About Me

Sarawak Perlu Pembiayaan Jurulatih Import Untuk Majukan Sofbol

MIRI: Persatuan Sofbol Sarawak (SSA) cuba mendapatkan bantuan daripada Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS) bagi melantik jurulatih asing untuk pasukan negeri dalam persediaan Sukma XV. Presiden SSA, En. Ishak Chin Abdullah berkata bahawa persatuan itu telah mengupah seorang jurulatih dari Filipina, Manuel Bacarisas November lepas sebagai persediaan awal untuk SUKMA Kuala Lumpur dari 28 Jun hingga 7 Julai 2013 nanti.

Manuel Bacarisas Jurulatih Sofbol Sarawak dari Filipina

 "Kami memerlukan seorang jurulatih yang berpengalaman dan sepenuh masa bagi melatih pemain muda kita untuk cabaran pada SUKMA. Kami berharap kerajaan negeri melalui MSNS boleh membantu meringankan beban kewangan kami dengan melantik Bacarisas sebagai jurulatih MSNS, "katanya.

Chin berkata persatuan itu telah mengemukakan permohonan untuk jurulatih asing MSNS pada pertengahan Oktober tahun lalu dan mereka masih belum menerima sambutan yang menggalakkan daripada majlis.

"Masalah utama kami sekarang ialah untuk mendapatkan pembiayaan sebanyak kira-kira RM150, 000 bagi menyediakan pasukan kami untuk SUKMA XV kerana kami berhasrat untuk mengambil bahagian," katanya.

Setakat ini, Sarawak hanya mengesahkan akan mengambil bahagian dalam enam jenis sukan iaitu judo, pingpong, futsal (wanita), pagar, bola tampar pantai dan atlet yang dipilih untuk Muaythai (Thai kick boxing).

Walau bagaimanapun, Pengarah MSNS Francis Nyurang Ding baru-baru ini berkata bahawa persatuan sukan lain juga boleh menghantar atlet mereka untuk bersaing dalam temasya tersebut di bawah kategori 'C', yang bermaksud bahawa mereka perlu membayar untuk perbelanjaan mereka sendiri.

Namun mereka perlu memastikan atlet mereka memenangi pingat.

Pasukan Sofbol Sarawak telah diturunkan dari kategori 'B' kepada kategori ‘C’ pada tahun ini kerana tidak memenangi pingat pada Sukma XIII di Kuala Lumpur 2011.

Beliau berharap bahawa Menteri Pembangunan Sosial Tan Sri William Mawan Ikom, Pembantu Menteri Sukan Datuk Lee Kim Shin, pemimpin kerajaan yang lain dan sektor korporat boleh turut serta dalam menyokong usaha SSA untuk menghantar pasukan SUKMA.

"Sekurang-kurangnya dengan masalah pembiayaan diselesaikan, kita boleh memberi tumpuan kepada penyediaan pasukan," katanya, sambil menambah bahawa 15 lelaki dan 15 perempuan akan dipilih dari Kejohanan Pemilihan SUKMA XV di Miri minggu ini.




Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. kenapa bintulu xda team sofbol!!nak join!hukhuk..

    BalasPadam
  2. Hak3.. datang Sibu lah Niesa!.. join kitorang.. jom3

    BalasPadam