongsi ya.

      Padam
    2. Terima kasih tuan di atas perkongsian.

      Padam
  73. blog ni baguslah dapat tahu perkembangan terkini jawatan sisc. seronok juga.

    BalasPadam
  74. Anuska dr Perak dh tahu result dr JPN ke?

    BalasPadam
  75. ya.. saya sendiri pun seronok nak baca perkongsian di sini..
    semoga ramai yang berjaya! amin!

    BalasPadam
  76. Terima kasih atas perkongsian maklumat ini... Good luck kepada guru-guru yang masih menunggu.. insya Allah...

    BalasPadam
  77. saya cg rose ridzwan dari terengganu telah dpt kptsnya hari ini.kena hadiri kursus asas induksi dari 8/12-11/12/2013 di hotel grand puteri,kuala terengganu.semua peserta dari terengganu shj.surat di emailkan ke sekolah masing2.semoga ramai lagi rakan dlm ni yg dpt sisc+.

    BalasPadam
    Balasan
    1. As Salam Cikgu Rose... Cikgu Rose SISC+ subjek apa? Tahniah la.....mcm mana cikgu rose dapat tahu keputusannya?

      Padam
    2. salam kembali.sy subj matematik.dpt kpts mll email sekolah.

      Padam
    3. Cikgu Rose SISC+ daerah mana? semua SISC+ negeri teregganu akan menghadiri kursus induksi pd 8/12 ker?

      Padam
    4. Saya masyitah dr daerah besut pun bersama2 berkursus dgn cg rose...utk makluman..semua sisc+ ppd jpn trg berkursus di grand puteri bermula 8hb hingga 11hb disember 2013...

      Padam
    5. Saya masyitah dr daerah besut pun bersama2 berkursus dgn cg rose...utk makluman..semua sisc+ ppd jpn trg berkursus di grand puteri bermula 8hb hingga 11hb disember 2013...

      Padam
  78. Tahniah cg rose, kami di perak masih menunggu lagi.

    BalasPadam
  79. tahniah cg rose, kami di negeri sembilan masih menunggu juga

    BalasPadam
  80. Hi. Im from Sarawak. I got a call tis morning asking me to attend the course in Sibu from 8-12 dec. Letters will be faxed to school. Good Luck to all....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Congrats cikgu....for what subject? u r from Sibu? So far no news...I am also from Sarawak.

      Padam
  81. Congrats kpd yg brjaya. Teruskn kecemerlangn anda

    BalasPadam
  82. tahniah utk cgu rose dari terengganu & cgu dari sarawak yg berjaya..denga2 cerita org perak akn dpt berita 15hb disember nnti...sama2 menanti & berdoa

    BalasPadam
  83. Tahniah & syabas kpd rakan2 yg berjaya. Semoga menjadi pembimbing yg cemerlang. Cuma nak bertanya kpd rakan2 sarawak & trengganu, dlm surat tu perlantikan bermula bila utk ditempatkan di PPD. Satu lg gred perjawatan yg diterima adakah diberi 1 kenaikkan spt yg dijanjikan.

    BalasPadam
  84. Surat perlantikan belum diterima. Surat yang kami terima ialah surat panggilan calon untuk menghadiri kursus induksi SISC+.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kursus induksi SISC+ di Sibu 8-12 Dec? For What subject Cikgu?

      Padam
    2. Yes...dr 8-11 in Sibu. Mine is Eng. ada yang hadir utk subjek BM n Maths. How abt u cg?

      Padam
    3. I don't think I get it then. I am also for English Secondary school. No calling letter so far.....it's ok actually.

      Padam
  85. sisc+ - inilah nama penambahbaikan dlm pendidikan di malaysia .Rasanya pendidikan di negera malaysia masih lagi dlm experimen utk mendapat yg terrrbaaikkk punya.

    BalasPadam
  86. tahniah buat mereka yang berjaya....semoga dapat berkhidmat dengan baik......

    BalasPadam
  87. TAHNIAH!!!!!

    Tahniah saya ucapkan buat Cikgu Rose (Terengganu) dan Cikgu 'Anonymous' (Sarawak) yang terpilih untuk jadi antara batch pertama SISC+..
    Gunakan sebaiknya peluang ini untuk berkongsi pengalaman hebat anda dengan guru-guru lain di luar sana.. Pasti ada cabarannya.. Tapi saya yakin, jika kita istiqamah dalam melakukan sesuatu, pasti ada jalan penyelesaiannya..

    Tahniah sekali lagi dari saya.. Semoga boleh berkongsi lebih banyak pengalaman dan info lagi mengenai SISC+ lepas nih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih hailmi.in shaa Allah.

      Padam
  88. Alhamdulillah, SISC+ Perak telah menerima keputusan dan akan hadir ke kursus berkaitan di Heritage mulai 8-11 Disember ini......tahniah buat yang berjaya, kita jumpa di sana ...insyaallah. -cikgusiti-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baru tepon JPN Perak td. Dia ckp keputusan utk Perak br bgtau utk 5 daerah, 5 daerah lg masih KIV dlm tempoh trdekat ni.

      Padam
  89. selamat pagi. tahniah kepada SISC+ perak yang berjaya. saya juga telah menghadiri interview...cuma saya ingin tahu adakah calon calon yang terpilih telah di maklumkan? sekiranya tidak berjaya , adakah mereka akan diberitahu? terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anuska....camna dah dpt surat lum. Ckgu ct dr perak dh dpt ni

      Padam
    2. i belum dapat surat lagi....mungkin tak dapat

      Padam
    3. Sy ppd lms blum dpt result jgk lg.
      anuska ppd mana?
      cikgusiti ppd mana?

      Padam
    4. dalam surat yang saya terima ada senarai nama guru dari btg padang, hilir, kinta selatan, kinta utara dan perak tengah.....senarai kuala, lms, hulu, manjung dan kerian tiada dalam senarai....xpasti jika Perak dibahagikan kpd 2 kumpulan besar.....cikgusiti

      Padam
    5. Oo kalau ada rezeki adalah nanti..kalau xdpt jgk mestilah Allah dh rancang yg lebih baik utk kita. Positive thinking..

      Padam
  90. Assalam. Tahniah cikgu Rose Ridzwan. Boleh saya tahu nama jawatan di dalam surat lantikan tersebut. Adakah nama jawatan tersebut SISC+ atau Pegawai SISC+?

    BalasPadam
  91. Assalam. Tahniah cikgu Rose Ridzwan. Boleh saya tahu nama jawatan di dalam surat lantikan tersebut. Adakah nama jawatan tersebut SISC+ atau Pegawai SISC+?

    BalasPadam
  92. Saya dari Terengganu, sy telah menghadiri temuduga pada bln okt yg lalu...Klau Cikgu Rise Ridzwan tu dah dapat keputusannya...maknanya saya GAGAL la dlm temuduga tu..... sbb sy xdapat makluman apa2 pun...apa2 pun kerja buat kita sebagai seorg guru harus diteruskan....Tahniah Cikgu Rose.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaupun ckgu x trpilih ckgu pun cemerlang, tu sbb di short list utk interview. Jgn sedih rezeki kita semua x sama...teruskn kecemerlangn dlm mendidik ank bngsa.

      Padam
    2. takpa cgu...mungkin bukan rezeki kali ni...apa-apa pun teruskan perjuangan dalam mendidik anak bangsa.saya cgu dari S'wak.Ada siapa-siapa tak dari S'wak yg ada terima panggilan untuk temuduga kohort 2?Mohon balas.tq

      Padam
  93. tiada nama pegawai.hanya calon shj utk mhadiri induksi.nama jawatan memang ditulis sisc+.kpd rakan-rakan terima kasih atas ucapan tahniah kalian.

    BalasPadam
  94. BILALAH KEPUTUSAN UNTUK NEGERI SEMBILAN NAK KELUAR NI?

    BalasPadam
  95. Dapat surat dari jpn atau telefon

    BalasPadam
    Balasan
    1. surat JPN panjangkan ke PPD, PPD panjangkan kepada calon...PPD saya maklumkan melalui telefon dan fax surat ke sekolah..-cikgusiti-

      Padam
  96. Sekadar ingin tahu, jika telah ditawarkan jawatan sisc+, tiada peluang utk menolak? Maksud saya, mereka akan terus lantik tanpa sebarang ruang untuk kita membuat keputusan akhir? Harap ada sesiapa boleh beri penerangan sedikit.

    BalasPadam
  97. Jawatan ini bukan ditawarkan / dilantik tanpa sebarang kerelaan calon. Calon perlu melalui beberapa peringkat tapisan PPD, JPN dan baru dipanggil untuk temuduga. Jika tidak berminat seharusnya diperingkat awal tapisan calon perlu menolak. Begitu juga semasa interview jika tidak berminat nyatakan. Tidak seharusnya apabila telah menjalani semua proses ini, barulah calon berfikir utk menolak. Ianya byk melibatkan peringkat & proses yg seterusnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu cgu...jangan mensia-siakan peluang yang ada sbb ramai lagi kat luar sana yg berminat tetapi tidak berkesempatan

      Padam
  98. Salam ...
    Tahniah kepada yang telah berjaya...
    Yang belum atau mungkin tak dapat...kita redhaaa...
    Yang sedang menunggu keputusan..... terseksa rasanya...
    Inilah yang dikatakan "Penantian Suatu Seksaan"...
    Tanya sama itu PPD..jawapannya insyallah...tanya sama itu JPN ..jawapannya insyallah...dapat/tak dapat...
    Iktibarnya...kalau suatu hari nanti ada sesiapa yang mengharapkan bantuan atau pertolongan kita..kalau boleh disegerakan maka segerakanlah...kerana menyempurnakan hajat seseorang itu insyallah akan mendapat pahala..
    Sabar ya cikgu....
    TQ

    BalasPadam
  99. Penantian satu penyeksaan...aku rasa apa yang engkau rasa.....semoga penantian ini berakhir dengan senyuman kegembiraan........sesungguhnya pengakhiran penantian ini adalah satu langkah permulaan ke arah pembentukan jejak baru, dalam suatu profesian yang akan menempa sejarah dalam dunia pendidikan di Malaysia -cikgusiti-

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa nama rakan dari daerah perak tengah cikgu siti....

      Padam
  100. Tahniah..Teruskan perjuangan cgsiti... buktikan yang sisc+ ini suatu jawatan yang memberi impak yang positif...

    BalasPadam
  101. Buat semua calon SISC dan SIP harap bersabar. Utk pengetahuan, semua nama yg terpilih telah pun dihantar kepada BPSM ( Unit perjawatan sisc) utk tindakan lanjut oleh BPSH KPM. Buat masa ini hanya 4 negeri shj yg akan menjalankan induksi semasa cuti sekolah ini ( Sarawak, Trengganu, perak & 1 negeri lain ) utk negeri-negeri lain cthnya pahang akan dilaksanakan pd 14.1.2014. Dimana perlantikan akan dibuat dahulu bermula 1.1.2014 kemudian baru kursus. Mungkin begitu juga negeri2 lain. Oleh kerana itu, sehingga skrg mmg nama calon yg layak utk pelantikan masih blm ada kerana BPSM belum mengeluarkan surat, jika ditanya mereka akan menjawab tunggu & sabar, siapa yg dapat surat itulah calon yg layak. Namun begitu utk calon IPG mereka telah mengetahui layak atau tidak kerana ada sebahagian pensyarah di IPG mereka merupakan Master Coaching & mereka telah mempunyai senarai nama anak buah yg akan dibimbing & proses pelepasan BPG yg rumit. Utk calon guru x ada masalah. Harap semua calon bersabar & banyak berdoa moga dalam senarai yg layak, mungkin dlm pertengahan bulan ini surat pelantikan akan dikeluarkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih atas penjelasan tersebut.

      Padam
  102. Calon IPG proses pelepasannya rumit? kenapa ya..... minta saudara/ri tanpa nama jelaskan.. tme kasih byk atas info yang diberi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya calon IPG. Minta penjelasan segera terhadap info ini kerana setakat ni saya belum menerima apa-apa jawapan daripada pihak berkenaan

      Padam
  103. Sama2 lah kita bersabar...

    BalasPadam
  104. Calon IPG, mereka memerlukan pelepasan awal dr BPG dan IPG yg berkaitan kerana bukan di bawah sekolah harian. Oleh itu makluman awal diberitahu supaya proses perpindahan dr BPG ke BPSH berjalan dengan lancar. Manakala calon sekolah adalah dibawah BPSH oleh itu x mememerlukan sebarang pelepasan.

    BalasPadam
  105. Ada sesiapa dari Melaka ? Saya sedang menunggu keputusan.

    BalasPadam