About Me

Program Bursary Pelajar Cemerlang SPM 2012: Calon Cemerlang A+ Sila Pohon

Program Bursary Cemerlang SPM 2012

Pada tahun ini, bagi mengiktiraf kecemerlangan pelajar lepasan SPM Tahun 2012, semua pelajar cemerlang yang mendapat keputusan sekurang-kurangnya 9A+ dan ke atas akan ditawarkan Bursary (bantuan kewangan) secara automatik oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tanpa mengira etnik, kaum, keturunan dan latarbelakang.  

Bursary (bantuan kewangan) meliputi yuran pengajian dan elaun sara hidup sebanyak RM430 sebulan serta tempat/kursus bagi pelajar-pelajar cemerlang SPM mengikuti program-program persediaan di dalam negara yang disediakan oleh KPM. Pelajar cemerlang SPM boleh melayari Aplikasi Online Bursary Pelajar Cemerlang SPM Tahun 2012 untuk mendaftar, membuat semakan dan mengemaskini maklumat pada 25 Mac 2013 (Isnin).
  
Pelajar-pelajar mestilah memenuhi syarat-syarat berikut: 
I.Syarat-Syarat Umum
a. Mendapat 9A+ dan ke atas dalam peperiksaan SPM pada tahun 2012;
b. Warganegara Malaysia; dan
c. Umur belum mencapai 18 tahun (19 tahun bagi pelajar peralihan) pada 31 Disember 2012.
II. Syarat-Syarat Khusus
a. Mengikuti salah satu program persediaan berikut:-
i. Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia
ii. Matrikulasi
iii. Asasi
iv. International Baccalaureate (IB)
v. A-Level
b. Mengikuti pengajian peringkat persediaan di institusi persediaan dalam negara yang telah ditetapkan

 

Bagi kesemua program persediaan yang tersenarai di atas, penawaran Bursary KPM tertakluk kepada pelajar telah ditawarkan/ditempatkan di institusi persediaan yang telah ditetapkan. Sila layari laman sesawang KPM di www.moe.gov.my untuk membuat semakan dan pengemaskinian profil pelajar Bursary KPM mulai 25 Mac 2013. Pengesahan penerimaan tawaran perlu dibuat sebelum atau pada 16 Jun 2013 tertakluk  kepada tarikh tawaran kemasukan ke institusi persediaan.

Catat Ulasan

0 Ulasan